Talmácsi betlije a Cseh Nagydíjon

2005.08.28. 17:37
A 125 köbcentiméteres motorosok csehországi világbajnoki futamát a svájci Thomas Lüthi nyerte, a tizenkétezer magyar néző által elkísért Talmácsi Gábor az első kanyarban még a második volt, aztán - vélhetően technikai okokból - lelassult, és csak a kilencedik helyen ért célba. Összetettben a harmadik helyen áll Talmácsi, huszonnégy pont a hátránya a vezető Lüthivel szemben. A versenyző azt mondta az Indexnek, nem tudja, mi okozta a problémákat, de megfordult a fejében, hogy kiálljon a "szörnyű versenyről".
Soha nem látott érdeklődés kísérte a magyar motorversenyző, Talmácsi Gábor brnói fellépését a Cseh Nagydíjon. A 125 köbcentiméteresek világbajnokságán versenyző magyar pilótát körülbelül tizenkétezer magyar drukker kísérte el, bízva abban, hogy két idei győzelme - Mugello és Assen - után a Magyarországhoz legközelebb lévő versenyszínhelyen is a dobogó legfelső fokára tud állni, és ezzel életben tartja összetett győzelmi esélyeit is.

Új ruha, új sisak

Talmácsi az első, pénteki edzésen a második lett, szombaton azonban már nem tudta megismételni teljesítményét, visszaesett az ötödik helyre. A visszaesésnek nem tulajdonított különösebb jelentőséget a magyar versenyző, és nemcsak ő, hanem még az édesapja is kiadta a jelszót: nyerni kell. Mindketten az év legfontosabb versenyének tartották a brnói futamot.

A KTM nyergében ülő Talmácsi igyekezett a szurkolói kedvében járni, ruháját nemzeti színűre cserélte, sisakot is cserélt, a bemutatásnál pedig egy kis táblát tartott a kezében: "Magyarország kis ország, egész Magyarország mennyország" - felirattal.

Az első kanyarban volt a legjobb pozícióban

A tizenkilenc körös versenyen a rajt után azonnal felzárkózott a második helyre, ekkor azonban még nem lehetett sejteni, hogy az egész futamon ekkor lesz a legelőkelőbb pozícióban.

Jegyzőkönyv:
1. Lüthi (svájci, Honda) 41:32.409 p
2. Kallio (finn, KTM) 41:35.621
3. Simoncelli (olasz, Aprilia) 41:35.735
4. Gadea (spanyol, Aprilia) 41:40.163
5. Zanetti (olasz, Aprilia) 41:46.862
6. Lai (olasz, Honda) 41:57.565
...9. TALMÁCSI GÁBOR (KTM) 41:58.182
..18. TÓTH IMRE (Aprilia) 42:10.824

A pontverseny állása (még hat futam van hátra): 1. Lüthi 144 pont, 2. Kallio 136, 3. TALMÁCSI 120, 4. Simoncelli 117, 5. Pasini (olasz, Aprilia) 100, 6. Lai 98, ...25. TÓTH 7

Az első kör végére már az ötödik helyre csúszott vissza, aztán egyre hátrább került, esélye sem volt arra, hogy megközelítse a vezető négyest, amelyiket Lüthi, Kallio, Pasini és Simoncelli alkotott. Mi több, sorra mentek el mellette az olyan ellenfelek, mint Gadea, Zanetti, Poggiali, akik eddig ebben a szezonban még egyszer sem előzték meg.

Csak most nem tudta tartani a lépést az élmezőnnyel

Talmácsi az egész idényben nem volt még ennyire hátul, és eddig még egyszer sem fordult elő, hogy ennyire ne tudja tartani a lépést az élmezőnnyel. Végül a kilencedik helyen ért célba, és csak találgatni lehetett, hogy mit ronthattak el a mérnökei, miért ment ennyire lassan. Testvére, Gergő megjegyezte, lehet, hogy a frissen cserélt motorblokk okozhatta a rejtélyes visszaesést. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy vasárnapra tíz napot hűlt a levegő és az aszfalt hőmérséklete is.

Az utolsó előtti körben elkezdett cseperegni az eső, és talán ennek is köszönhető, hogy a második helyen haladó Pasini kicsúszott. A leintés előtt a svájci Lüthi elhúzott üldözőitől, a finn Kallio - Talmácsi márkatársa - az utolsó kanyarokban megelőzte az olasz Simoncellit , így ő lett a második.

Lüthi vezet összetettben is

Összetettben is Lüthi vezet száznegyvennégy pontjával, Kallio eddig százharminchatot gyűjtött, míg Talmácsi százhúsznál tart.

A magyar motorosnak a tengerentúli futamokon - először Japánban - kell behoznia hátrányt, ha meg akarja nyerni a vb-t.

Talmácsi: Szörnyű verseny volt

Talmácsi Gábor így értékelte a versenyt az Index helyszíni tudósítójának: "Szörnyű verseny volt. Előbb elkoptak a gumijaim, nem működött rendesen a kuplungom, még az is megfordult a fejemben, hogy kiállok. Fogalmam sincs, mi okozta a problémákat, nagyon sajnálom, hogy ennyire futotta az erőmből.

A 250-es géposztályban a hondás spanyol Pedrosa, a királyi kategóriában az olasz Valentino Rossi nyert.