Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Még mindig nem játszanak a sakk-vb-döntőn

2006.10.01. 18:03
A vécécsata miatt vasárnap sem folytatódott a címegyesítő sakk-világbajnoki döntő az orosz Vlagyimir Kramnyik és a bolgár Veszelin Topalov között. Arról már megállapodtak, hogy mindkét félnek meglesz a saját mellékhelyisége, de a bolgára csapata biztonsági őrt küldene az oroszra. Az sem világos, milyen állásról folytatódna a párosmeccs.

A legkilátástalanabb patthelyzetből már kimozdultak a felek a Vlagyimir Kramnyik-Veszelin Topalov címegyesítő sakkvilágbajnoki döntőn az oroszországi Elisztában, de az még mindig nem látszik, hogy mikor folytatódik a küzdelem.

Lesz vécé

A negyedik parti után kirobbant vécécsata legfontosabb kérdésében megegyezésre jutottak felek: a hogy mindkét játékos saját pihenőhelyiséget és WC-t használhat.

Ezeket a helyiségeket még vasárnap átvizsgálhatták a felek, a bolgár Topalov menedzsmentje azonban azt szeretné elérni, hogy a mellékhelyiséget biztonsági őrök figyeljék, hogy megakadályozzanak bárminemű visszaélést. Kramnyikék ezt nem fogadják el, álláspontjuk szerint a WC privát szférának minősül, ott semmi keresnivalójuk sincs a biztonságiaknak.

Gyanú, tiltakozás, bojkott

Az egész vécécsata azzal kezdődött, hogy a bolgár és csapata kifogásolta: Kramnyik a negyedik parti alatt ötvenszer hagyta el az asztalt és ment a vécébe, valamint a pihenőhelyiségbe. Ezt a bolgár gyanúsnak találta, tiltakozott a zsűrinél, amely helyt adott kifogásainak. Kramnyiktól elvették a különvécét, ezt azonban ő nem volt hajlandó elfogadni és ezért nem állt ki az ötödik játszmára. Ezt 1-0-lal Topalov kapta meg.

Kramnyikék szerint a döntő előtt megkötött szerződés mindkét versenyző számára garantálja a külön pihenőhelyiséget és vécét, arról azonban nem rendelkezik, hogy a gondolkodási időből hány percet szabad a mellékhelyiségben tölteni. Ezenkívül tiltakozni csak az adott játéknap végén lehet, Topalovék pedig az első négy partin tapasztaltak miatt nyújtottak be fellebbezést. Ez formailag hibás, ezért a fellebbviteli bizottságnak nem is lett volna szabad foglalkoznia a beadvánnyal, érveltek Kramnyikék.

Akkor mi az álllás?

Úgy tűnik vécé lesz, de most az állással van gond. Azt Kramnyikék már szombati nyílt levelükben világossá tették, hogy csak a vécécsata előtti állásról, vagyis 3-1-ről hajlandóak folytatni, egyébként távoznak. Ez azt jelentené, hogy Topalovtól visszavennék az orosz ki nem állása miatt megkapott pontját.

Szilvio Danajlov, Topalov menedzsere is írt egy levelet, melyben leszögezte: ha megfosztják védencét a pénteken kapott ponttól, akkor összecsomagolnak és hazautaznak, a FIDE ellen pedig kártérítési pert indítanak, mert az elmúlt napok vitái rengeteget ártottak a bolgár sakkozó nemzetközi hírének, amiért a nemzetközi szövetség a felelős, mert az ő eseményén szenvedett csorbát Topalov tekintélye.

Az állás jelenleg 3-2 és a hatodik játszma következne a sakkvilág új legjobbjáról döntő találkozón.