Na, de hova tűnt Bujtor István?

2005.08.21. 12:52
Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenyének a dramaturgiája 1934 óta változatlan: a hajók Balatonfüredtől-Balatonfüredig jutnak el, de idén szokatlanul sok nehézséggel kellett szembenéznie a rekordszámú versenyzőnek. Viharos időjárás, árboctörés, életmentés, a tudósítónk pedig szakadó hátszélvitorlával küzdött. A győztes Litkey Farkas öt órával később ért be, mint tavaly, de így is megkapta a Kékszalag-díjat, és maradt minden idők legsikeresebb magyar kormányosa. Vasárnap hajnalban ért véget a 37. Kékszalag-verseny a Balatonon.
431 vitorlás, 1961 versenyzővel a fedélzetén indult péntek délelőtt tízkor a füredi rajttól hatalmas, színes hátszélvitorlákkal a kenesei öbölbe, hogy végigversenyezze a Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távot.

Nézze meg a képeket!
A győzelmi esélyesek már az első bójánál különváltak, az élre került minden idők legsikeresebb kormányosa, a tegnapig négyszeres Kékszalag-díjas Litkey Farkas a Lisa fedélzetén. A "kishölgy" mögött közvetlen közel haladt a nagy ellenfél, Soponyai Géza az Arcadomon, és őket követte a titkos favorit, a tavalyi második helyezett Paulovits Géza a Szamuráj Jacken.

Mi a Kalandor fedélzetén csatlakoztunk a hasonló tudású és hajójú ellenfeleinkhez, a mezőny végére. Így belecsúsztunk egy szélcsendes részbe ami egészen Siófokig tartott. Idegölő várakozás után nagy örömünkre újra feltámadt a szél, de ekkor még nem tudtuk, hogy néhány óra múlva azért imádkozunk majd, hogy enyhüljön végre.

És Badacsonynál kitört a vihar

Balaton észak-nyugati medencéjében vihar tört ki, ami az éllovasokat érte, akik aztán Badacsonynál teljesen lehúzott nagyvitorlákkal vészeltek át az eseményeket. Az újbóli vitorlahúzás után aztán az Arcadom került előre.

Mi is lassan beleértünk a viharos zónába és talpig vízhatlanban az elején még élveztük is az erős szelet, aztán amikor letépte a hátszélvitorlánkat, egy ideig szinte az életünkért küzdöttünk. Az Imperiál még rosszabbul járt, az árbocát kettétörte a vihar. Az egyik 33-as pedig egy fuldokló életét mentette meg és a vízimentők érkezéséig fedélzetén tartotta az óvatlan fürdőzőt. Pozíciójukat ugyan elvesztették, de Fair Play-díjra terjesztik a csapatot.

Közben az előretörő Arcadom nem sokáig élvezhette az előkelő pozíciót, mert a Lisa Györöknél beérte és újra visszavette a vezetést, amit a füredi befutóig ki sem adott a kezéből.

A Lisa 15 óra 45 perc alatt teljesítette a távot, az Arcadom négy perccel később követte a célban, a Szamuráj Jack pedig 18 perccel maradt le a Lisától. A győztes eredmény öt órával maradt el a rekordtól, ami ugye az idei szélsőséges időjárásnak volt köszönhető, hiszen hátszéltől kezdve a negyedszélen át a viharig volt minden.

Négy percen múlt a győzelem

Nézze meg a képeket!
A füredi kikötőkben a beért versenyzők fő témája szombat hajnalban még sokáig a verseny volt, és persze mindenki más véleményen volt arról, hogy valójában mi, hogyan történt. Közben a Yardstick I-es hajóosztályban induló dobogósok után beérkeztek a cirkálók és a dragonok első-első helyezettjei is. Az előbbi kategóriában a tavaly restaurált Sirocco, az utóbbiban a Signorina kapta meg a nagydíjat.

Abban azért minden hajóosztály kormányosa egyetértett, hogy évek óta nem lehetett ilyen kiélezett küzdelmet látni és az összesítettben is első Litkey Farkas megérdemelten írta újra a vitorlástörténelmet, és szerezte meg zsinórban az ötödik Kékszalag-díját. A győztes hajó vezetője maga is úgy nyilatkozott a regatta után, hogy nagyon örül annak, hogy végre egy kétesélyes versenyen változatos időjárási körülmények között "igazi harcban" szerezte meg az első helyet.

Tihany felől vasárnap hajnalban értek célba az utolsó hajók, mi 302.-ként futottunk be szombat délelőtt tízkor. A cél elérve, teljesítettük a távot és órákkal később a vihar is kellemes emlékké szelídült. Lesz mit mesélnünk az unokáknak, de azért jövőre beszerzünk néhány profi mentőmellényt, hiszen 2000 óta már évente rendezik meg a Kékszalag-versenyt.

És hogy miért nem láttuk Bujtor Istvánt, a négyszeres vitorlázó magyar bajnokot a fél évszázadnál is idősebb hajójával, a többszörösen felújított Rabonbánnal a befutók között? Ezen Visy László, a Magyar Vitorlás Szövetség sajtófőnöke maga is meglepődött, de az Index kedvéért később utánanézett, és kiderült, hogy a színész - most először - nem is nevezett a Kékszalagra.