Magdolna, Léna
17 °C
30 °C

Hosszú Katinka a Pöttyösre is nemet mondott

000 DV2099373
2016.02.05. 07:49
Miután Hosszú Katinka nem akart egy reklámfilmben ingyen szerepelni, az úszószövetség és az úszó közötti békéltetésre felkért szervezet, a MOB szintén megkínálta egy ingyenes lehetőséggel. 30 éve még természetes volt a sportolók kiszolgáltatottsága, úgy látszik, ez a beidegződés azóta sem nagyon változott.

Hosszú Katinka az egész országot megmozgató ügye egy tavaly nyáron készülő promóciós film miatt pattant ki. Magyarország 2017-ben vizes-világbajnokságot rendez, ehhez készítettek egy reklámfilmet, és a hivatalos szervek elvárták, hogy a sportolók ehhez adják az arcukat.

Ezt a 30 másodperces filmet először a kazanyi világbajnokságon vetítették le. A film szereplőinél azonban érdekesebb a film finanszírozása: még tavaly júliusban azt írta a kecskeméti újság, a Petőfi népe, hogy 

az 55 millióba kerülő filmet Kecskemét város önkormányzata fizette ki.

A 30 másodperces promóciós film 1 másodperce tehát csaknem 2 millió forintba került, így nem csoda, hogy a filmben való szerepléséért Hosszú pénzt kért, de Gyárfás Tamás elnök erre nemet mondott.  

Ezt a nyári sérelmet tavaly november végén, amikor ismét egy asztalhoz ültek, Gyárfás ismét szóba hozta a szövetség vezérkara, a kapitány, a versenyző valamint az edzője előtt. Úgy tudjuk, ezután Hosszú angolul egy papírcetlire feljegyzett valamit Shane Tusupnak, amiben vázolta, miről van szó, majd mindketten felálltak az asztaltól és távoztak.

Sós Csaba, a szövetség szakmai alelnöke ott volt ezen a megbeszélésén. Szerinte nem volt sem teátrális, sem modortalan a kivonulás, de még mindig ennek látjuk a nyomait. A kommunikáció hiánya azóta is szembetűnő a felek között.

A 2017-es vb promóciós filmje körül kialakult helyzet a meg nem értés, az elvi különbség legfőbb alapja.

Minden más, ami a konfliktusra rárakódott, például az elemzőszoftverre vonatkozó kérés, már csak a sztori másodlagos vagy harmadlagos vetülete.

Tusup azt szeretné, ha Katinkát mindig rendesen megfizetnék, miközben az autoriter stílusú Gyárfásnál az ingyenesség alaptétel volt ebben a promócióban is. Ha Gyurta Dániel és Kásás Tamás ingyen vállalja, akkor neki sem jár érte pénz, és mert már akkor is sokat kapott az úszósporttól, amikor még nem volt ekkora klasszis.

Kell egy pofon? Itt van kettő

Gyárfás a tavalyi netanyai rövid pályás Eb-n az egyik éremátadásnál ismét megpróbálta, utoljára, elsimítani az ügyet, és szeretett volna véget vetni a feszültségnek. Olyannyira nem sikerült, hogy Szántó Éva főtitkár azután azzal kereste, hogy Tusup nála sérelmezte, amiért a háta mögött, az ő megkerülésével próbált a feleségével egyezkedni.

Gyárfás módszerei tényleg regénybe illőek. Először nem Kecskemétre ment, hanem másoknál puhatolózott, és a reklámfilmrendező Bergendy Pétert is megkereste - ő készítette az Unicum reklámját -, nem sikerült megegyezniük. Majd Gyárfás a vívó világbajnokság és a női kézilabda-Európa-bajnoksághoz készült reklámfilmek készítőinél tapogatózott. Aztán ez a szál is elhalt, amikor fizetség fejében a magyar nép nagyrabecsülését tudta felajánlani.

A vívásban olimpiai bajnok Szilágyi Áron főszereplésével, a mozikban is bemutatott film 10 millióba sem került, a kézisek filmje 15 millióból jött ki. Utóbbiban Görbicz Anita és Gyurta Dániel is szerepel, mindketten ingyen vállalták ezt a megjelenést.

„A mi tárgyalásunk nem jutott el olyan szakaszba, hogy pénzről komolyan egyeztessünk. Nekünk csak jó, ha 55 millióba került egy ilyen film, mert a jövőben ennek könnyedén alá tudunk menni, és minőségben is jobbat tudunk garantálni” - ezt Vermes Iván, az említett reklámfilmeket jegyző rendező mondta az Indexnek, akit még júniusban hívott fel Gyárfás.

Ő egyébként furcsának találja, hogy ha ilyen sokba került, és még büszkék is rá, akkor miért dugják el egy sarokban, ő is alig talált rá a neten.

Gyárfás Tamás a másfél milliárdból gazdálkodó, évente 200 milliós szponzori bevétellel büszkélkedő úszószövetség pénzét nem erre akarta költeni, hanem inkább üzletet kötött. Amint az a portrénkból is kiderül, nem idegen tőle ez a terület, és a barter.

Hogy végül Gyárfás a budapesti vizes-vb reklámfilmmel miként kötött ki Kecskeméten, azt a város polgármesterétől, Szemereyné Pataki Klaudától kérdeztük. A polgármester szerint a szövetség és a város szoros kapcsolata még 2011-ben kezdődött, amikor a városban új, versenyekre is alkalmas uszoda épült. Akkoriban még alpolgármester volt Szemereyné.

„Az elmúlt években is számtalan eseményt hozott ide a szövetség, nem új keletű és pusztán az ígéretek stádiumában lévő kapcsolatról van szó.

