Megbukik a sávolyi Moto GP-projekt?

2009.02.10. 14:22 Módosítva: 2009.02.11. 12:07
Tavaly novemberben tették le a magyar gyorsaságimotoros-versenypálya alapkövét, az építkezés még nem kezdődött el. A csatorna gyakorlatilag elkészült, ideiglenes szennyvíztisztítót építenek hozzá, építési engedélyt utána lehet kérni. A pálya helye jelenleg egy magyar magánszemély tulajdona, övezeti besorolása szerint mezőgazdasági terület. Gyenesei sportminiszter szerint vélhetően nem lesz futam idén ősszel, a kivitelezőt meglepte a miniszter kijelentése.

Gyenesei István sportért felelős önkormányzati miniszter a keddi kormányszóvivői tájékoztatón Budapesten elmondta, vélhetően nem készül el a magyarországi Moto GP-pálya, így futamot sem lehet rajta rendezni, miután a spanyol fél bizonytalan a feltételek megteremtésében.

Gyenesei kijelentette, a magyar fél határidőre teljesítette a feltételeket. Mind az állam, mind az önkormányzatok teljesítették az ez évi építkezéshez és a verseny megrendezéséhez szükséges előírásokat. Az engedélyezési eljárások folyamatban vannak, ezek kellő ütemben haladnak.

A miniszter elmondta: kijelölték a sávolyi pálya nyomvonalát, a magyar fél részéről a forrás, a banki háttér biztosítása rendelkezésre áll. "A spanyol fél azonban az elmúlt két hónapban nem tett olyan típusú lépeseket, amelyek a korábbi megállapodás szerint várhatók voltak, ezért vélelmezhető, hogy a pálya nem készül el, így futamot sem lehet rajta rendezni" - fogalmazott Gyenesei István.

Hangsúlyozta, hogy hivatalos jelzést nem kaptak. A sportért felelős miniszter a Déli Krónikának így fogalmazott: "Kicsit aggódom, mert ígéretekkel nem lehet versenyt rendezni, ígéreteken nem lehet motorozni." Hozzátette: legkésőbb február végén, március közepén el kellene kezdődnie a munkálatoknak.

A kivitelezőt meglepte a miniszteri bejelentés

Tartja az előre meghatározott ütemet és nincs lemaradásban a sávolyi motorospálya építésének előkészületeit és lebonyolítását végző spanyol Grupo Milton cég - mondta Kovács Bence János, a cég elnöke az MTI-nek.
"Meglep, amit a miniszter úr mondott. Minden időhatárt betartunk. Megfelelő az ütem, sőt, magunknak még extratempót is diktálunk. Amit vállaltunk, teljesítjük. A projekt jelenlegi állapotában ott tart, ahol szeretnénk. Ami rajtunk múlik, teljesülni fog!" - nyilatkozta Kovács.
Hozzátette: a gyorsaságimotoros-vb jogtulajdonos Dorna és a magyar kormány között aláírt szerződés van, és egyik fél sem akar ebből kiszállni.
Megjegyezte: a motorcyclenews című szaklapnak a magyar futam törlésére vonatkozó közlését minden alapot nélkülöző pletykának tartja, ezért azzal nem kíván foglalkozni.

Az egyik legnevesebb motoros szaklap hétfőn már kész tényként közölte, hogy a szeptemberi futam elmarad. Hivatalos bejelentés nem történt, de a Motorcycle News információi szerint a múlt héten Sepangban megtartott teszten járt a nemzetközi szövetség több tisztségviselője, akik úgy fogalmaztak, hogy valószínűleg elmarad a verseny. A Balatonring Sanghajt szorította ki, ha törölnék a futamot, 17 maradna a 2009-es versenynaptárban.

Mervó József, a projektet vezető Grupo Milton vezérigazgatója múlt heti véleménye szerint ha márciusban el tudják kezdeni az építkezést, a 2009. évi futamot meg lehet rendezni.

Információink szerint ha szeptemberre nem épül meg a pálya, és csak 2010-ben lesz az elsõ verseny a Balatonringen, a Sedesa anyagi és presztizsveszteséget szenved, de akkor sem követ el szerződésszegést. A spanyolok erre az eshetőségre nem készülnek, nincs vészforgatókönyvük.

A tervek szerint szeptember 20-án a sávolyi Balatonringen, Somogy megyében rendeznék meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság 14. futamát, a Magyar Nagydíjat.

Mi lesz a szennyvízzel?

Az építkezés még nem kezdődött el, annyi történt, hogy egy kb. 200x200 méteres területet földgyaluval előkészítettek az alapásáshoz. A pálya leendő területén néhány földbe szúrt karó áll, a csapadékos tél miatt óriási a sár. A felázott földben nincsenek friss nyomok, szemét sincs a környéken, a területen egy ideje láthatóan nem dolgozott senki.

A beruházás kulcskérdése a település és a Moto GP-pálya szennyvizének kezelése. Sávoly község szennyvízcsatorna-hálózata gyakorlatilag elkészült, a munkát november közepén kezdte a kivitelező Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt.

