Aprópénzre váltott sportsikerek

2005.06.15. 00:44
Mivel a világklasszis magyar sportolók általában nem olyan sportágakban érik el sikereiket, amelyek vonzzák a hirdetőket, összehasonlíthatatlan hátrányban vannak riválisakkal szemben. Ettől függetlenül nem érdektelenek a reklámozók számára, de bevételeik jelentéktelenek Beckhaméhez, de még egy neves sízőéhez képest is. Összeállításunkból kiderül, miért Kokó volt a legkeresettebb, de az is, mennyit kell fizetni egy profi bokszoló hátáért. Megtudhatja azt is, mennyit kért Lékó Péter egy évre, illetve, hogy a pólósfiúk közül még használatra sem kapnak autót valamennyien.
A 2004-es kimutatások szerint az angol labdarúgó, David Beckham huszonötmillió eurós, több mint 6.2 milliárd forintos bevételének közel kétharmadát a reklámokból befolyó összeg teszi ki, hiszen a Real Madridtól egy idényre a többi sztárral együtt 6.4 millió eurót kap. Az orosz teniszező, Anna Kurnyikova, miután egyre hátrébb csúszott a világranglistán, négyszer annyit, nyolcmillió dollárt kapott a reklámjaiért, mint amennyit összeteniszezett. A világ legjobb kosarasa, Michael Jordan visszavonulása után is 27 millió euróra tett szert tavaly.

Kokó a ranglistavezető

A magyar piac jóval szerényebb adatokkal rendelkezik, részint azért, mert a hirdetők által nemzetközileg is vonzónak ítélt sportágakban - néhány kivételtől eltekintve - a magyarok nem kiemelkedők, részint a magyar cégek általában sem szívesen támogatják a sportolókat. Pontos összegeket képtelenség megtudni, mert erről általában hallgatnak az érintettek, ennek ellenére megpróbáltuk kideríteni, ki jelenleg a legvonzóbb a hirdetési piacon.

A 2000-es sydneyi olimpia után a Bp. Spartacus elnöke, Pazár Sándor nyilatkozta, hogy Magyarországnak egyetlen eladható sportolója van, az pedig az öklöző, Kovács István, aki 2001-ben a profik között is a legjobbnak bizonyult. A Kokó mögött álló RTL Klub tudatosan építette fel karakterét - meccseit folyamatosan közvetítette -, és ennek meg is lett az eredménye, a becslések szerint harminc-negyvenmillió forintot keresett kizárólag a reklámpiacon.

Dámosy: Szerencsés egybeesések

"Csodálatos dolog volt Kokót menedzselni, de ehhez hihetetlenül szerencsés egybeesések kellettek. Kokó már amatőr bokszolóként is - olimpiai aranyérmesként - Magyarország egyik legnépszerűbb sportolója volt, aztán '97-ben a legendás Papp László után elindult meghódítani a profi világot, és sorra nyerte meccseit. Mivel ez mindaddig még senkinek sem sikerült, nagy izgalommal várta a közönség, sikerül-e neki. Szinte keresni sem kellett a hirdetőket, nagyon sokan őt akarták, számtalan lehetőséget láttak benne, gyorsan meg lehetett állapodni a tárgyalásokon" - emlékezett vissza a történtekre az öklöző menedzsere, Dámosy Zsolt.

A menedzser szerint azóta sincs olyan egyéniség - "ő egy külön kategória volt" -, mint Kokó, akit jelenleg az ország egyik legnépszerűbb arcának tart. Nem tagadta, szerinte mostanában érződik a félelem a hirdetőknél, a menedzsereket is sokan elítélik, és nagyon sok negatív tapasztalat érte az utóbbi időben. "Csollány Szilveszterrel friss olimpiai elsőként akartunk különböző szponzori szerződéseket kötni, a megbeszélések után felhívták Szilvesztert, és azt mondták: adnak neki pénzecskéket, de megkérték rá, hogy a következő alkalommal egyedül menjen" - érzékeltette.

Erdei nagy ugrás előtt

Erdei Zsoltért sem rajonganak úgy a hirdetők, mint Kokóért, a Praktiker ettől függetlenül bízik benne, és ebben az évben is az áruház reklámarca, értesüléseink szerint nyolcmillió forint körüli összegért. Erdei amúgy élete nagy áttörése előtt áll, hiszen ha július másodiki, a német ZDF által is élőben közvetített világbajnoki címmeccsét megnyeri, akkor könnyen vonzóvá válhat a magyarnál legalább tízszer nagyobb és tehetősebb német piacon. Így felnőhetne Klicskóékhoz vagy Michalczewskihez, ők milliárdokat kaptak egy-egy vb-meccsükért.

Csonttörő háta

Nagy "Csonttörő" Jánosnak hasonlóak a bevételi mutatói, nadrágjának köszönhetően körülbelül kétmillió forintra számíthat valamennyi fellépése után, így a klubtulajdonos, Rácz Félix elmondása szerint a legutóbbi Romanovics elleni győztes találkozón is ennyit kasszírozott. Csonttörő hátát hétszázötvenezer forintért festhetik be, Erdeiét alighanem ugyanennyiért, de lehet, hogy az övé értékesebb valamelyest.

