A finn dingis csoda nem fog magától jönni

2015.04.04. 18:00
Magyar vitorlázónak ritkán sikerül az első adandó alkalommal megszereznie az olimpia kvótát, de a finn dingis Berecz Zsombornak ez összejött. A tavalyi, santanderi világbajnokságon a 15. lett, és ezzel a sportlövő Sike-Tobai Renáta után ő Magyarország második sportolója, aki kivívta a riói olimpia részvételi jogát. Berecz Spanyolországban készül a finn dingizés kultikus versenyzőjével és hajóépítőjével, aki nagy eredményt vár tőle. Berecz nem számít még topfavoritnak, de bármikor a legjobb tíz közé kerülhet.

Az utóbbi években mintha megmozdult volna valami a vitorlázóknál, egyre jobb eredményeket érnek el, elég csak a Vadnai testvérek vagy Érdi Mária sikereire gondolni, de Berecz Zsombor helyezései is fellendülésről árulkodnak. A finn dingis szerint ez a szövetség új vezetésének is köszönhető, jóval nagyobb figyelmet és támogatást kapnak az olimpiai hajóosztályok és az utánpótlás.

„Zsombi erőssége az elmúlt két év alapján a lelkiereje, magabiztossága. Rendre minden kiemelkedő eredményét úgy érte el, hogy az utolsó futamokon, akár lelkileg nehéz helyzetben is jobban teljesített, mint az ellenfelei. Megesik, hogy a verseny elején becsúszik egy hiba, ami lehet például egy korai rajt miatti kizárás. Ilyenkor már nem lehet nagyot hibázni a következő futamokon, mert az már nem kiejthető (a legrosszabb futamot nem számítják). Ő rendre elviseli az ilyen lelki terheket, ami a klasszisok jellemzője" – mondta a legjobb magyar finnesről Ruják István szakíró.

Névjegy

született: Budapest, 1986. április 26.
klubja: MVM Sportegyesület
Az év magyar vitorlázója: 2008, 2010, 2014
Eredményei:
Laser
ötszörös magyar bajnok (2005, 2006, 2007, 2008, 2009)
Európa-bajnokságok: 2006 - 58. hely, 2007 - 91. hely., 2009 - 25., 2010 - 26., 2011 - 33.
Világbajnokságok: 2008 - 87., 2009 - 44.,  2010 - 37., 2011 - 39.
Olimpiák: 2008 - 29., 2012 - 21.

Finn dingi
Európa-bajnokságok: 2013 - 14., 2014 - 9.
Világbajnokságok: 2013 - 7., 2014 - 15.

A 28 éves Berecz már túlvan két olimpián, de Pekingben és Londonban még laser hajóosztályban versenyzett. Úgy tűnik, hogy finn dingiben, a talán legklasszikusabb olimpiai osztályban még sikeresebb lehet.

„Kézenfekvő döntésnek tűnt a váltás, laserben egyedül vitorláztam, és állandóan szenvedtem, 82 kilós voltam, 3-4 százalékos testzsírszázalékkal, amit nagyon nehéz volt tartani” – mondta Berecz. Míg laserben előny az alacsonyabb testsúly, a finn dingiben a 95-100 kilós vitorlázók számítanak ideálisnak. Mikor szembeszélben kiülnek a hajó szélére, ekkora tömeggel tudják biztosítani a hajó egyenletes futását a vízen, és az egyre dinamikusabb hajóvezetéshez és pumpáláshoz sem árt a megfelelő izomtömeg.

Míg a legtöbb sportoló folyamatosan fogyókúrázik, Berecznek éppen az volt a gondja, hogyan pakolja magára a kilókat. Két év alatt közel 16 kilót sikerült felszednie, de ezt persze nem mérhetetlen zabálással, hanem izomépítéssel együtt kellett elérnie. A többnapos, sokfutamos versenyeken még nehezebb dolguk van a vitorlázóknak, 3-4 kilót leadnak, egy-egy futamon 1200 kalóriát is elégetnek, és kettő között ezt szinte lehetetlen visszapótolni.

Mitől nehéz a vitorlázás?

„A vitorlázásról nem igazán sportos kép él az emberekben a nagyhajózásból és a nyári Balatonról látott békés képek miatt, pedig egy nagyjából egyórás futamon rengeteget kell küzdeni. Néhány éve a finnben közepes széltől engedélyezett a szabad pumpálás. Amikor szél felé kis szögben (cikk-cakkban) mennek a hajók a terhelés statikusabb, bár a vitorlázók akkor is húzzák, testtel segítik a hajót minden egyes hullámon átjutni. Bő szélben viszont már nagyon dinamikus a mozgás, miközben rengeteg erő is kell a vitorla olykor egy száron, azaz nem kötéláttételen keresztül történő gyors, hatékony mozgatásához. Amikor cirkálnak, és ül a hajó oldalán, akkor minden hullámra húzza a hajót lábbal, ha kell, felsőtesttel. Elég kemény, ha nem is látszik" – mondta Ruják. Itt egy példa videón, Berecz az SLO-573-as jelzésű hajóban küzd.

