Árpád
3 °C
12 °C

Majd megtanulja, hogy elém ne álljon!

A 43 éves, háromszoros NASCAR-győztes Tony Stewart mindig is indulatos, öntörvényű versenyző volt, ez a pályán és azon kívül is meglátszott, legyen szó pályabírókról, versenyzőtársakról vagy a médiáról. Pont a meglehetősen hosszan sorolható korábbi esetei miatt merül fel annyi kérdés a szombati tragikus baleset után, amikor halálra gázolta a mindössze 20 éves Kevin Ward Jr.-t egy salakpályás versenyen.

A hasonló salakpályás sprintversenyek egyébként is elég veszélyesek, ezt Stewart maga is első kézből tudhatta. 2013-ban pont a canandaiguai pályán, ahol a szombati tragikus eset történt, részese volt egy 15 autót érintő balesetnek. Azt ő maga okozta, amikor kocsija összeért egy másik versenyzőjével, a tömegbalesetben pedig egy 19 éves pilótalány, Alysha Ruggles kompressziós gerinctöréssel került kórházba. (Azóta már felépült.)

Stewartnak akkor nem lett baja, ám a szombati verseny előtt majdnem pontosan egy évvel egy iowai salakpályás futamon nyílt lábszártörést szenvedett egy balesetben, ami miatt ki kellett hagynia a NASCAR-szezon második felét. Összesen háromszor kellett műteni, a súlyos sérülés pedig annyira elvette a kedvét az ilyen futamoktól, hogy egészen az idei nyár elejéig nem is ült újra sprintautóba.

15 éve indult minden

De ahhoz, hogy megértsük, Stewart miért külön kategória a többi versenyzőhöz képest, gyorsan tekintsünk végig a múltján. 1999-ben mutatkozott be a NASCAR-ban, ahol hamar újra összeakadt azzal a Kenny Irwin Jr.-ral, akivel már évekkel előtte, más versenyszámokban is egymás mellett küzdöttek.

Stewart húzta a kakaskodás végén a rövidebbet, kiesett, de megvárta, hogy Irwin menjen egy kört, hogy megmondhassa neki a magáét. Illetve ha csak megmondta volna, de hozzávágta a kocsihoz a sarokvédőjét, majd az ablakon is be akart mászni, hogy rendet tegyen, de ez nem sikerült neki.

Második évében sem nyugodott le nagyon, az egyik futamon már az első körben összekoccantak Jeff Gordonnal, és ha nem állnak közéjük a szerelők, alighanem kirángatta volna Gordont a kocsijából.

2008-ban, Indianapolisban a versenybíróknak ment neki egy versenyen, ahol csapatfőnökként volt jelen. Egy bíróról letépte a headsetjét, egy másikat pedig rendesen félrelökött az útból dühében. Mindezt azért, mert egy baleset után nem engedték vissza a versenyzőjét a pályára.

13 évvel az Irwin-eset után az addigra komoly riválisává váló Matt Kensethtel harcoltak nagyot Bristolban a győzelemért. A vége az lett, hogy Stewart kiesett, de ezzel mégsem fejezte be, amikor Kenseth mellé ért, teljes erejéből annak kocsijához vágta sisakját. (Nagyobbat is ütött, mint a sarokvédő.)

Ez az eset azért is érdekes, mert utána Stewart így nyilatkozott: „Kétszer is elvettem a lábam a gázról, hogy ne hajtsák át a kocsiján, de megtanultam a leckét – ezentúl áthajtok rajta minden egyes alkalommal a szezon végéig, amikor csak tehetem.” Nem szó szerint értette, hogy elütné Kensethet, hanem hogy nem venné el ezentúl a gázt, ha összeakadnak, de nem gyakori az ilyen hozzáállás még a tényleg kemény NASCAR-ban sem.

Ezt az összetűzést egyébként két hónapnyi lökdösődés előzte meg, amikor szinte minden futamon volt legalább egy kisebb koccanásuk. Stewart viszont hamar lecsillapodott, pár nap múlva már úgy nyilatkozott, hogy nem boldogítja, amikor ennyire kiborul, csakhogy nem tud mit kezdeni magával, ha dühös - vagyis nyíltan elismerte, idegei nem képesek kezelni a versenyzéssel járó stresszhelyzeteket.

