De la Rosa a Jaguáré

2001.02.21. 16:25
Az Arrowstól alig két hete kiebrudalt Pedro de la Rosa nem sokáig volt a Prost G.P. tesztpilótája. A katalán versenyző ugyanis hétfőn két évre leszerződött a Jaguarhoz, amelynél idén csak tesztel, azonban jövőre már futamokon is indul.
De la Rosa életében az Arrowstól való kényszerű távozása óta igencsak felgyorsultak az események. Kirúgása után néhány nappal Alain Prost istállójához szerződött a 29 éves katalán - a harmadik számú ülést foglalta el a franciáknál - , hiszen titokban remélte, hogy Gaston Mazzacane, aki nem épp gyorsaságával, hanem szponzora dollármillióival szerezte meg indulási lehetőségét, rossz teljesítményt nyújt, s így esetleg szezon közben kell távoznia. Akkor pedig jöhetett volna De la Rosa. Mindössze tíz nap és 98, a Prost-Ferrarival megtett - köztük egy pályacsúcsot is tartalmazó - kör után azonban a spanyol fiú rájött, hogy Mazzacane helye bombabiztos a Professzornál, éppen a már említett dollármilliók miatt.

Alain Prost és Pedro De la Rosa
10 nap után elváltak útjaik
Ekkor érkezett a Jaguar ajánlata, ahová valószínűleg az újdonsült sportigazgató, Niki Lauda keresett egy tapasztalt, ám semmiképp sem öreg, versenyképes pilótát, aki tesztelni is tud, hiszen az angoloknál Irvine-on kívül csupa zöldfülű, a második pilóta, Burti, valamint a még rutintalanabb Tomas Scheckter és Darren Manning végezte a tréningeket. Ráadásul az osztrák ex-világbajnok mindjárt kétéves szerződést kínált De la Rosának, s ha ehhez még hozzávesszük, hogy Luciano Burti sem igazán a sebességéről híres - s ezt Lauda tökéletesen tudja - akkor talán már idén csurranhat-cseppenhet egy-két futamrészvétel a barcelonai fiú számára. Az ajánlat tehát visszautasíthatatlan volt, s ne lepődjünk meg, ha négy-öt verseny után a 19-es számú Jaguárt már nem Burti, hanem De la Rosa kormányozza.

Most pedig nézzünk körül Európa versenypályáin, ahol a napokban befejeződnek a tréningek, hogy szombaton már minden csapat minden autója Melbourne-ben, az első futam helyszínén lehessen.

A hét folyamán Mugellóban dübörögnek még a motorok, ahol a sokak által a Forma-1 sztahanovistájának tartott Michael Schumacher végzi az utolsó simításokat az F2001-esen. Az autó igen jónak tűnik, nincs vele gond, olyannyira, hogy a hét elején Rubens Barrichello még a körrekordot is megjavította vele. Szintén a toszkán ringen körözött a Sauber Heidfelddel és Raikkonennel, s a két fiatal nem is okozott csalódást, hiszen egy napon át - míg Barrichello meg nem érkezett - Heidfeld birtokolta a pályacsúcsot. A svájci istálló szárnyalásának oka valószínűleg a Ferrari által szállított 049-es kódnevű motor, mely típussal Schumacher tavaly megnyerte a világbajnokságot. Egyébként ugyanezt a hajtóművet kapja a Prost is, tehát az estorili teszteredmények - Alesi rekordja - sem voltak véletlenek. A ködös Albionban, közelebbről Silverstone-ban még a Jordan, a Jaguar, az Arrows és a Benetton pilótái gyakoroltak.

Közülük a jordanes Frentzen végzett az élen, annak ellenére, hogy csupán 24 fordulót tett meg. A többiek azonban minimum két másodperccel lassabbak voltak a németnél, így kissé borúlátóbban kell Ausztráliába indulniuk. A jaguaros Irvine olyannyira pesszimista, hogy nyilvánosan is kritizálta csapatát: "Elégedetlen vagyok az új autóval, ugyanis szerintem lassú. Mindemellett még a szerelőink is rosszabbak, mint tavaly, nem sokkal értenek jobban a géphez, mint én. Csodának kellene történnie ahhoz, hogy Melbourne-ben versenyképesek legyünk, s ez igencsak elszomorító, sőt, számomra dühítő." Silverstone-ban még egy napon át futhatnak a kocsik, mert csütörtökön már megkezdődik a pakolás, pénteken pedig repülőre teszik a négykerekűeket, s meg sem állnak Ausztráliáig.