Kecskemétnek a vizes világbajnokság nemzeti ügy. Azt is hozzá kell tenni, hogy Kecskemét támogatóként is megjelenik a vb promóciójában, és a város folyamatos reklámot kap.

A helyi klubot kértük meg arra, hogy kezdetben közvetítsen” - mondta.

A polgármester szerint amúgy a reklámfilmhez az 55 milliós volt a legjobb ajánlat, és a fentiek miatt nincs, és nincs is szükség tételes elszámolásra, mert részben jövőbeni teljesítésről van szó.

Ha pusztán az anyagi megtérülést vizsgáljuk, akkor is megéri.

A filmet készítő kecskeméti televízió ugyanis a város tulajdonában van. Számukra új, szakmai perspektíva nyílt meg. Másrészt olyan referenciát készíthettek el, amellyel gyarapodhatnak az önkormányzat bevételei.

„Emellett egy nemzeti ügyet egy stabil pénzügyi alappal rendelkező, az úszósportot prioritásként kezelő megyei jogú város nem tekinthet direkt bevételi forrásnak.” 

A brand

Mivel jelenleg a magyar sportban Hosszú Katinkáé a legpiacképesebb brand, sokan őt szeretnék felhasználni, hiszen az ismertsége nemcsak itthon kimagasló, hanem külföldön is. Személyes tapasztalat, a kazanyi vb-n percek alatt elkapkodták az Iron Lady megjelölésű pólókat, sapkákat, dresszeket.

Ezt csak azért említjük, mert a Magyar Olimpiai Bizottság partnere, a Túró Rudi is kinézte Hosszút nagy szabású kampányához az idei, olimpiai évre. A cég tavaly december óta a MOB aranyfokozatú támogatója. 

„A Túró Rudit, vagy ahogy sokan nevezik, a "Pöttyöst" évtizedek óta minden gyerek és felnőtt egyaránt ismeri és szereti. Ezt az ismertséget szeretnénk felajánlani a magyar olimpiai mozgalomnak" - mondta Szautner Péter, a terméket gyártó FrieslandCampina Zrt. vezérigazgatója a szerződés aláírásakor.

A vezérigazgató hozzátette: nyárig, a riói olimpiáig a Túró Rudi csomagolásán is népszerűsíteni kívánják az olimpiát, a játékokra készülő sportolókat.

Reméljük, minden Pöttyös-fogyasztót sikerül aktív olimpiai szurkolóvá varázsolni

idézte Szautnert a MOB honlapja.

Miközben a Túró Rudi 4 millió kártyát legyárt, majd nagyjából áprilisban beindítja a kampányát, az olimpiai eszmét is népszerűsítené és bemutatná a magyar sportolókat. A kártyákat 90 százalékban a Túró Rudi multipackekhez csomagolnák - ezeket gyűjthetnék a gyerekek össze egy albumba -, a többit lehetne külön csomagban megvásárolni. 

A másik részről is érthető a szándék, nemcsak a jelenlegi olimpikonok kerültek fel a kártyákra, hanem a múlt kiválóságai is, ezzel a hagyományőrzés volt a MOB célja. Aztán kiderült, hogy mint az elmúlt évtizedekben szinte mindenki - kiforrott gyakorlat hiányában -, a két fél is okosba' kívánta megoldani a kérdést. 

A MOB ugyanis azzal számolt, hogy majd a sportolók magától értetődően hozzájárulnak ahhoz, hogy a cég termékeihez adott kártyákon szerepeljenek. A túlnyomó többség így is tett, és térítésmentesen adta az arcát, Hosszú nemet mondott. A MOB-nál még bíznak abban, hogy meggondolja magát, és felismeri az imázsához hozzáadott értéket.

Úgy tudjuk, a múlt legendái közül Puskás Ferenc örökösei sem járultak hozzá, hogy a kampány részese legyen a leghíresebb magyar sportoló. 

Sokaknak viszont ez óriási lehetőség, hiszen olyanok is helyet kapnak a kártyákon, akik még ki sem jutottak Rióba, így őket is megismerheti az ország.

Siklós Erik, a Magyar Olimpiai Bizottság kommunikációs igazgatója szerint még nincs itt az ideje erről a promócióról beszélni, miután megkérdeztük, hogy miért veszik természetesnek, hogy a sportolóknak ingyen rendelkezésre kell állniuk.

A helyzet pikantériája, hogy a magyar sport csúcsszervének, a MOB-nak kellene békítenie Hosszú és Gyárfás között, miután az úszó a szövetséggel gyakorlatilag megszakította a kapcsolatot.

Azért, mert nem kíván szerepelni a kártyákon, retorziótól nem kell tartania Hosszúnak – elfogadják a döntését -, a MOB természetesen be fogja nevezni az olimpiára a legfőbb magyar esélyest. Hiszen az Olimpia Charta mondata: „a sportoló az első.” Ez a tétel némileg módosul, ha fizetni kell.

Borkai beharangozott egy négyszemközti beszélgetést

Borkai Zsolt MOB-elnök az M4-en január 21-én jelentette be, hogy felhívta őt Hosszú, és azt ígérte: egyeztetnek. Arról azóta nem tájékoztattak, hogy mire jutottak, mikor jött létre a megbeszélés vagy mikor fog.

A győri polgármester Borkai nem számított gyors megegyezésre, egymásba borulásra, olyan mély a nézetkülönbség. Azt szeretné ugyanakkor, hogy mindenki tegye a dolgát az olimpia előtt, ne nyilatkozgasson senki, mert minden nyilatkozat olaj a tűzre.