A szennyvízelvezetés alapfeltétele a Balatonring megépítésének, mert a Balaton-törvény értelmében csak akkor adható ki az építési engedély, ha legalább hatvanszázalékos a csatornázottság a fejlesztési területen.

A csatornahálózat elkészítését a beruházó spanyol Sedesa csoport finanszírozza, a lakosok díjmentesen kapcsolódhatnak rá. A csatornahálózat legfontosabb része, a szennyvíztisztító telep nemcsak a község, hanem a Balatonring, illetve a majdani termálfalu, a szállodák szennyvizét is kezeli.

A Balatonring építése

Bobek József, Sávoly polgármestere szerint "mindannyiunk érdeke, hogy a pálya időben elkészüljön". Az önkormányzatnál minden kérdéssel a beruházó Sedesához irányítottak, egyéb információt nem tudtunk meg. Szerencsére az első falubeli megmutatta, hol épül majd a tisztítómű: a falu és a versenypálya közé, attól néhány száz méterre tervezték. Helyén földkupac áll, a tereprendezést elkezdték, a tisztítóművet még nem építik.

A projektet levezénylő cég, a Grupo Milton Management Zrt. tájékoztatása szerint a szennyvíztisztító kivitelezésére kiválasztották a kivitelezőt, szerződést kötöttek vele. Öt-hat hónap alatt épülhet meg, elkészültéig ideiglenes tisztítóművel üzemel Sávoly. A kötelező hat hónapos próbaüzem nem korlátozza a csatornahálózat használatát, a pálya építési engedélye a mobil szennyvíztisztító alapján is kiadható.

A tisztítóműre még nincs engedély, ezt a kiválasztott kivitelező végzi, de a nem engedélyköteles munkákat, mint amilyen a tereprendezés, addig is el lehet kezdeni.

Külterületi szántó

A pálya 210 hektáron épül, a terület jelen pillanatban egy magyar magánszemély tulajdonában van. Besorolása szerint mezőgazdasági művelés alatt álló külterületi szántó, egyszerűbben: kukoricaföld. Külföldi cég tulajdonába úgy kerülhet, ha tulajdonosa a földhivatalnál kivonja a művelésből.

Ehhez az szükséges, hogy a helyi önkormányzat a település rendezési tervét módosítsa, mezőgazdaságiból szabadidős, sportcélú területté nyilvánítsa, mondta Fűr Zoltán, a földbróker.hu vezetője. A művelésből kivett területet bármely jogi személy, akár magyar, akár külföldi megvásárolhatja.

Képek Sávolyból

A helyi jogszabály várhatóan február közepétől lép életbe, az új szerkezeti és szabályozási terv ad majd lehetőséget a Balatonring megépítésére. Törvényerőre emelkedése és a telekrendezési folyamatok után indulhat az építési engedélyezési eljárás.

Régészetileg minden rendben

A hatályos jogszabályok szerint a nettó 500 millió forintot meghaladó nagyberuházások tervdokumentációjának kötelező melléklete egy örökségvédelmi hatástanulmány; a fejlesztés, beruházás földmunkáit a régészeti feltárás előtt megkezdeni nem lehet.

Hajdú Ádám, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal dél-dunántúli irodájának régészeti felügyelője az Indexnek elmondta, a sávolyi hatástanulmány elkészült, a próbafeltárás és a terület lőszermentesítése is megtörtént tavaly.

A környék régészetileg érintett, őskori és Árpád-kori leletek vannak a leendő lelátó alatt, további feltárás szükséges. Amint az időjárás megengedi, a szakemberek folytatják a régészeti munkát.

Kárpáti Zoltán, az Örökségvédelmi Szakszolgálat regionális irodájának vezetője szerint a feltárásnál elegendő a szakfelügyelet, amely kisebb megállást ugyan jelenthet, de nincs hatással a beruházásra.

Hatvanmilliárdos beruházás

A versenypálya alapkövét november elején rakták le, a csatornázás és a tisztítótelep építése közel 800 millió forintjába kerül a beruházónak, a projekt teljes összege mintegy 200 millió euró.

A ring 4,2 km hosszú lesz, szélessége 14-15 méter, befogadóképessége 80 ezer néző. Versenynapokon 20 ezer autót és 12 ezer motorkerékpárt fogad, kilencezer állandó parkolóhelye lesz. A közel 200 millió eurós (50 milliárd forint) beruházás legalább 800 embernek ad munkát, a pálya a tervek szerint júliusban-augusztusban már 80-90 százalékban kész lesz.

A ring üzemeltetésére létrehozott Balatonring Zrt. 30%-ban a Magyar Turizmus Zrt-é, 70%-ban a spanyol WCM SL cégé. A verseny idején 100-150 ezer vendég érkezhet, ami legkevesebb 2 milliárd forint bevételt jelent. A Moto GP egy futamát 207 országban adják a televíziók, ebből184 országban élőben, ez nagyjából 300 millió nézőt jelent.