Egy majom is jobbat rajzol a londoni olimpiai logónál

2007.06.07. 16:08
Kiderült, az epilepsziásokon kívül a migrénnel küszködőkre is veszélyes lehet a 2012-es londoni nyári olimpia hétfőn bemutatott logója. A város polgármestere szerint egy pennyt sem kellene fizetni a majdnem százötvenmillió forintért készíttetett emblémáért. A The Sun egy majommal rajzoltatott másikat, a youtube-os alternatívák között van orális szexre kifuttatott és rave-verzió is.

Nem hajlandó visszavonni a hétfőn bemutatott új logót a 2012-es londoni olimpia szervezőbizottsága. Annak ellenére sem gondolkodnak ezen, hogy a 400 ezer fontért (149 millió font) tervezett embléma, illetve az azt bemutató egyik reklámfilm láttán már 22-en szenvedtek epilepsziás rohamot.

A játékok hivatalos honlapjáról már visszavont klip egyik részletén ugyanis másodpercenként 20 színváltás látható, ez pedig a fényérzékeny epilepsziásokra veszélyes. Már a négynél több váltás is sok lenne, de a hatás még egy egészséges embernek is zavaró. Nagy-Britanniában 23 ezer embert, világszerte 2,5 milliót érintene az effekt, ha nem változtatnák meg.

Katasztrofális hiba

Szerdán az is kiderült, a migrénes embereket is zavarhatja a négy - élénk - színben is bemutatott logó. Egy migrénnel küszködő nő meglátta az emblémát, és azóta gyötri a fejfájás. Ez csak Angliában tízmillió embert jelenthet. Az epilepsziások szervezete után a migrénesek egyik képviselője is felháborodott azon, hogy nem tesztelték a tervezés során a logót.


Nézegessen még olimpiai logókat!

"Már nem csak amiatt röhög rajtunk a világ, mert a valaha volt egyik legrosszabb olimpiai logót terveztettük, hanem a legveszélyesebbet is."

A vitába beszállt London polgármestere, Ken Livingstone is. Ő először azt mondta, ha valaki legyártat valakivel egy autót, amiről kiderül, hogy életveszélyes, az elég szomorú dolog. "Ha egy céggel megcsináltatunk egy logót és nem végzik el az alapvető egészségügyi vizsgálatokat, akkor meg kell tőle kérdezni, mégis mit csináltak a pénzükért." Livingstone csütörtökön már erősebben fogalmazott. "Egyetlen pennyt sem kellene fizetni a tervezőknek a katasztrofális hiba miatt."

Az egyik konzervatív képviselőházi tag, Philip Davies újragondolásra szólította fel a szervezőket és gyerekesnek, képtelennek mondta az emblémát, ami "csak egy beteges kísérlet a trendiségre".

A tiltakozók a gopetition.co.uk oldalán már útjára indítottak egy felhívást, amit eddig több mint 48 ezren írtak alá.

Horogkereszt, vécéző majom

A logó tervezője viszont a szervezőbizottságot okolja, amiért szerinte nem a megfelelő módon tették közre művét.

Az egészségügyi gondokon kívül is általános a felháborodás, 80-as évekbeli graffitinek, a városhoz méltatlannak, semmitmondónak, gagyinak tartják a méregdrága rajzot. Más szétesett horogkeresztnek vagy éppen vécéző majomnak látja a logót.

Mindeközben a legnagyobb példányszámú brit napilap, a The Sun szokásához híven próbál minél jobban alávágni a szervezőknek. Felkérték grafikusukat, az olvasókat, egy tizenkét éves fiút, egy harminchat éves, több gyermekes vak hölgyet és egy majmot is, találjanak ki egy új logót. A grafikus az olimpiai öt karikát használta fel úgy, hogy a kapcsolódási pontokra a metróállomásokat szimbolizáló pontokat rajzoltak. A kissrác zászlókkal operált (a brit mellett az amerikait, a jamaikait, a németet és a franciát is belevette), a világtalan anyuka London szimbólumait használta fel.

A makákóé szebb lett

A négyéves makákó, Katie egy, a hivatalosra talán emlékeztető pacnihalmazt hozott össze négy perc alatt. "Katie-é szerintem sokkal jobb. Valljuk be, azt a szemetet nem nehéz túlszárnyalni, amit összehoztak" - értékelt gondozója.

Az olvasói ötlet nem sokat változtatott az eredetin, csupán annyit, hogy a bal felső folt egy középső mutatóujját nyújtó kézfej lett. A felirat pedig: "To the taxpayer." (Az adófizetőknek.)


A BBC-hez érkezettek közüli legjobb (fotó: BBC)

A BBC már korábban kérte nézőit, olvasóit, küldjék be saját verzióikat, az egyik, amelyet egy grafikus tervezett és összeilleszti a London szót és 2012-t, gyakorlatilag azonnal felválthatná a hivatalos verziót.

Volt olyan reklámcég, amelyiknek tetszett a logó, mert azt valóban újszerűnek találták, az interneten azonban tovább terjednek a gúnyverziók.

Szar, orális szex, rave

Az egyik animációban az embléma szétesik, hogy új formát nyerjen: a shit, azaz szar szó áll belőle össze.

Egy másikban a London felirat funkciót vált és férfiasság lesz belőle, a rajz bal oldala így férfi értelmet kap, a jobb pedig az őt szájjal kielégítő nővé válik.

A mi kedvencünk azonban a logót, a 80-as évekbeli Saved by the bell című sorozat színvilágát és egy rave-klipet ötvöző verzió, másfélperces változatban.