Fa Nándor megkerülte a Horn-fokot, de elege van

2017.01.09. 09:46

Fa Nándor magyar idő szerint hétfő hajnalban megkerülte a Horn-fokot. Nehezen tudta megközelíteni, elmondta, nagyon elege van a Csendes-óceánból. Két nappal ezelőtt még semmilyen szele nem volt, aztán jött valami fuvallat, de kegyetlenül hideg lett: a kajütben mért 6 fokot, odakint meg jeges mínuszok vannak. A legvégén jött a hátszél, ami a közhiedelemmel ellentétben nem a legjobb a vitorlázónak.

Ha pont hátulról fúj a szél, akkor a nagyvitorla kitakarja a szelet az orvvitorlából, ráadásul ilyenkor nagy az esélye a spontán perdülésnek, vagyis annak, hogy a bumm átcsap az egyik oldalról a másikra, ami könnyen eltörheti az árbocot (Enda O’Coineen-nel pont ez történt egy hete). Fa Nándornak tehát raumtakkolnia kellett - cikkcakkban haladni - , hol az egyik, hol a másik oldalról fújó majdnem hátszelek között.

Az előző este óta négyszer váltott irányt, ez egyenként fél óra megfeszített munka kint a jeges hidegben. Valószínűleg kapunk majd fotókat a mostani Horn-fok-kerülésről, de addig jusson eszünkbe az a 24 évvel ezelőtti kép, amelyen Fa Nándor akkori hajója, az Alba Régia látható, ahogy gyakorlatilag az oldalán fekszik, a csaknem vízszintes árboc fölött pedig a Horn-fok látszik.(Egyszer megkérdezték Fa Nándortól, hogy bírta elkapni azt a pillanatot. „A pillanatot? Egy hétig így mentem.” Ilyen a Horn-fok. Sok minden kell ahhoz, hogy valaki eljusson idáig.)

Az ötödik kerülés

A Vendée Globe egy őrült verseny, minden irányból feszegeti az emberi tűrőképesség határait. Kitartás, monotónia tűrés, éberség, lelemény, önmérséklet, erő és technikai tudás kell ahhoz, hogy valaki teljesítse, és ezen az úton a Horn-fok kétségkívül emblematikus pont.



Fa Nándor 63 éves, ötödször kerülte meg a Horn-fokot, ebből háromszor egyedül: az 1990-es BOC versenyen - ez is szóló földkerülő verseny volt, de több megállóval -, az 1992-93- as Vendée Globe-on és most. Kétszer volt társa, először a híres Szent Jupát expedíción Gál József, aztán tavaly Conrad Colman, az új-zélandi hajós, aki most épp mögötte jön. És ne felejtsük el, Fa Nándor maga tervezte a hajóját, és részt vett az építésében is (a munka dandárját a Pauger-műhely végezte). A Spirit of Hungary majdnem 2,5 tonnával nehezebb, mint a leggyorsabbak, de Fa sosem csinált titkot abból, hogy nem nyerni akar, hanem elindulni, és épségben visszaérni. Ehhez képest hajózik stabilan a 8. helyen.

Le Cléac’h megússza az élen

A verseny élén - ahogy az várható volt - Armel Le Cléac’h sokat veszített az előnyéből, amikor
belefutott az egyenlítői szélcsendes övezetbe (Doldrums). A mögötte jövő Alex Thomson 70 mérföldre csökkentett korábbi több mint 300 mérföldes hátrányát, de most úgy tűnik, hogy a francia előbb szabadul ki a Doldrumsból, és ismét növelni tudja előnyét.