Lefújták a nagyhajós bajnokság 1. futamát

2009.10.13. 14:19
Október 12-15. között Horvátországban, Biogradban rendezik az Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságot. Az idén ötödik alkalommal megtartott tengeri vitorlásverseny szervezői negyven tengeri mérföld (kb. 75 km) hosszúságú pályát jelöltek ki a nyitónapi túrafutamra. Délelőtt kellemes időben futott ki az öt különböző osztályban induló harmincnyolc hajó, de féltáv környékén lecsapott a bora, ami végül szerencsére csak néhány vitorlát tépett meg, de alaposan felborította a versenyprogramot.

A Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokság (MTNB) a magyar vitorlázók krémjének éves adriai összecsapása, melyen idén öt hajóosztályban – Bavaria 42, Bavaria 47, Dufour 44, Salona 37 és Sun Odyssey (juniorok) – idén összesen harmincnyolc hajó indult. A legkeményebb küzdelemre a Bavaria 42-esek között lehetett számítani, itt versenyez az eddig ezen az eseményen háromszoros győztes Czégai Péter által kormányzott AIS Sailing Team hajója, a nyolcszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas (Építő-Volksbank), testvére, Litkey Árpád (Pozsonyi és társa S.T.), valamint Berecz Zsombor és Cserép Csaba személyében további olimpikonok, de más osztályokban is szép számmal találni magyar bajnokokat, EB-n és egyéb világversenyeken rendszeresen résztvevő magyar hajósokat.

Hétfő délelőtt valamivel tíz óra után dördült a rajtpisztoly, a futam első szakaszában kreuzolás, azaz széliránnyal szemben vitorlázás várt a versenyzőkre. A rajt után 10-15 csomós szélben, közepes hullámokon haladtak a hajók, az élen a várakozásnak megfelelően a favoritok vívtak egymással, de a félszeles visszafordító szakasz kicsit összerázta a mezőnyt. A fordulás után többen is felszerelték a spinakkereket (hátszélvitorlákat), de ekkor már a távolban csattogó villámokról és a hirtelen megváltozó szélirányról is lehetett sejteni, hogy valami készül a hegyek felett.

Valamivel később a zsűrihajó rádión bejelentette, hogy lerövidítik a versenyt. Az első nagyobb széllökéseket és hirtelen eleredő esőt némi szélcsend követte, majd egyszer csak elszabadultak az elemek. A szél 40-60 csomósra erősödött, a hajókat másfél-kétméteres hullámok dobálták, az eső miatt pedig minimálisra csökkent a látótávolság: a zsűri következő üzenetében már a verseny lefújásáról tájékoztatott, a hajókat pedig felszólította, hogy a vihar elvonultáig keressenek menedéket.

Ezidőtájt folyamatosan működtek a rádiók, szerencsére a legtöbbeknek sikerült elrejtőzni kisebb öblökben, szigetek takarásában. A versenyen hét junior legénység is indult, közülük a hetes számú sokáig egyáltalán nem válaszolt az adásokra. Sokan már a legrosszabbtól tartottak, de este nyolc órára az összes hajó beérkezett Biogradba, köztük a hetes is, akikről kiderült, hogy mindenki közül talán ők jártak a legjobban: a vihar pont a part mentén, egy kikötő közelében érte őket, így gyorsan kikötöttek, és egy kellemes vacsora mellett vészelték át a tombolást.

A Bavaria 42-eseknél az abszolút esélyes Czégai és az AIS Sailing Team álltak az élen lefújáskor, a Bavaria 47-eseknél Dr. Juhász Béla és az Interline S.T. nyerhettek volna, ha végig tudnak menni. A Dufour 44-eseknél a 88-as finn dingis olimpikon, Székely Antal Compass S.T. nevű csapata már a rajtnál élre állt, míg a Salona 37 osztályban a BYC Fanatics S. T. és a Mondial Assistance Challenger S. T. vívott öldöklő csatát az idő előtti leintésig. A junioroknál a kétszeres címvédő SVE-Compass S.T. vezetett nagy fölénnyel, ha tartják jó formájukat, valószínűleg harmadszor is hazavihetik a serleget.

Kedden elvileg időfutamokkal folytatódik a verseny, de erős a szél, ezért a szervezők tanácskoznak, hogy tengerre küldjék-e a versenyzőket.