Lesz-e még világbajnok Valentino Rossi?

2008.02.21. 13:43
Hétszer volt, de két éve nem nyer. Mi a gond vele? Vagy a motorjával, netán a gumijával van baj? Idén is verhetetlen lesz Casey Stoner? Esetleg Dani Pedrosa? Vagy Nicky Hayden támad föl? Esélylatolgatás két héttel a vb-rajt előtt.

Hét világbajnokságot nyert 1997 és 2005 között Valentino Rossi, kilencből mindössze két szezon akadt, amikor nem lett első valamelyik kategóriában. Az utóbbi két évben viszont egyszer végzett az élen, amire az ő esetében mondhatjuk: válságban van.

2006-ban a bizonytalankodó Yamaha, a többször versenyképtelen Michelin gumi és saját hibája - az utolsó futamon - ütötte el a címtől, tavaly viszont esélye sem volt. Az új, 800 köbcentis Yamaha több pályán bizonyult használhatatlannak, a Michelin majd mindegyiken.

Bár 2007-ben a Ducati fölajánlotta neki, nem váltott, helyette az olaszok Casey Stonert szerződtették. A 21 éves ausztrál váratlanul lemosott mindenkit, és Rossi-stílusban, 10 futamgyőzelemmel szerzte meg a vb-t. Nemcsak szupergyors gépe és fenomenális tehetsége segítette, hanem a remek Bridgestone abroncsok is.

Idén Rossi is lépett, Bridgestone-ra váltott, ám könnyen előfordulhat, ez sem lesz elég uralma visszaszerzéséhez. Legalábbis ha a teszteredményekre nézünk, nem az jut eszünkbe, hogy idén helyreáll a rend, és minden idők talán legjobb motorosa oda kerül, ahol 10 éven át megkérdőjelezhetetlen volt a helye. Azaz a csúcsra.

Rossi mindössze egyik kedvenc pályáján, Malajziában futotta a legjobb időket, de ott sem a gyakorlás minden napján. Ausztráliában Stoner simán elverte, csakúgy, mint a spanyolországi Jerezben. Igaz, utóbbi pályán esett; szárazon a 2006-os bajnok Nicky Hayden volt a legjobb.

Rossi és a szélsebes kölykök - galéria

Az előjelek tehát vegyesek. Stoner és a Ducati-stáb minden interjúban állítja, gyorsultak a télen, második közös évük az elsőnél is sikeresebb lesz. A Honda kevesebbet beszél, de legalább annyit mutat: a tavalyi két futamgyőzelem édeskevés a világ legnagyobb motorgyártójának, az pedig egyenesen ciki, hogy egy kis olasz falu családi vállalkozása nemhogy legyőzi, de eltünteti a pályákról.

Az csak fáj, hogy tavaly a helyi rivális Yamaha szenvedve is kétszer annyi nagydíjat nyert, mint ők. Múlt év végén Pedrosa villant Valenciában, a tesztidényt jól kezdte, de aztán eltörte a kezét. A hét végén egy napra, a hivatalos gyakorlásra visszatért, de semmi értelme nem volt gipszelten motorra ülnie.

Az új Hondát Hayden fejleszti, a jelek szerint eredményesen, de hiába világbajnok ő, csak akkor tudja legyőzni Rossit, Stonert meg végképp, ha a gépe kilométerekkel gyorsabb lesz a riválisokénál. Erre kicsi az esély a Ducatit elnézve.

Az amerikai kellően visszafogott, csakúgy, mint Rossi. Óvatosan optimista.

"Élvezem a ritmust, élvezem a motorozást, várom a rajtot. Van még min dolgoznunk, a Bridgestone-t nem ismerjük eléggé, egyelőre. Gyors vagyok az edző- és a futamgumikkal is, ami biztató, de Jerezben előbbiből nem tudtam kihozni a maximumot" - nyilatkozta a gumihelyzetről az autosport.comnak.

Kétségtelen, vb-visszanyerési esélye harmadrészben az abroncsoktól függ, harmadrészben meg a Yamahától. Tavaly egyszerűen lassú volt, de még annál is bosszantóbb, hogy a "japán motor sosem robban le" közmondás ellenére háromszor is cserbenhagyta őt a gép.

"Boldog vagyok a Yamaha munkájával, a motor könnyebben vezethető, mint az előző idényben, jobb az egyensúlya, és úgy néz ki, gyorsult is. Nagyjából a mezőny elején voltam sebességben, úgy érzem, végre jól dolgoztunk, a szezonnyitóig további fejlődésre számítok" - elemezte az Italia1 tévécsatornának. (Tudnia kell, a nagyjából nem lesz elég.)

Az utolsó 33,3 százalékot maga Valentino Rossi adja. Húszmillió eurós adótartozását befizette, honfitársai már nem tarthatják csalónak, a balhé elült, fejben újra rendben van. Az utóbbi két évben felvetődött, veszített gyorsaságából, ám ez nehezen hihető. Rossi ugyanolyan gyors, mint három vagy négy szezonnal ezelőtt, de a motorokat már jóval könnyebb vezetni, mint akkoriban. Ráadásul felnőtt - na jó, 22 évesen nem nőtt föl, de beérett - a Stoner-Pedrosa generáció.

Amikor 2002-ben kettőről négy ütemre váltott a királykategória, a gépek kezesebbé váltak, még akkor is, ha erősebbek lettek. A 29 éves zsenihez közelebb kerülhettek a riválisok. Tavaly, amikor 1000-ről 800 köbcentire csökkent a hengerűrtartalom, nagyjából 30 lőerőt esett a teljesítmény, ami megint csak egyszerűbbé tette az erőgépek megülését.

Rossi előnyéből veszített, de nem kétséges, ha a Yamaha és a Michelin hozta volna magát, ő hozta volna a szezont. A kérdés az, hogy Valentino 33,3 százaléka tudja-e kompenzálni azt a 33,3 százalékot, amiben a Ducati és a Honda jobb lesz. Mert nagyon valószínű, hogy jobb lesz.

A klasszis pilóta persze annak is örül, hogy nem 66,6 százalékot kell kiegyenlítenie, mint 2007-ben, amikor a Bridgestone simán verte a Michelint, nemcsak a Ducati a Yamahát.

Egy tehát biztos: ha a végén Rossin múlik, 2008-ban újra vb-címet ünnepelhet.