Milyen lesz Talmácsi Gábor a 250-ben?

2008.10.29. 18:55 Módosítva: 2008.10.30. 08:58
A 125 és a 250 között annyi a különbség, mint Campingen és felnőtt biciklin menni, mégis szenvednek vele a kiskategória bajnokai. Persze egyikük sem őstehetség, ráadásul azonos motorral mindenkinek egyforma esélye lesz 2009-ben.

Feljebb lép nyolc év 125 köbcentis évad, 1 vb-cím és kilenc futamgyőzelem után a 250 köbcentis kategóriába Talmácsi Gábor. Továbbra is Apriliával fog menni, csak egy 20 kilóval, egy hengerrel nagyobbal.

A tévéből nem látszik, de a 125-ös és a 250-es gép között annyi a különbség, mint amikor az ember a kiskerekű camping bicikliről átül a nagykerekű felnőtt masinára. Vagy motorban Babettáról a Simsonra: alig nagyobb ördöngösség megülni az új gépet, de azért gyakorolni kell, hogy tényleg jól menjen.

Talma 250cc

Ha valaki világklasszis, világbajnok, ugyanazt a márkát hajthatja, eléggé tehetséges, jól sikerül a tesztszezonja és közben egyszer sem sérül meg, képes lehet megnyerni azonnal a vb-t.

Talmácsi az első négy feltételnek meg kell, hogy feleljen, a maradék kettő meg lutri, ha kellően szerencsés is, bármi elképzelhető.

Főleg, hogy nem Valentino Rossival, Casey Stonerrel kell megküzdenie, nincsenek már a kategóriában Pedrosák, Lorenzók sem, sőt, az utolsó valóban nagy tehetség, Dovizioso is feljebb lépett már a GP-be idén.

talmacsi gabor

Talmácsinak marad a címvédő Marco Simoncelli, a 2006-os 125-ös bajnok, Alvaro Bautista, az idei 125-ös első, Mike Di Meglio meg a régi cimborák, Lukas Pesek, Hector Faubel, Mattia Pasini, Thomas Lüthi, Hector Barbera.

A 2005-ös csapattárs Mika Kallióval nem kell küzdenie, a finn, aki az idei vb-pontverseny harmadik helyén végzett, jövőre a Moto GP-ben fog versenyezni. A visszalépő KTM-től egy privát Ducati-istállóhoz szerződött.

Továbblép a legjobb japán is, a 250-es vb-t ötödik helyen záró Juki Takahasi, aki a JiR Team Scot Honda motorosa lesz 2009-ben.

Ha a márkákat nézzük, a mezőny unalmas lesz: a Honda 250-es projektje a nullával egyenlő, a KTM jelezte, kiszáll a kategóriából, így aki akar valamit, Apriliával kell mennie vagy Gilerával, mint Simoncelli tette, de az ugyanaz, mint az Aprilia, csak más nevet futtat vele az anyacég.

A váltás persze nem lehet annyira egyszerű, ha Bautista második évében is sokat bukik, Lüthi, Pesek meg sehol nincs. Vagy lehet, hogy nem elég tehetségesek?

Kijelenthető, egyikük sem lesz a következő Pedrosa vagy Lorenzo, ügyes gyerekek, akiknek egy-egy év jól kijött, és akikekkel Talmácsi simán partiban van vagy lesz. Nem jobb náluk, de nem is rosszabb, így a felkészülés, a napi forma meg a szerencse fogja eldönteni, ki lesz a bajnok.

A motor már nem nem nagyon, hiszen a kategória két év múlva megszűnik, így egyik gyár sem fog pénzt ölni a fejlesztésekbe.

Talmácsi a valenciai zárófutam után hétfőn ki is próbálta új gépét, 58 kört tett meg a 250-es Apriliával, és 1:38.472-es ideje jónak mondható. Simoncelli a vasárnapi versenyen 1:36.961-es legjobb kört ment. (A keddi teszt eső miatt elmaradt, legközelebb november 24-25-én, Jerezben ül nyeregbe.)

A gépek jövőre majdnem tökegyformák lesznek, így a végén a tehetség fogja elválasztani a versenyzőket. Kiderül, Talmácsié elég-e erre a szintre is.

Az Aprilia biztos, a csapat nem

Még nem tudni, Talmácsi melyik csapatban fog versenyezni, mert az Aspar 2009-ben egy harmadik versenyzőt is szeretni indítani 250-ben két gyári pilótája mellett. Jorge Aspar Martínez azt tervezi, hogy Alvaro Bautistához Mike Di Megliót, vagy a Lotus Aprilia veterénját, Alex Debont viszi föl, de a posztra esélyes Hector Faubel és Talmácsi is. Könnyen lehet, hogy a korábbi terveknek megfelelően Martínez támogatásával egy teljesen új magyar csapat indul, amiben Talmácsi lesz az egyetlen motoros.