Berecz havonta három hetet készül Valenciában egy kisebb csoporttal, amit a sydney-i olimpia ezüstérmese, Luca Devoti irányít. Az olasz nemcsak a versenyzésről tud mindent, hanem a hajókról is. A mezőny 95 százaléka az általa tervezett vitorlásokkal versenyez.

„Ő maga a finn dingi, nekünk pedig óriási előny, hogy vele dolgozunk, belelátunk a hajógyártás folyamatába, és mi tesztelhetjük először az új hajókat is. Egy új modellt most is elkészített, hamarosan kipróbáljuk, az olimpia előtt ez az utolsó újítása.”

Bár a finn dingi one-design hajóosztály – tehát mindenki azonos hajóval versenyez –, az árboccal és a vitorlával sokat lehet játszani, a vitorlázók ezért rengeteget tesztelik is a különböző beállításokat. Berecz erre szánhatja most ezt az évet, mivel megvan a kvótája, nem kell túlversenyeznie magát, nyugodtan készülhet. „De tudom, a csoda nem fog megjönni magától, a dobogó közelében kell lennem idén is néhány versenyen” – mondta Berecz.

A szezonban jól kezdett a magyar finnes: március elején az Andalúz Olimpiai Hét elnevezésű versenyen második helyett szerzett úgy, hogy tíz futamból hármat megnyert több világklasszist megelőzve; majd két héttel később már meg is nyert egy valenciai versenyt 22 induló közül.

berecz zsombor Berecz Zsombor  MVM Sportegyesület készítette Cse
Fotó: Cserta Gábor

Berecz még laserben versenyzett, itthon, a Velencei-tavon készült, az ottani sajátos szélviszonyok jól is jönnek neki. „Nagyon szeretek otthon versenyezni, mert nagyon jó az a finnes közösség, amit az öregek tartanak össze. Azt látom, hogy a gyenge vagy kavargó széllel a tengeri országok versenyzői nem mindig tudnak mit kezdeni. Nekem meg határozottan előny ilyenben menni. Szembeszélben elég jó vagyok, a hátszeles részeken még van, mit javítanom. A mezőnyben elég stabil versenyzőnek számítok, bármilyen körülmények vannak, de ha gyenge szél van, tudok extrát hozni” – mondta Berecz, aki elárulta azt is, hogy az egyik oldalról mindig nagyon jó a start után.

Amit a finn dingiről tudni kell

„A finn dingi jelenleg a legrégebben olimpiai státuszban lévő hajóosztály. Nagyon eltalált típus, és rengeteget modernizálták az évtizedek során az osztályelőíráson belül maradva. A nehézsúlyúak hajója, mert valóban nem árt, ha a versenyző 90-100 kiló és 185-200 centi magas. Fizikailag mindig is a legkeményebb osztályok közé tartozott, de amióta a pumpálás megy, azóta igazán dinamikus is. A finn azért király hajó, mert bár egyetlen vitorlája van, a vitorlázásról, a versenyzésről mindent meg lehet tanulni vele, a finnezés a vitorlázás esszenciája. A finnes menők pillanatok alatt adaptálják tudásukat nagyobb hajókba, sokvitorlás csapatos menetekbe, mert már elég nagy ahhoz, hogy hajószerűen viselkedjen. Olyan erők vannak benne, amelyek a nagyhajók mozgását modellezik. Aki jól vezet egy finnt, annak nem más egy hatvanlábas mozgása sem. A finnben kifejlődnek azok a receptorok, amelyek bármilyen hajóban jól jeleznek. A világ nagy menői közül (Amerika-kupa vagy a nagy offshore versenyek mágusai) nagyon sokan finnből indultak, például Russell Coutts, Jochen Schümann vagy Ben Ainslie" – foglalta össze Ruják.

Az olimpián 24 hajó versenyez egymással, tehát már maga a kvalifikáció is nagy eredménynek számít, sok olimpiai és világbajnoki 1–6. helyezettnek még nem is sikerült kiharcolnia a kvótát.

„Az olimpia néhány szempontból könnyebb verseny, mint egy világkupa vagy vb, mert egy ország csak egy versenyzőt indíthat, és nincs akkor tömeg sem a vízen. De ugyanakkor sokkal nehezebb, mert tudjuk, hogy mindenki erre az egy versenyre tesz fel mindent. Nem gondolok arra, hányadik leszek, egyelőre csak azt akarom, hogy mentálisan is felkészült legyek. Miután befutok, majd akkor megmondom, hogy elégedett vagyok-e. Luca Devoti azt mondta, szeretné, ha már végre egy kelet-európai dobogósa is lenne a csoportjából, és hát jelen pillanatban én vagyok az egyetlen nála Kelet-Európából” – mondta Berecz.

„A legnagyobb ellenfelek mindig az angolok, a vitorlázás nagyon népszerű náluk, 8-9 éves koruktól erre tenyésztik őket. Szerencsére az olimpián csak egy lesz ott közülük, az ausztrál és az új-zélandi vitorlázó is nagyon erős, de a többiek verhetőek. Rióban állítólag kis és középszelek lesznek, ami nekem kedvezhet, de tudjuk, hogy az időjárási előrejelzéseknek valahogyan mindig az ellenkezője következik be” – ment bele egy kis esélylatolgatásba Berecz.