Tony Stewart

Szül: 1971.05.20., Colombus

Versenyei száma: 669

Győzelmei (IRL/Indycar és NASCAR): 51

Pole pozíciói: 21

Bajnoki címei:

IRL (Indy Racing League): 1997

NASCAR: 2002, 2005, 2011

Megmutatkozik ez abban is, hogy 2007-ben az interjúiban túl gyakran használt obszcén kifejezések miatt büntették meg, 2011-ben pedig elismerte, hogy szándékosan ment neki Brian Vickersnek, aki emiatt törlesztésből kiejtette őt a futamon. Hasonló eset volt idén, a közelmúltban, június közepén, amikor az újonc Kyle Larson blokkolta a kocsiját: cserébe sárga zászló mellett törlesztett neki Michiganben, direkt nekiment, és ráhúzta a kormányt a másik gépre. „Majd megtanulja, hogy elém ne álljon be. Vagy így, vagy úgy, de megtanulja, ahogy én is tettem egykor” – mondta az eset után.

2008-ban is voltak gondjai, akkoriban Kurt Busch volt a fő riválisa, akivel 2007-ben is rendesen faragták egymást, 2008 februárjában pedig egy edzésen eszkalálódott közöttük annyira a helyzet, hogy Stewart a hivatalos meghallgatásra várva behúzott egyet társának, egyszerűen megütötte.

2002-ben egy fotósnak ütött oda, amiért majdnem ki is rúgták a Joe Gibbs Racingtől, akkori csapatától, de dühkezelési terápiával és próbaidővel megúszta, akárcsak azt, amikor 2004-ben Vickerst verte meg egy verseny után. 

Mennyire rázhatta meg?

Philip Povero, az Ontario megyei seriff még szombat este úgy nyilatkozott, hogy Stewart teljesen együttműködött a hatóságokkal, az ügyben zajló vizsgálat az előzetes bizonyítékok alapján nem terjed majd ki a büntetőjogi felelősségre, azt ugyanis nem támasztja alá semmi. Legalábbis jelenleg, ezt a seriff is kiemelte, per pillanat nincs egyértelmű bizonyíték.

„Jelenleg versenybalesetként kezeljük az esetet, ami semmiképp sem jelenti azt, hogy büntetőeljárást indítanánk, erre nincs bizonyíték. A vizsgálat lezárása után viszont így is leülünk majd az államügyésszel, hogy átbeszéljük, de még egyszer hangsúlyoznám, hogy nem tervezünk vádat emelni.”

Povero azt is elmondta, hogy Stewartot láthatóan megrendítette az eset, ám ennek ellenére először mégis úgy nyilatkozott a háromszoros bajnok, hogy „minden megy tovább”, vagyis indulni fog a vasárnapi NASCAR-futamon, ám végül mégsem állt rajthoz.

Börtön is lehet belőle

A Sport Illustrated (sport)jogásza, Michael McCann szerint viszont nem ennyire egyértelmű a helyzet Stewart felelőssége kapcsán, ugyanis akár büntetőeljárás is indulhat ellene, mint ahogy polgári per is. Bár másodlagos, de több szponzorát is elvesztheti a szombati baleset miatt, hiszen az sárga zászlós figyelmeztetés mellett történt, amikor a versenyzőknek lassítaniuk kellett volna.

Ez elengedhetetlenül fontos részlet, Ward biztosan nem ment volna be a pályára, ha nincs a sárga zászló. Ekkor ugyanis kötelező lelassítani, a jelzés pályán lévő veszélyekre figyelmeztet, ami lehet bármi, roncs autó, sérült ember, mentő, amire számítani kell, és ki kell kerülni. Nem ritka a versenyzőknél, hogy mérgükben oda mennek a szerintük kiesésükért felelős, még versenyben lévő kocsihoz, de ilyesmi balesettel, pláne ilyen tragikussal, nem végződött.

