Öt pilóta is rali-világbajnok lehet

2004.01.23. 15:59
A pénteken rajtoló rali vb-n egy új márka és három újonc pilóta is rajthoz áll. Szinte bárki nyerhet, a címvédő Solbergnek kemény ellenfele lesz Märtin, Gronholm, Loeb és Sainz is. A szezonnyitó Monte Carlo-rali első napja után Loeb vezet.
Alig kéthónapos szünet után a péntek délelőtt rajtoló Monte Carlo Rallyval elkezdődött a 2004-es rali-vb.

A Dél-Franciaországban zajló háromnapos vareseny első napja után a tavalyi vb-második Sebastian Loeb vezet Markko Märtin és Marcus Grönholm előtt. A 2003-as világbajnok Petter Solberg a hatodik helyen áll.

Pénteken sokáig Grönholm vezetett, de a hatodik szakaszon hármasban ragadt a váltója és a szélvédője is betörött, ezért esett vissza két pozíciót.

A szezon menete
Január 23-25.: Monte-Carlo
Február 6-8.: Svédország
Március 12-14.: Mexikó
Április 16-18.: Új-Zéland
Május 14-16.: Ciprus
Június 4-6.: Görögország, Akropolisz
Június 25-27.: Törökország
Július 16-18.: Argentína
Augusztus 6-8.: Finnország
Augusztus 20-22.: Németország
Szeptember 3-5.: Japán
Szeptember 17-19.: Nagy-Britannia
Október 1-3.: Olaszország, Szardínia
Október 15-17.: Franciaország, Korzika
Október 29-31.: Spanyolország
November 12-14.: Ausztrália
A szezon első napja tehát izgalmasan alakult, és minden bizonnyal változatos lesz az egész évad is. Az utak mellett szurkoló nézők viszont biztosan nem örülnek az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) szabályváltoztatásának, amely szerint minden gyári csapat már csak két autót indíthat versenyenként az eddigi három helyett.

Futam Mexikóban és Japánban

A szövetség a futamok számát ezzel szemben növelte, tizennégy helyett már tizenhat verseny lesz. A két új rali persze rengeteg pluszköltséggel terheli meg a csapatokat, hiszen Mexikóba és Japánba is el kell utazniuk. Többek között emiatt is döntött úgy a Skoda és a Hyundai, hogy 2004-ben már nem indít gyári csapatot a vb-n.

Öt World Rally Car (WRC)-márka marad tehát a mezőnyben, amelynek tíz pilótája küzdhet a dobogós helyekért, illetve az első nyolc helyezettnek járó pontokért.

Visszatér a Mitsubishi

A vb-nek nincs favoritja, legalább öt pilóta esélyes a végső győzelemre. Természetesen köztük van a subarus címvédő, a norvég Petter Solberg, a tavalyi második, citroenes Sebastian Loeb, és csapattársa, a veterán, de még mindig nagyon gyors, kétszeres világbajnok Carlos Sainz is. A szintén kétszeres győztes, Peugeot-val induló Marcus Gronholm és a Ford vezérpilótája, az észt Markko Märtin ugyancsak győzhet idén.

Rajtuk kívül a tavalyi szezont kihagyó, ám idén visszatérő Mitsubishit kormányzó aszfaltmenő, Gilles Panizzi nyerhet még futamot, a többiek valószínűleg az imént felsorolt csapattársaik mögé szorulnak.

A finnekkel mindig számolni kell

A Monte-Carlo Rali állása hat gyorsasági után
1 Sebastien Loeb (FRA) Citroën 001:26:38.7
2 Markko Märtin (EST) Ford 001:26:57.0 +000:00:18.3
3 Marcus Gronholm (FIN) Peugeot 001:26:57.4 +000:00:18.7
4 Carlos Sainz (ESP) Citroën 001:27:25.2 +000:00:46.5
5 Francois Duval (BEL) Ford 001:27:39.3 +000:01:00.6
6 Petter Solberg (NOR) Subaru 001:28:31.1 +000:01:52.4
7 Roman Kresta (CZE) Hyundai 001:29:32.7 +000:02:54.0
8 Mikko Hirvonen (FIN) Subaru 001:29:33.5 +000:02:54.8
Persze a Subaru, illetve a Mitsubishi két újonca, Mikko Hirvonen és Kristian Sohlberg bármikor okozhat meglepetést, hiszen mindketten az egyik legnagyobb ralinemzet, Finnország szülöttei.

A Ford fiatal franciája, Francoise Duval tavaly néha már képes volt felvenni a legjobbak ritmusát is, így elképzelhető, hogy idén valamelyik versenyen kijön neki a lépés, és megszerzi első győzelmét.

A Peugeot második számú pilótájától nem várhatóak nagy eredmények, a Sohlberggel felváltva, Mitsubishivel induló olasz Gianluigi Galli pedig teljesen ismeretlen, nem tudni, mire lehet képes.

Tíz autóból tehát legalább hat gép rendre győzelmi eséllyel áll rajthoz, amely mindenképpen a legjobb arány az autós versenykategóriák között.

A 2004-es Rali-vb gyári csapatai
1 Petter Solberg (NOR) 2 Mikko Hirvonen (FIN) Subaru
3 Sebastien Loeb (FRA) 4 Carlos Sainz (ESP) Citroën
5 Marcus Gronholm (FIN) 6 Freddy Loix (BEL) Peugeot
7 Markko Märtin (EST) 8 Francois Duval (BEL) Ford
9 Gilles Panizzi (FRA) 10 Gianlugi Galli (ITA) 10 Kristian Sohlberg (FIN) Mitsubishi