Rakonczay hajójával próbálkozott az Atlanti-óceánon, hamar fel kellett adnia

2012.03.06. 09:33
Török István tizenhat éve ugyanezzel a hajóval indult az Atlanti-óceánon, de a GPS miatt hamar vissza kellett fordulnia. Fa Nándor múlt nyáron kérte vissza tőle, hogy Rakonczayéknak ajándékozza. A korábban Írországig kenuzó Török szerint egy rádió mindenképpen kellett volna a Vitézre, enélkül felelőtlenség volt elindulni.

„Sok valótlanságot állítottak az én utamról. Az igazság az, hogy azért kellett feladnom, mert elromlott a GPS-em. Elment a kép, össze-vissza mutatta az irányt.  Akkoriban nem voltak még olyan profi szerkezetek, mint most. Azt nem tudom, pontosan hány kilométer után kellett feladnom, annyi biztos, hogy a kontinens fényeit már nem láttam. Lehet, hogy létezik a Rakonczayék által említett lélektani határ, de én nem ezért kényszerültem feladni. Ráadásul visszafelé megégettem a kezem, amikor teát akartam főzni. Ebben egy hullám volt a ludas. Utána még több napig ezzel kellett foglalkoznom Dakarban" - kezdte az Indexnek Török István, aki 1996-ban vágott neki az Atlanti-expedíciónak.

Paksról evezett Írországba

Török István éveken át tartó nemzetközi szintű versenykenuzás után fordult a hosszú távú teljesítménykenuzás felé. 1989 nyarán 101 nap alatt 3500 kilométert kenuzva, féltérden átevezett Európán, át a La Manche csatornán, Anglia csatornarendszerén föl észak-nyugatnak, az Ír tengeren, Írországon át Limerick-be. Paksról indult, felfelé ment a Dunán.

Azt is elmondta, ő annak idején azért indult Afrikából, mert a Kanári-szigetekről menni agyrém. „A szigetek között kürtőszerűen befordul a 100-120 km/órás passzátszél, és fúj körülbelül 150 km-es szakaszon keresztül" - mondta egy korábbi interjúban a Paksi Hírnöknek. „Ha a nagy hajók akarják, észreveszik Gábort. Nagy sebességgel mennek, ami miatt tolóhullám képződik a hajó orra előtt. Ha a magyar kenus esetleg az útjukba kerül, ez a hullám eldobja őt az útból. Ilyenkor a hajó oldalához kerülhet, viszont itt az is megtörténhet, hogy a propeller beszívja őt. Így lehet belőle tragédia."

Rakonczay Gábor
Rakonczay Gábor
Fotó: atlantix.eu

A hajó még álmában is ment utána

Mint azt korábban Rakonczayéktól megtudtuk, a hét és fél méteres kenut Fa Nándor építette és tervezte, Török István hónapokig tesztelte, mielőtt belevágott az Atlanti-kalandba. 2011. nyarán került a Rakonczay-házaspárhoz, akik ezután át is alakították kicsit a nagy útra. "Azt hittem, végleg enyém a hajó, de aztán kiderült, hogy nem. Persze nem volt ezzel semmi baj, de annyira a szívemhez nőtt, hogy még álmomban is feltűnt. Jött utánam" - emlékezett vissza Török.

Török szerint Rakonczay Gábor végül úgy is partot érhet, hogy addig semmi hír nem lesz róla. Ezt mondta korábban a hajós felesége is, hiszen a kapcsolatot nem sikerül vele felvenni, de ettől még haladhat az előre eltervezett úton.

Hogy mekkora felelőtlenség volt a magyar kenustól EPIRB-bója nélkül elindulni, azt Török nem tudja. Ő sem vitt tizenhat évvel ezelőtt magával, mert iszonyatosan drága. A legnagyobb mulasztást abban látja, hogy nincs a Vitézen különálló energiaforrás, azaz olyan rádió, amivel a közelben levő hajóknak jelet lehetne adni.

Török István 1996-ban és most
Török István 1996-ban és most
Fotó: Török István / Szaffenauer Ferenc /

Török szerint sem sok az esély arra, hogy a múlt hétfőn induló Szeremley Huba hajója megtalálja Rakonczay Gábort (az Index napok óta próbál kapcsolatot létesíteni Szeremleyékkel, de mivel csak akkor lehet velük beszélni, ha bekapcsolják a telefont, ez eddig még nem jött össze).

Rakonczay Gáborról lassan egy hónapja nem tudni semmit. Decemberben indult az Atlanti-óceán átkenuzására, de egy vihar miatt teljesen megszakadt vele a kapcsolat.