A videón látható jelenet és Stewart másfél hónappal ezelőtti nyilatkozata - "majd megtanulja, ahogy én is megtanultam" - miatt felmerül a gyanú, hogy Stewart egyszerűen rá akart ijeszteni az ifjonc Wardra, ez pedig felelőtlenségre utal. Ward akciója persze szintén, mint ahogy a nézőtéren helyet foglaló sprintversenyző, Tyler Graves beszámolója is. Graves, akit Ward barátjaként említ a The Sporting News, azt mondta, Stewartnak mindenképpen látnia kellett Wardot a pályán. „Amikor Tony közel került hozzá, rátaposott a gázra” – állította, és ha ezt a többi versenyző, vagy több szemtanú is megerősíti, az vádemelést eredményezhet. Azért különösen fontos ez, mert ezek a kocsik a szokásos versenygépeknél is könnyebben törnek ki a farukkal jobbra, pont úgy, ahogy Stewart gépe elcsapta az áldozatot. Így tervezték őket, olyan erőcsúsztatás-driftelés megy egész futamon, mint motoroknál a salakmotorban. A pilóták tudják, hogy a balkanyarokban enyhe gázadásra is kitörhet az autó fara jobbra, hát még ha beletaposnak.

McCann is kiemeli Povero szavait, miszerint nem terveznek vádat emelni, ám ő idézi R. Michael Tantillo államügyészt is, aki tovább vizsgálná az ügyet. Bíróság elé ő is csak akkor vinné, ha meggyőződése lenne, hogy az esküdtszék minden kétséget kizáróan bűnösnek találná Stewartot.

A New York állami törvények szerint, ha a szándékosságot ki is zárják, akkor is elítélhetik emberölés miatt, amiért minimum 15 év börtön, maximum életfogytiglan járhat. Emellett a gondatlan emberölés is számításba jöhet, ami akkor is fennáll, ha Stewart csak rá akart ijeszteni Wardra – ezt maximum 4 év börtönnel büntethetik.

(McCann emellett több más, meglehetősen kevéssé valószínű forgatókönyvet is felsorol, ezeket viszont pont emiatt mi kihagytuk.)

A Forma-1-ben is ott lenne a neve

Tony Stewart társtulajdonosa a nevét is viselő Stewart-Haas Racing NASCAR-csapatnak, melyből Gene Haas 2016-ban F1-istállót is indítana. Igaz, hogy a jelenlegi tervek szerint Haas Formulának hívná a csapatot, de ennek ellenére óhatatlanul együtt emlegetnék Tony Stewarttal, hiszen a csapat ugyanabban a központban készül majd, mint ahol a NASCAR-kocsikat is építik.

Ward családja polgári pert is indíthat Stewart ellen Kevin halála miatt, ami ha sikeres, akár több millió dolláros kártérítést eredményezhet, hiszen ilyenkor az összeg az elhunyt életkorán és az elvesztett későbbi jövedelmek mértékén múlik. Ward előtt sikeres jövő állt, mint autóversenyző, pályája elején járt, csak 20 éves volt. Ezt a keresetet Ward családja egészen 2016. augusztus 9-ig beadhatja.

A NASCAR a saját működési szabályzata alapján el is tilthatja Stewartot versenyektől, ám ha ez nem is történik meg, a szponzorai (köztük a Coca-Cola, a Chevrolet és a Mobil 1) felmondhatják a szerződéseiket a versenyzővel morális záradékokra hivatkozva. Már ha úgy érzik, hogy a Stewarttal való együttműködés rossz fényt vetne a cégre.

A NASCAR már jelezte, hogy megvárják, amíg a hivatalos vizsgálat befejeződik az ügyben, addig semmilyen lépést nem tesznek, Stewart legnagyobb szponzorai pedig egyelőre nem nyilatkoztak.

Egy futamot már kihagyott Stewart, nem tudni, hogyan folytatódik a karrierje. Hiába van négy bajnoki címe, egy az együlésesek amerikai csúcsszériájában, az Indycarban (akkoriban IRL), három a NASCARBAN, hiába nyert meg 50-nél is több csúcsfutamot életében, pályafutásának legismertebb momentuma egy halállal végződött baleset lesz.