Félmilliárdot költenek a magyar versenyzők a Dakar-ralira

2005.06.16. 18:02
Idén az év utolsó napján rajtol a huszonhetedik Dakar-rali, és ezúttal Lisszabon lesz a kiindulópont. Ismét kilenc magyar csapat igyekszik eljutni a dakari Rózsaszín tóhoz. A legutóbb a legjobb eredményt elérő sportriporter, Palik László Világkupa-versenyeken készül a sivatagi száguldásra.
"Örülök, hogy ilyen nagy érdeklődés van Magyarországon a Dakar-rali iránt, és hogy sok kalandvágyó versenyző vág neki ismét az embert és autót próbáló távnak" - nyitotta meg a csütörtöki sajtótájékoztatót a versenyigazgató, Etienne Lavigne. Hozzátette, idén először a portugál főváros, Lisszabon lesz a kiindulás pont, majd a mezőny január tizenhatodikán éri el a szenegáli fővárost, Dakart.

Palik az eddigi legjobb magyar autós a Dakaron

A magyar versenyzők közül januárban csak a motoros, Hermann Henrik nem fejezte be a távot, a többiek mind megláthatták a Rószaszín tavat, és befejezték a futamot. Az autósoknál a legjobb helyezést Palik László és Darázsi Gábor érte el, az elismerésre méltó tizennyolcadik helyen futottak be a célba. A motorosok között Varga Ákos a huszonhetedik lett, a legjobb szakaszeredményt azonban a kamionosok között szereplő Tagai-trió érte el, hiszen a negyedik helyen zártak és a végelszámolásnál is ők lettek a legjobb magyarok, tizenhatodikként.

A magyar indulók:
Autósok:
Palik László, Darázsi Gábor (Nissan, 18.)
Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel, 21.)
Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan, 33.)
Liszi László, Rack György (Mitsubishi, 66.)
Motorosok:
Varga Ákos (KTM, 27.)
Nagy Péter (KTM, 81.)
Hermann Henrik (kiesett)
Kamionok:
Darázsi Zsolt, Tagai Róbert, Szalai Norbert (MAN, 16.)
Szaller Zoltán, Farkas Nándor, Keresztesi Péter (Mercedes, 30.)
Zárójelben a legutóbbi helyezés

A 2006-os Dakar-rali öt afrikai országot érint, ezúttal is körülbelül hatezer kilométer lesz a gyorsasági szakasz. Marokkó köves részei után Mauritánia következik, ahol a dűnék okoznak majd elsődlegesen nehézséget a versenyzőknek. Aztán Malin át Guinea szerepel a programban, ahol várhatóan sok vízátfolyás nehezíti a száguldást, és végül Szenegál, valamint a dakari cél.

Előtérben a biztonság

Tíz évvel ezelőtt még javarészt francia pilóták vettek részt a versenyen, azóta viszont jelentős változás történt, a mezőny hatvanöt százaléka külföldi. A nézettség is folyamatosan növekszik, öt kontinensen is beszámolnak róla. Ithhon jövőre is az RTL Klub közvetíti az eseményt.)

A tavalyi két motoros haláleset - a spanyol Jose Manuel Perez, valamint a kétszeres győztes olasz Fabrizio Meoni hunyt el - után a biztonságra nagy hangsúlyt fektetnek a szervezők. A motorosok százötvennél nagyobb sebességet nem érhetnek el, ugyanakkor a négyszázötven köbcentisnél nagyobb járművek is rajthoz állhatnak. Ugyancsak a biztonságot szolgálja, hogy kétszázötven kilométerenként tankolhatnak, mert így több idő jut a pihenésre, valamint nem lesznek olyan súlyosak a motorok, mint tavaly, amikor száz kilométerrel többet kellett teljesíteni egy tanknyi üzemanyaggal. Az autósoknál nincs maximálva a sebesség, a lakott területeken belül viszont ötvennél többel nem haladhatnak.

Tízmilliós nevezési díj

A legrégebbi magyar részvevőnek számító magyar autós, Szalay Balázs kifejtette, hogy a mieink összesen közel félmilliárd forintot áldoznak a indulásra, ebben benne van az utazás, az alkatrészek költségei is. A nevezési díj az autók esetében tízmillió forint, és ez az összeg három éve változatlan.

A tavaly legjobb eredményt elérő autós, Palik László szerint Világkupa-futamokon készül a viadalra, de hozzátette, erre a versenyre nem igazán lehet felkészülni. A versenyzők közül többen megjegyezték, biztosan lesznek majd olyan pillanatok most is, amikor már csak a szívük és a lelkük viszi őket előre.