Ilona
16 °C
33 °C

12 ezer km vitorlázás után 12 perc különbség

2014.11.06. 09:33
Nagyon szoros versenyben dőlt el a Volvo Ocean Race első szakasza, a spanyolországi Alicante és a dél-afrikai Fokváros közötti - papíron - 6487 tengeri mérföldes (12 014 km) távot az Abu Dhabi Ocean Racing hajója teljesítette a leggyorsabban. 25 nap versenyzés után 12 perccel futott be a Dongfeng Racing Team előtt.

A földkerülő vitorlásversenyen napok óta az Abu Dhabi és a Dongfeng csapat küzdött az első helyért a héthajós mezőnyben. A Team Brunei több órányival mögöttük haladt, a többi csapat pedig messze leszakadt mögöttük.

Alig egy hete még úgy tűnt, akár négy hajó is versenyben lehet az első helyért, az előbb említett három csapat mellett még a Team Vestas Wind is az élen volt. Soha korábban nem volt ilyen szoros a VOR ilyen szakaszban, 18 mérföldön belül volt az első négy.

Miután a mezőny elhagyta a Gibraltári-szorost, nagyon változatos körülmények között haladtak, a gyenge szél miatt szinte mindenki az afrikai partok közelében maradt. A kedvezőtlen szélviszonyok miatt nagy taktikai harc kezdődött, és gyakran cseréltek helyet a hajók az élen. A dél-amerikai partoknál (egy ellenőrzőpont Brazília közelében volt, muszáj volt erre jönniük) azonban kettészakadt a mezőny, az élen álló négy hajó nagy előnyre tett szert.

A déli óceánokon végig zord körülmények között kellett vitorlázni. Folyamatosan erős szél fújt, állandóan vízben állt a fedélzet, és jéghegyek közelében is navigáltak a hajók. A Dongfeng csapata mindenkinél jobban megszenvedett, a hajó súlyát úgy csökkentették, hogy a legmelegebb ruháikat nem pakolták be. Volt, hogy ketten osztoztak egy dzsekin. A vékonyabb öltözékben viszont szinte állandóan mozgásban kellett lenniük, hogy ne fagyjanak át. A kínai csapatnak a hajrában még egy problémával szembe kellett néznie, az utolsó nap eltört az egyik vitorlarögzítő gyűrűjük, és korábban a kormányuk is eltört.

„Amikor a fedélzeten vagy, akkor több tonnányi víz csapódik az arcodba. Ezt talán csak a kormányos élvezi, a legénység többi tagja nem annyira. A kajütben is az egyensúlyt keresed, hiába. Mivel nem látod onnan, hogy mikor jönnek a hullámok, képtelen vagy felkészülni rájuk. A dőlésszög is gyorsan elviselhetetlenné válik. Amikor átmész a hajón, olyan, mint egy mobil mászófal. Három nap ebből, és ki vagy ütve" – írta Yann Riou a Dongfengről.

A Dongfeng és az Egyenlítő átlépése óta vezető Abu Dhabi nagyon taktikus versenyt vívtak, a kínai hajó az éjszakát is kihasználta egy akcióra, mindkét hajón nőtt a feszültség. Az Abu Dhabi kormányosa, Ian Walker az utolsó napon már nem is aludt, véreres szemekkel, kimerülve várta, mit kell lépniük, ha a kínai hajó támadni próbál.

A Dongfengnek nem volt túl sok reménye, mivel minden hajó egyforma, csak abban bízhattak, hogy egy lokális tengeri áramlat megsegíti őket. Ez nem jött össze, így három mérfölddel kikaptak. 25 nap után ez is minimális különbség. A harmadik helyen a Team Brunel futott be, négyórás hátránnyal. Az első futam még napokig tart, az SCA több száz mérföldnyire van Fokvárostól.

„Ez egy maratoni verseny, de ami érdekesebbé és igazán nehézzé teszi, hogy ez valójában egy hosszú sprint. Hatóránként kapunk jelentést a helyzetünkről, élet-halál kérdéssé válik, hogy mit teljesítettünk hat óra alatt. És ezt csináljuk kilenc hónapon át" – érzékeltette Charlie Enright, az Alvimedica kormányosa, milyen kemény a VOR.

A kilencszakaszos verseny következő etapja Fokváros és Abu-dzabi között lesz, mivel nem egyenesen az Emirátusok felé tartanak, hanem dél felé indulnak, 6125 tengeri mérföldet vitorláznak majd a csapatok. Ezt azonban még megelőzi egy kikötői, rövid távú futam is.

A verseny részleteiről és a szabályokról ITT olvashat.