McLaren

2000.03.17. 21:53
Bruce McLaren nem volt szokványos autóversenyző. Nem csupán azért, mert már 21 évesen megszerezte első futamgyőzelmét, s ezzel a mai napig felülmúlhatatlan rekordot állított fel. Az új-zélandi fiú nemcsak a volán, de a tervezőasztal mögött is otthon érezte magát, így 1966-ban megalapította saját csapatát.
David Coulthard
Sajnos nagy álma, hogy az általa megálmodott autóval legyen világbajnok, sosem válhatott valóra: 1970-ben, egy sportkocsi tesztelése közben balesetet érte, s életét vesztette. Csapata azonban fönnmaradt, s az évek során a legsikeresebb istállók közé emelkedett. McLarennel lett világbajnok a hetvenes években Fittipaldi (74) és Hunt (76) is, emellett 74-ben a konstruktőr VB-t is megnyerte a team.

Az 1980-as szezon kezdetén egy fiatal, ambiciózus manager került a teamhez: Ron Dennis. Az ő vezetésével vált a McLaren a nyolcvanas évek,illetve napjaink egyeduralkodójává az autóversenyzés királykategóriájában. Irányítása mellett nyerte harmadik bajnokságát Niki Lauda, majd olyan klasszisoknak adott lehetőséget a kitörésre, mint Prost és Senna. A két pilótazseni 3-3 világbajnoki elsőséget szerzett a mára már legendássá vált piros-fehér autók volánja mögött. A csapat, sőt az egész Forma - 1 történetében kiemelkedő volt az 1988-as év, mikor is a brazil-francia szuperpáros a 16 futamból 15-öt megnyert. Az MP4/4-es nevű McLaren- Hondával felállított rekordot azóta sem közelítette meg senki. A 89-es idény végén azonban felbomlott a szuprtrió, ugyanis Prost a Ferrarihoz távozott. A szakemberek szerint azonban már az is kisebb csodával ért föl, hogy Dennis két szezon erejéig együtt tudta tartani a sportág utóbbi két évtizedének két legkiemelkedőbb alakját.

A McLaren a kilencvenes évek közepén hullámvölgybe került, 1993 és 95 között három különböző márkájú motort - Honda, Peugeot, Mercedes - használt a csapat. Többek között ezért előbb Sennát, majd a világbajnokságbeli vezető szerepét, később pedig a Marlboro pénzét, s ezzel együtt a piros-fehér színeket is elvesztette az angol alakulat.

Ron Dennis kitartásának, üzleti érzékének és bizalmának köszönhetően azonban, ha nem is egyik napról a másikra, de sikerült ismét a csúcsra juttatni a McLaren nevet. A sikerhez (vissza)vezető utat Dennis remek döntései jelölték ki. A Mercedes motor megszerzése, és a német Reemtsma dohánygyárral kötött milliós szponzori szerződés nyerő húzásnak bizonyult. A legnagyobb fogást azonban egy angol és egy finn "szakember" megszerzése, illetve megtartása jelentette. Az angol, azaz a tervezőzseni Adrian Newey 1998-ban érkezett a Williamstől, és az elképzelései alapján készített autónak köszönhetően ebben az évben mind a konstruktőrök, mind a pilóták versenyében az élen végzett a csapat. A finn, azaz Mika Hakkinen volt a pilóta, aki a csodaautót nem kevésbé csodás versenyzéssel az első helyre vezette. A "repülő finnt" 94-es adelaide-i balesete után sokan leírták, mások folytonos balszerencséje miatt örök vesztesnek tekintették, ám Dennis bízott benne, s ha nem is rögtön, de Hakkinnen meghálálta a bizalmat.

Mika Hakkinen
Tavaly ugyan a konstruktőrök közötti vetélkedésben a McLaren alul maradt a Ferrarival szemben, Mika azonban megismételte előző évi sikerét. Mivel sem a csapat összetétele - továbbra is Hakkinnen és Coulthard a két pilóta - sem a management nem változott a holtszezon során, így a McLaren 2000-ben is a vb legnagyobb esélyesének számít. Ehhez azonban sem a pilótáknak, sem a csapatnak nem szabad a tavalyihoz hasonló hibákat elkövetnie, hiszen idén az első számú Ferrarit nem Irvine, hanem Michael Schumacher vezeti majd...