Kiskirályok és bombázók a Rossi GP-ben

2005.08.30. 12:11
A Moto GP, a világ első számú motoros sorozata egy showmanról, Valentino Rossiról szól. A hatszoros világbajnokért megőrülnek a szurkolók, a verseny élvezetesebb, a körítés látványosabb, mint a Forma-1-ben. Riport a brnói GP-hétvégéről.
"Ez a világ legjobb pályája" - kiabálja az arcomba egy amerikai VIP-rajongó, majd az aszfalt felé fordítja fényképezőgépét.

Valószínűleg igaza van, az Automotodrom Brno völgyekben fut végig, teli emelkedőkkel és lejtőkkel, festői környezetben. De ami az ide érkezőknek még jobban tetszik: motorok száguldoznak rajta. Alig tíz méterre az orrunk előtt fékeznek, majd kanyarodnak óránkénti százötven kilométeres tempóval. Az amerikai rám néz, de mondani nem tud semmit. Káprázat. Valentino Rossi, Max Biaggi, Talmácsi Gábor és a többi világsztár félelmetes közelségben. Leginkább a nagygépek dörmögő hangja és villámgyors sebessége lélegzetállító, na meg az, ahogy megülik őket.

Motoron maradni

A gyorsaságimotoros világbajnokság cseh futamának szabadedzése zajlik, a japán menő, Makoto Tamada azzal szórakozik, hogy a könyökét szinte az aszfalthoz érinti. Elképesztő, hogy mennyire prezíc, bár a 250-270 lőerős, majd' 350 kilométeres sebességre képes gépekkel nem is lehet máshogy bánni. Valójában csak az első tíz uralja száz százalékig a motorját, a középmezőny inkább azon fáradozik, hogy ne essen le róla.

A kánaán sajnos csak fél órán át tart: fehér Skodából fekete ruhás ember szólít meg, megnézi a belépőmet, és érthetetlen nyelven - a németet, az angolt, az olaszt ő nem érti - mond valamit. Az autóba invitál - még udvarias is - és oda visz, ahová a jegyem szól: a paddockba, mert azzal nem lehet a szerviz úton tartózkodni.

Mintha Olaszországban lennénk

Valentino Rossi
Nézegessen motoros
világsztárokat!
A felszereléseket szállító kamionokból, illetve mobil épületekből kijelölt utcában nagy a forgalom. Motorok vannak itt is, csak kisebbek és valamivel lassabban mennek, ám ugyanazok vezetik őket, akik a pályán. Kiskirályként - legtöbbjük százhetven centi sincs - száguldoznak, az egész olyan, mint Olaszország: bármelyik irányból érkezhet robogó. A gépeknek külön belépőjük van - scooter pass -, sőt, még elsőbbségük is van, ha motorhang vagy dudaszó hallatszik, ugrani kell.

Minden pilótának van legalább egy, a saját rajtszámával. Valentino Rossinak persze három is, így nehezebb kideríteni, hol tartózkodik éppen a hatszoros világbajnok.

Rossi, a hipersztár

A 26 éves, gyerekképű sztár élete nem könnyű, népszerűsége csak Michael Schumacheréhez hasonlítható. Sőt, nagyobb csillag ő a motorosok között, mint a német az autósoknál, a paddockban mindenki kedveli, legalábbis minimum kiabálni kezd, ha meglátja. Az F1-es és a Moto GP-sztár között nagy különbség viszont, hogy Rossi mindent megtesz, hogy kielégítse a szurkolók kívánságait.

A szabadedzés vége után jókora tömeg gyülekezik Rossiék kamionja előtt, a népet kordonokkal szorítják ki a Yamaha-garázs előteréből az igen illemtudó biztonsági őrök. Mindenkinél van valamilyen ereklye, amely arra vár, hogy a szuperklasszis aláírja. A zseni jó húsz perc után érkezik, és - az F1-es tapasztalatok után megdöbbentő - aláír mindenkinek mindent: nagyjából százötven helyre kanyarintja oda a nevét.

Mindenki megkapja, amit akar

Valóságos hisztéria tör ki, nem csak a tinilányok, de meglett családapák is Vale nevét skandálják. Az elöl állók a legszerencsésebbek, ők közös fotót is készíthetnek, a lányok, ha kérnek, kapnak puszit, ölelést. Rossi elképesztően közvetlen, egy idősebb úr már a fejét simogatja, de őt ez sem bánja.

Az autogramóra akkor ér véget, amikor nincs több kívánság, és mindenki megkapta, amit akart. Természetesen a rajongók tapssal jutalmazzák kedvencüket, amikor eltűnik a lakóbuszban.

Nem kell hotel a klasszisoknak

A brnói pálya kialakítása a motor-vb-hez igazodik, óriási területet foglalnak el az istállók kamionjai, a több mint száz monstrum és lakóbusz tökéletes rendben sorakozik, kisebb utcácskákat alkot. A GP-csapatok, és a leggazdagabb 125-ös, illetve 250-es gárdák vannak csak a boxutca mögött, a többi a célegyenes és az azt követő rövidebb egyenes közötti füves területen kapott helyet

Mikor csinál Schumacher ilyet?
A legtöbb rajongó posztert írat alá Valentino Rossival. Az előttem álló srác egy nagyobb darabot nyújt neki összegöngyölve. Rossi kibontja, ám az neki fejjel lefelé van, ezért megfordítja, gondosan a sarokba írja a nevét, majd visszaadja a gazdájának.

A létesítmény csak tíz kilométerre van a második legnagyobb cseh város központjától, de a motorosok nem vágynak hotelba. Biaggi, Barros, Rossi, mindannyian a pályán laknak, amerikai gyártmányú luxusbuszban.

Minőségi felhozatal

A kvalifikáció után az aszfalt kiürül, a paddock még inkább benépesedik. Hemzsegnek a sztárok és az autogramvadászok. A pilóták mindegyike készséges, annyi aláírást ugyan nem oszt ki senki más, mint Rossi, de egyet-egyet elkövetnek. A hatszoros világbajnok ritkán jelenik meg, gyalog sosem, néha robogója nyergében látni.

Csakúgy, mint a Forma-1-ben, a Moto GP-ben is széplányokkal reklámozzák magukat a csapatok, illetve szponzoraik. A különbség csak annyi, hogy itt a lányok 99 százaléka valóban bombázó. Kevesebb van belőlük, de inkább a 'minőségre' adnak.

Doohan megmondta

Feltűnik persze egy Forma-1-es pilóta is. David Coulthard kedveli a motorversenyt, az exvilágbajnok motoros legenda, Mick Doohan kalauzolja őt. Utóbbitól lóhalálában megtudjuk, Rossi a favoritja a versenyre.

Bár csak negyedikként indul, a 26 éves szupersztár újra nyer. Győzelmét a dobogón pincérnek öltözve ünnepli, szerelőinek ő tölt a pezsgőből, majd jól lelocsolja őket. Idén kilencedszer örül, majd showja után gyorsan kioszt még kétszáz autogramot. A Moto GP-t akár Rossi GP-nek is nevezhetnék.

Nemzeti színű hegyoldal
A gyorsasági motorban vannak magyar indulók is, Talmácsi Gábor és Tóth Imre. Előbbi ráadásul már sztárnak számít, két futamot nyert idén, így a Budapesttől mindössze 330 kilméterre lévő Brnóba rengeteg szurkoló elkísérte. Legalább tizennégy-tizenötezer magyar jött el, a C-szektort piros-fehér-zöldre festve.
Az ünnepet viszont megakadályozta Talma kuplungja, amely alig működött, így a vb-esélyes pilóta csak kilencedik lett.