Ez a Tour de France nem a doppingtesztekről fog szólni

GettyImages-1264855644
2020.08.29. 06:09
Szombaton rajtol az év első háromhetes kerékpáros körversenye, amely a szokásoktól eltérően most nem a Giro d’Italia, hanem a Tour de France lesz. Az idei verseny minden várakozás szerint két szupercsapat, a brit Ineos és a holland Jumbo-Visma küzdelméről fog szólni. Hat szakasz is hegyibefutóval fog végződni, miközben a klasszikus időfutamokat gyakorlatilag száműzték a Tourról. A címvédő Egan Bernal első számú kihívója az exsíugró Primož Roglič lehet.

A 107. francia körverseny útvonalának tavaly októberi prezentációja óta drámaian megváltozott a világ. Az 3470 kilométeres össztáv ugyanaz maradt, de az eredetileg június 27. és július 19. közé tervezett versenyt a koronavírus-járvány miatt elhalasztották. A Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) áprilisban jelentette be, hogy augusztus 29-re halasztották a nizzai rajtot, abban bízva, hogy ekkorra már annyit javul a járványhelyzet Franciaországban, hogy biztonságosan meg lehet rendezni a versenyt.

Dopping- és koronavírusteszt

Ehhez képest az elmúlt hetekben Franciaországban újra nőtt a fertőzöttek száma, és már legalább 38 gócpontról tudni. Emmanuel Macron államfő szerint elképzelhető, hogy egyes helyeken ismét korlátozó intézkedéseket vezetnek be, de azt kizártnak tartja, hogy újra kijárási tilalmat vezessenek be az egész országban. Annak ellenére, hogy a Tour de France három hete alatt minden bizonnyal tovább fog nőni a fertőzöttek száma, a szervező ASO, az UCI, a francia kormány és a szponzoroktól függő csapatok mind amellett vannak, hogy versenyezni kell.

Az idei lesz a történelem első olyan Tourja, amelyen ha tesztet említenek, nem a dopping, sokkal inkább a koronavírus jut majd eszébe a nézőknek és a résztvevőknek egyaránt. A Tour előtt minden résztvevőn két koronavírustesztet végeznek el, a kerékpárosok és stábtagok elkülönítve, úgynevezett buborékban lesznek onnantól kezdve, hogy a rajt előtti napokban megérkeznek Nizzába.

Ha egy csapaton belül két versenyző vagy stábtag is elkapná a vírust, akkor a csapatot azonnal kizárhatják a versenyről.

Az ASO utólag picit finomított ezen a terven, és csak hét napon belül két (vagy több) pozitív eset jelentené egy csapat kizárását. Christian Prudhomme versenyigazgató azt mondta, hogy ha egy versenyzőről kiderül, hogy fertőzött, akkor a szobatársával együtt elkülönítik, ez azonban még nem jelenti a verseny félbeszakítását. Ám ha drasztikusan megnőne a fertőzöttek száma a mezőnyben, akkor az is elképzelhető, hogy félbeszakítják a Tourt, ami hatalmas anyagi és presztízsveszteség lenne a sportágnak. A szakaszok végi díjátadásokon nem lesznek pódiumlányok, és a résztvevő hivatalos személyek számát is csökkentik.

Némi aggodalomra adhat okot, hogy két nappal a Tour de France rajtja előtt vörös zónába került a rajtnak helyt adó Nizza és környéke, illetve az új besorolások alapján a Tour első három szakasza is a vírus által leginkább érintett területen zajlik majd. Nizza polgármestere, Christian Estrosi azt mondta, hogy az első két szakaszon lezárják a város környéki hegyeket, hogy a nézők ne zsúfolódhassanak ott össze. Könnyen elképzelhető, hogy ilyen korlátozásokat más települések is bevezetnek a verseny előrehaladtával.

Csütörtökön egyébként meg is lett az idei Tour első két "nem negatív" teszteredménye, a Lotto-Soudal küldött haza két csapatalkalmazottat (tehát nem versenyzőt) a PCR-tesztjük után. 

Fogytán az időfutam

Az idei Tour de France útvonala minden eddiginél jobban kedvez a hegyimenőknek. A 21 szakaszból hat is hegyibefutóval fog végződni, és a verseny egyetlen időfutama is csak egy 36 kilométeres hegyi időfutam lesz a La Planche des Belles Filles-en. Az utóbbi években ez a szervezők egyik kedvenc emelkedője, a Vogézekben található 1148 méteres hegy 2012 óta már az ötödik alkalommal került be az útvonalba, most először egy időfutam formájában.

Az elmúlt harminc évben ilyen kevés időfutam kilométer még nem volt a Tour de France-on.