Miért nem boldogult Baumgartner?

Vélhetően csak Magyarország volt az egyetlen olyan ország, ahol nem keltette fel igazán a szponzorok érdeklődését a Forma-1-ben tavaly bemutatkozó, futamonként kétszázmillió tévéző előtt versenyző, pontot is szerző Baumgartner Zsolt. Ez a kitétel még akkor is igaz, ha a versenyző szerepelt néhány hirdetésben, ideiglenesen Magyarország arcának tarthatta magát, mégsem sorolták az eladható kategóriába. (Magyarország arca végül Tony Curtis és az Európa szépének választott Laky Zsuzsa lett.)

A szomszédoknál jobb a helyzet
A szomszédos országokban kivétel nélkül akad olyan sportoló, akik népszerű és rendre a nemzetközi csatornák által is közvetített sportágban ért el nagyszerű eredményeket. Az osztrák sízők - Maier, Eberharter - mellett a horvát Janica Kostelicet is rendre láthatjuk az Eurosporton. Hazájukban félistennek számítanak. A síugró lengyel Adam Malysz is az említett kategóriába tartozik, a futballkapus Jerzy Dudek májusban a Liverpoollal ért a csúcsra. A szlovén futónő, Jolanda Ceplak nagy tekintélyt vívott ki magának eredményeivel, az ukrán Andrij Sevcsenko pedig az Aranylabdát érdemelte ki tavaly. A szomszédos országokban a tenisz mindenhol eredményesebb, mint itthon, az úszásban is kicsivel eredményesebbek, így könnyebb a vállalatok választása is.

Ehhez nyilván hozzájárult visszahúzódó személyisége, nem élt társasági életet, nyilatkozatai elvétve fogták meg az embereket, és korábbi menedzsere még tavaly nyáron hiányolta, hogy nincs mellette egy nő sem. Frank Tamás szerint a párkapcsolat mindenképpen hozzájárulhatott volna ahhoz, hogy kelendőbb legyen a hirdetők számára.

Lékó tinédzserként nagyon értékes volt

A sakkozó Lékó Péter más eset, neki már igen fiatalon, tizennégy évesen komoly támogatója akadt. A kecskeméti székhelyű KÉSZ Kft. kommunikációs igazgatója, Árvai István azt mondta az Indexnek: cégük mindig fiatal tehetségek felkarolását tartotta szem előtt, így került a képbe Lékó, akit már tíz éve is segítettek. "A vállalat évi több tízmilliót fordít a sportolókra, és hosszú távon igyekszünk megkönnyíteni érvényesülésüket, így a tizenhat éves teniszező Szávay Ágnes is legalább négy évig számíthat ránk" - magyarázta. Szávay előtt nagy jövő áll, hiszen egyéniben és párosban is megnyerte a juniorok között a párizsi teniszbajnokságot. Árvai úgy gondolja, nem rendelnek cégüktől a szponzoráció miatt több csarnokszerkezetet, de ők fontosnak tartják, ha a vállalat jó hírnevét egy sportolón keresztül öregbíthetik.

Lékó menedzsmentje tavasszal nemet mondott egy multicég néhány millió forintos ajánlatára, mondván évi százezer eurót kell fizetni a reklámszerepléséért, különben nem vállalja.

Miért nem kellenek jobban a pólósok?

A pillanatnyilag legsikeresebb magyar csapatsportág, a vízilabda legjobbjai sohasem panaszkodtak megélhetésükre, némileg érthetetlen azonban, miért ilyen kevésszer nyúlnak hozzájuk a hirdetők, hiszen egytől-egyig idolként kezelhetőek.

A kapus Szécsi Zoltán mellett Kásás Tamás, Vári Attila és Benedek Tibor is szerepelt reklámokban, a gárda többsége viszont nem, és a menedzserek erejéből olykor még egy használatra szerzett autóra sem futja.

Kásás ugyanakkor közel állt ahhoz, hogy Agassi helyett a KIA közép-európai reklámarca legyen, de az üzlet végül nem köttetett meg. Így kénytelen volt beérni az Amodent-fogkrémek reklámozásért kapott körülbelül hárommilliós összeggel.

Az ismertség alapból kevés

Valamelyest kedvezőbb helyzetben van az Athénban két aranyérmet is szerző kajakos, Janics Natasa, annak ellenére, hogy a sportágban két világversenyt rendeznek egy évben. Menedzsere, a huszonöt éve a sportban valamint az üzleti életben tevékenykedő Csonka Gábor a gazdaság gyengesége miatt látja elkeserítőnek a helyzetet, mely hatványozottan sújtja a sportot is.

"Két kezemen meg tudom számolni a hazai sport komoly támogatóit, és ezek közül sem mindenki piaci pozíciójának erősítése miatt szponzorál. Tisztelet a kivételnek, mert vannak cégek, amelyek a társadalom felé kötelező megnyilvánulásuknak érzik, hogy sikeres emberek mellett ott legyenek. Továbbá a saját, belső pr-jukra használják a sztárokat" - állította.