Tovább húzódik a Forma-1-et szervező SLEC nevű vállalkozás ügye. A héten a cég részvényeit birtokló EM TV és a Kirch nevű csoport ugyanis egyesült, így már egymaga birtokolja a részvények hetvenöt százalékát, szemben Bernie Ecclestone hüszönöt százalékával. Itt elméletileg be is fejeződhetne az ügy, hiszen a németek abszolút többségre tettek szert, s ezáltal egymaguk rendelkezhetnek az összes Forma-1-hez kapcsolódó közvetítési joggal. Csak hogy az EM TV anyagi gondokkal küszködik, s még nem fizette ki Ecclestone-nak a részvények háromnegyed részének árát, ami 1,5 milliárd dollár. Ha február végéig elmarad a fizetés, akkor az EM TV csődbe megy, Bernie pedig visszaszerzi jogait.

A hétköznapi tévénézőket az ügy annyiban érinti, hogy ha a németek kezében maradnak a közvetítési jogok, akkor néhány éven belül csupán a fizetős csatornákon láthatunk élő Forma-1-es közvetítéseket. Ha azonban továbbra is Ecclestone marad a főrészvényes, akkor ingyen követhetjük az eseményeket. Azt hiszem, ezek után nem kérdéses, hogy ebben a versenyben kiért kell szorítanunk.

Rövid hírek:

Michael Schumacher
Michael Schumacher számára a versenypályákon eddig jól alakulnak a dolgok, ám nem mondható el ugyanez az aszfalton kívüli eseményekről. Nem elég, hogy a Schumi által tavaly viselt bukósisakok gyártója beperelte őt közös szerződésük felrúgásáért, most még a német ügyészség is nyomozást indított a világbajnok ellen.
Schumacher ugyanis nemrég pert indított egy hasonmása ellen, aki önmagát az igazi Michael Schumachernek kiadva jelent meg nyilvános eseményeken, fotóztatta magát, sőt, autogramokat is osztogatott. A bíróság szerint azonban a kerpeni pilóta ahhoz, hogy igazát bebizonyítsa egy magánnyomozó irodával az ál-Schumira nézve terhelő iratokat lopatott el annak irodájából. Az autóversenyző Michael Schumacher természetesen visszautasította a vádakat.

*

Jövőre a Red Bull üdítőitalgyár reklámjait már nem a Sauber, hanem az Arrows autók oldalán láthatjuk majd. Az osztrák cég elnöke ugyanis megharagudott Peter Sauber csapattulajdonosra, amiért az nem az energiaital által támogatott Enrique Bernoldit, a team eddigi tesztpilótáját, hanem Kimi Raikkonent szerződtette versenyzőjének. A svájci istállónál a Red Bull helyét jövőre a Credit Suisse nevű cég veszi át.

*

Az Arrows, a Prost és a European Minardi bejelentette, hogy a 2001-es autóját csupán Melbourne-ben, néhány nappal az első hivatalos edzés előtt mutatja be. A prezentáción az első két istálló esetében csupán a fényezés lesz újdonság, hiszen a gépeket már jó néhányszor tesztelték. A Minardinak azonban ez lesz az abszolút első bemutatkozása, hiszen a kasztni még nem készült el, így azt élesben, az Albert-parki aszfaltcsíkon kell majd kipróbálni. Addig a csapat egyetlen pilótája, Fernando Alonso egy F3000-es autó volánja mögött készül az idényre.

*

Hivatalossá vált a döntés, mely szerint az idei Spanyol Nagydíjtől kezdve az istállók legálisan használhatják a kipörgésgátlót. Az intézkedésre azért volt leginkább szükség, mert felmerült, hogy a tehetősebb alakulatok eddig is alkalmazták ezt az elektronikus segédeszközt, ám a bonyolult számítógépes programok miatt az F1 ellenőreinek a szabálysértést sosem sikerült bebizonyítaniuk. Így most már ezen a téren a "szegényebbek" sem lesznek hátrányban.