Mindez jól illeszkedik az utóbbi idők trendjéhez, miszerint a szervezők fokozatosan csökkentik az időfutamok számát annak érdekében, hogy minél szorosabban alakuljon az összetett verseny. Nem csak az időfutamok, hanem a hosszú és sík etapok száma is jelentősen csökkent. Tavaly még nyolc kétszáz kilométeres vagy annál hosszabb szakasz volt a versenyen, idén viszont már csak egy ilyen lesz, ami azt is jelenti, hogy a mostani Tour nem a sprinterek versenye lesz. A hagyományos, utolsó szakaszos Champs-Élysées-i befutón kívül igazán csak öt szakaszon lehet esély klasszikus mezőnyhajrára.

A legendás hegyeket idén elkerüli a Tour útvonala, nem lesz Alpe d'Huez, Mount Ventoux, Galibier és Tourmalet sem, helyettük új, a szurkolók és versenyzők által kevésbé ismert, de semmivel sem könnyebb emelkedők kerültek az útvonalba. A 2020-as Tour legmagasabb pontja a 2302 méteres Col de la Loze lesz, itt ér majd véget a 17. szakasz. A méribeli síközpont felett húzódó hegy most debütál a francia körversenyen.

A 107. Tour de France programja:

  • 1. szakasz, augusztus 29.: Nizza – Nizza, 156 km
  • 2. szakasz, augusztus 30.: Nizza – Nizza, 186 km
  • 3. szakasz, augusztus 31.: Nizza – Sisteron, 198 km
  • 4. szakasz, szeptember 1.: Sisteron – Orcières-Merlette, 160,5 km (hegyi befutó)
  • 5. szakasz, szeptember 2.: Gap – Privas, 183 km
  • 6. szakasz, szeptember 3.: Le Teil – Mont Aigoual, 191 km (hegyi befutó)
  • 7. szakasz, szeptember 4.: Millau – Lavaur, 168 km
  • 8. szakasz, szeptember 5.: Cazéres – Loudenville, 141 km
  • 9. szakasz, szeptember 6.: Pau – Laruns, 153 km

szeptember 7. szünnap, Charente-Maritime

  • 10. szakasz, szeptember 8.: Île d'Oléron – Île de Ré, 168,5 km
  • 11. szakasz, szeptember 9.: Châtelaillon-Plage – Poitiers, 167 km
  • 12. szakasz, szeptember 10.: Chauvigny – Sarran, 218 km
  • 13. szakasz, szeptember 11.: Châtel-Guyon – Puy Mary, 191,5 km (hegyi befutó)
  • 14. szakasz, szeptember 12.: Clermont-Ferrand – Lyon, 194 km
  • 15. szakasz, szeptember 13..: Lyon – Grand Colombier, 174,5 km (hegyi befutó)

szeptember 14. szünnap, Isére

  • 16. szakasz, szeptember 15.: La Tour-du-Pin – Villard-de-Lans, 164 km (hegyi befutó)
  • 17. szakasz, szeptember 16.: Grenoble – Méribel (Col de la Loze), 170 km (hegyi befutó)
  • 18. szakasz, szeptember 17.: Méribel – La Roche-sur-Foron, 175 km
  • 19. szakasz, szeptember 18.: Bourg-en-Bresse – Champagnole, 166,5 km
  • 20. szakasz, szeptember 19.: Lure – La Blanche des Belles Filles, 36,2 km hegyi időfutam
  • 21. szakasz, szeptember 20.: Mantes-la-Jolie – Párizs (Champs-Élysées), 122 km

Ki bukott kisebbet?

A brit Team Sky csapatát 2010-ban alapították, és két évvel később már meg is nyerték a Tourt Bradley Wigginsszel. 2012 óta olyan dominanciát alakítottak ki a francia körversenyen, amelyet utoljára Lance Armstrongtól és a US Postaltól lehetett látni. Csak egy bukás – Chris Froome 2014-es esése – akadályozta meg őket abban, hogy az elmúlt nyolc évben mindig az ő versenyzőjük nyerje a sárga trikót. Chris Froome először 2013-ban, majd 2015 és 2017 között még háromszor nyerte meg a Tourt, 2018 Geraint Thomas éve volt, míg tavaly a fiatal kolumbiai hegyimenőjük, Egan Bernal nyert. Froome győzelmeinek egyik kulcsa az időfutamok voltak, ha időnként még akadt is olyan ellenfele, aki képes volt vele tartani a lépést a hegyekben, az időfutamokon már biztosan kikaptak tőle.

Azóta viszont generációváltás történt az időközben főszponzort, és így nevet is váltó csapatnál. A súlyos bukás után visszatérő Chris Froome-ot és a csúcsformától még messze lévő Geraint Thomast sem viszi az Ineos a Tourra, ahol így egyértelműen a címvédő Bernal lesz a kapitányuk. A kolumbiai hegyimenőnek pedig nagyon is kedvez, hogy egyre kevesebb az időfutam a versenyen. Bernalt két közép- és dél-amerikai bringás, a Costa Rica-i Andrey Amador és a Giro-győztes ecuadori, Richard Carapaz fogja segíteni. A brit csapat egyetlen brit tagja Luke Rowe lesz.