Csonka úgy véli, hogy csupán a sportiker nem sokat ér a reklámpiacon, számtalan tárgyaláson keresztül kell érvelni, amíg egy szerződés megszületik. A sikeres olimpia utáni tervei realizálódtak - évi tíz és húszmillió forint közötti szponzori összeggel lett volna elégedett, és ezt meg is kapták -, a meglévő szponzorokat Janics nemcsak megtartotta, hanem növekvő támogatásra is számíthat tőlük, emellett kivívta magának a T-Mobile négy évre szóló megbecsülését is.

A vagányságot értékelik a hirdetők

A szegedi menedzser kiemelte egyszersmind jónak tartja, hogy a cégek kontrollja erősen érződik, Janicsot többször ellenőrizték amiatt, hogy a logóját viseli-e egyik vagy másik szponzorának tévés nyilatkozatakor. "A szponzor kérése lényegében nem is kérés, hanem szerződésben foglalt utasítás, ilyenkor nincs ellenvetés, nincs fáradság vagy szabadidő, rendelkezésre kell állni" - értékelt.

Csonka megítélése szerint a sikeresség mellett az extremitás is értéknövelő, egy másik, szintén olimpiai bajnok pártfogoltjánál, Pulai Imrénél ezt a vagányságot igyekszik kiaknázni - eddig nem sikertelenül -, míg a cselgáncsos Mészáros Anett szépsége révén is hozhatja a szponzori pénzeket. "Összehasonlíthatatlanul jobb helyzetben vannak velük szemben a kereskedelmi tévé által kedvelt sportágak, de mint a példa mutatja, nem lehetetlen más sportolók értékesítése sem" - összegzett.

A reklámszereplők
Kovács Kokó István - ökölvívó, olimpiai bajnok
Benedek Tibor - vízilabdázó, olimpiai bajnok
Stefanek Gertrúd - vívó, világbajnok
Mincza Ildikó - vívó, világbajnok
Szabó Bence - vívó, olimpiai bajnok
Kásás Tamás - vízilabdázó, olimpiai bajnok
Majoros István - birkózó, olimpiai bajnok
Guczoghy György - tornász, Európa-bajnok
Bessenyei Péter - műrepülő, világbajnok
Kovács Katalin - kajakos, olimpiai bajnok
Szécsi Zoltán - vízilabdázó, olimpiai bajnok
Egerszegi Krisztina - úszó, olimpiai bajnok
Kovács Ági - úszó, olimpiai bajnok
Storcz Botond - kajakos, olimpiai bajnok
Baumgartner Zsolt - Forma-1-es pilóta
Csollány Szilveszter - tornász, olimpiai bajnok
Janics Natasa - kajakos, olimpiai bajnok
Pulai Imre - kenus, olimpiai bajnok
Kolonics György - kenus, olimpiai bajnok
Görbicz Anita - kézilabdázó, vb-ezüstérmes
Radulovics Bojana - kézilabdázó, vb-ezüstérmes
Vári Attila - vízilabdázó, olimpiai bajnok
Növényi Norbert - birkózó, olimpiai bajnok

Az Orbán kormány sportügyekért felelős helyettes-államtitkára, Dénes Ferenc ugyancsak kiemelten fontosnak tartotta, hogy nem mindig "a jó fiú" kell a hirdetőknek. "Az én ideális jelöltem a motoros világbajnok, Valentino Rossi, aki a sikeressége mellett jó értelemben vett őrült is. Ilyen figyelemfelkeltő versenyző a magyar piacon igen kevés akad" - jelentette ki.

'Kirakjuk a ti molinótokat is'

Hozzátette, a sportmenedzselés nem véletlenül szakma Amerikában. Tapasztalatai szerint van érdeklődés a sport iránt, de sajnos még mindig akad olyan menedzser, aki azon a szinten áll, hogy "majd kirakjuk a ti molinótokat is." Nem tagadta, a nagyvállalatok többnyire már professzionálisan próbálják felépíteni sportszponzorációjukat, de a kisebbek általában nincsenek tisztában azzal, hogy a pénzükért cserébe jogokat is kapnak.

"A kisebb cégek bátran költenek, csak használni nem tudják értékeiket. Nem szerepeltetik a reklámjaikban a kiválasztottakat, pedig ez kézenfekvő lenne" - nyilatkozott a Testnevelési Egyetemen oktató Dénes.

Gera jó befektetés lehet

A futballisták közül értékelhető reklámszerződést az utóbbi időben csak Gera Zoltán kötött. A West Bromwich Albion középpályása az Index információi szerint négymillió forintot kapott a Pepsitől a hirdetésekben való részvételéért.

A modellként is befutott olimpikon, Dombi Zétény egyértelműen a megélhetésért vállalta a reklámszerepeket, igaz rá sármossága miatt esett a választás nem kiemelkedő atlétikai eredményei okán. Ugyanez a helyzet a távolugró Margl Tamással, aki az Európai Uniós csatlakozás előtt az országimázst erősítendő feszített az Erzsébet híd feletti óriásvásznon. Csak az kelthetett meghökkenést, hogy nem egy vérbeli pólós lóbálta a labdát, hanem egy atléta.