A holland Jumbo-Visma több év munkájával lépett elő az Ineos első számú kihívójává. A síugróból lett kerékpárosból, a szlovén Primož Rogličból az egyik legjobb összetett versenyzőt faragták, aki a kiváló időfutamképessége mellett (2017-ben második volt az időfutam világbajnokságon) a hegyeken is egyre erősebb, tavaly már harmadik lett a Giro d'Italán, a Vuelta a Españát pedig megnyerte. A legfőbb segítője a csapat új igazolása, a 2017-ben Girót nyert Tom Dumoulin lehet. A holland bringás egy makacs térdsérülés és a koronavírus-járvány miatt több mint egy évig nem versenyzett, de a Tour előtti hetekben biztató volt a formája.

A franciák Bernad Hinault 1985-ös győzelme óta arra várnak, hogy végre egy hazai bringás állhasson a dobogó legfelső fokára Párizsban. Ez az óriási teher most Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) vállát nyomja, aki alighanem az egész mezőny legpechesebb tagja. A tavalyi versenyen ő volt a legerősebb a hegyekben, azonban egy balszerencsés sérülés miatt nem tudta befejezni a versenyt, és a könnyeivel küszködve adta fel a Tourt. A 30 éves Pinot a legjobb kerékpáros korban van, az útvonal is igazán kedvez neki, így ez a francia kör egy „most vagy soha” lehetőség lehet a számára.

A mezőny erejét mutatja, hogy a dobogóra még legalább tíz másik versenyző is jó eséllyel pályázik. Köztük van a csapatot váltó kolumbiai Nairo Quintana, aki az elmúlt évek sikertelensége után elhagyta a Movistart, és a francia Arkéa-Samsic csapatánál próbálja újra felépíteni magát. A másik volt Movistar-versenyző, a tavalyi Touron hatodik helyen végző baszk Mikel Landa idén már a Bahrain-McLaren kapitánya less. A Bora-Hansgrohe német hegyimenője, Emanuel Buchmann egy éve negyedik lett az összetettben, most legalább egy helyet szeretne előre lépni, de ez nem lesz könnyű, ugyanis a Critérium du Dauphiné versenyen – sokakhoz hasonlóan – ő is bukott, így nem olyan formában fogja kezdeni a Tourt, mint ahogy azt korábban tervezte.

A járvány okozta szünet után újrainduló versenyeken rengeteg súlyos bukás történt, Fabio Jakobsené majdnem tragédiával végződött a Lengyel körversenyen, míg Remco Evenepoel egy szakadékba zuhant a Lombard körversenyen. A két topfavoritnak sem sikerült zökkenőmentesen a felkészülés a Tourra, a Dauphinén Roglič az első helyről szállt ki egy bukás után, míg Bernal hátfájdalmaira hivatkozva adta fel a versenyt. A tavalyi Touron harmadik helyen végző Steven Kruijswijk szintén esett a Dauphinén, és a Jumbo-Visma nem is nevezte őt a Touron induló csapatába.

Az elmúlt években két biztos pont volt a Tourokon: a Sky/Ineos nyerni a sárga trikót,

és hogy Peter Sagané lesz a zöld trikó.

A háromszoros világbajnok az elmúlt nyolc Touron hétszer nyerte meg sprinterek pontversenyét, és 2017-ben csak azért nem ő nyert, mert egy bukás okozása miatt kizárták. A Bora-Hansgrohe szlovák bringásának legnagyobb kihívója szintén a Jumbo-Vismából jöhet. Ő az a 24 éves belga Wout van Aert, aki kirobbanó formában tért vissza az augusztusi versenyeken, és aki egy hét alatt két olasz klasszikus versenyt, a Starde Bianchét és a Milánó-San Remót is megnyert. Saganhoz hasonlóan jól bírja a kisebb emelkedőket, így kettejük csatájáról szólhat a pontverseny. A klasszikus sprinterek közül az ausztrál Caleb Ewant (Lotto-Soudal), az ír Sam Bennettet (Deceuninck-Quick Step), az olasz Elia Vivianit (Cofidis) és a norvég Alexander Kristoffot (UAE-Team Emirates) kell még kiemelni.

Nagy meglepetés lenne, ha nem a még mindig csak 23 éves Bernal lenne a legjobb 25 éven aluli versenyző, rajta kívül még érdemes figyelni a 21 éves szlovén Tadej Pogačarra (UAE-Team Emirates) is, mint a fehér trikó várományosára. A szlovén tehetség most fog debütálni a Tour de France-on, élete első háromhetes versenyén, a tavalyi Vueltán egyből a dobogó harmadik fokán végzett. A mezőny rangidőse a 40 éves Alejandro Valverde lesz, a Movistar spanyol versenyzője idén már a 13. Tourján áll rajthoz.

A versenyt Magyarországon az Eurosport közvetíti.

(Borítókép: A Tour de l'Ain 3. szakasza 2020. augusztus 9-én. Az élmezőny a Grand Colombier hegyen. Fotós: Justin Setterfield/Getty Images)