Halálos baleset árnyékolja be Schumacher sikerét

2001.03.04. 10:59
Michael Schumacher rajt-cél győzelmet aratott a Forma-1-es Ausztrál Nagydíjon, de a futam sajnos egy halálos baleset miatt marad emlékezetes: Ralf Schumacher és Jacques Villeneuve karambolja után egy leszakadt alkatrész halálosan megsebesítette az egyik pályabírót.
Ismét haláleset vet árnyékot a Forma-1 világára, miután vasárnap hajnalban, Melbourne-ben, az Ausztrál Nagydíjon meghalt egy pályabíró.

Schumacher 45. győzelmét aratta
Az ötödik körben Ralf Schumacher és Jacques Villeneuve autója a pálya leggyorsabb pontján összeért, az előzni próbáló kanadai autója majd' háromszázas tempónál a levegőbe emelkedett, a védőkerítésnek csapódott, majd a kavicságyban állt meg. Villeneuve sértetlenül szállt ki autójából, s a szintén kicsúszó német versenyzőnek sem történt baja. Azonban a BAR-Honda egyik leszakadt kereke eltalált egy pályamunkást, akit azonnal kórházba szállítottak, ám az orvosok már nem tudták megmenteni az életét.

Sajnos ezzel a tragikus hírrel kell kezdenünk beszámolónkat, de nézzük sorjában mi is történt a futamon, mely Michael Schumacher 45. győzelmét hozta.

A szombati naphoz képest két változást tűnt fel azonnal. Az egyik, hogy az időjárás hűvösebbre fodult, nem sütött a nap, sőt a borús égbolt esőt sejtetett. A másik pedig Tarso Marques feltűnése volt: a brazil pilóta nem kvalifikálta magát a futamra, a versenybíróság azonban engedélyezte számára a részvételt.

Az első pozícióból induló Schumacher villámrajtot vett, ám csapattársa, Barrichello beragadt, így az első kanyar után a németet Hakkinen, Frentzen és Ralf Schumacher követte, s csupán utánuk jött a brazil Ferrari-pilóta, majd Jarno Trulli, illetve Coulthard.

Barrichello azonban óriási iramot diktált, s előbb Ralf schumachert, majd Frentzent előzte meg. Utóbbi manőver csak egy kisebb koccanás árán valósulhatott meg, a német jordanes pályán kívülre került, de - jócskán lemaradva (16. hely) - vissza tudott állni a mezőnybe. Az ötödik kör kezdetén M. Schumacher, Hakkinen, Barrichello, Coulthard, Panis volt a sorrend. Az utolsó pontszerző helyért Ralf Schumacher és Villeneuve csatázott, s ekkor történt a fentebb már említett tragikus baleset. A versenybíróság biztonsági autót (safety car) küldött a pályára, amely kilenc körön keresztül tartotta vissza a mezőnyt versenygépeket. Az újrainduláskor a vezető négyes - melyben Schumacher futotta a leggyorsabb köröket, s kezdett megszökni Hakkinentől - nem változott, ám Trulli befurakodott Panis elé ötödiknek. Hátrébb pedig Button tíz másodperces büntetése okozott változást.

Az élen haladók kezdtek elszakadni egymástól, a futam harmadánál pedig megjelentek az első esőcseppek, s ez tovább növelte a különbségeket: Schumacher nem lassított, így öt másodpercnyire megugrott Hakkinentől. A finn mindent megtett, hogy lépést tartson, ám a 27. körben, valószínűleg kerékfelfüggesztés-törés miatt egy jobbkanyarban kipördült, s a gumifalban állt meg. A kétszeres világbajnok rögtön kiugrott kocsijából; kisebb kivizsgálásra az egészségügyi központba szállították, de nem állapítottak meg semmilyen sérülést. A finn kiesése révén Heidfeld jött föl pontos pozícióba, majd még előbbre, ugyanis Trulli autója felmondta a szolgálatot.

Néhány perccel később már a közvetlen élmezőnyben is láthattunk előzést, méghozzá nem is akármilyet: Coulthard körbeautózta Barrichellót, egy hellyel hátrébb szorítva a brazilt. Nem sokkal hátrébb - az újoncok csatájában - Montoya előzte meg Raikkönent, s jött föl hatodiknak.

A kerékcserék előtt - melyek a 35. kör táján kezdődtek - a Schumacher, Coulthard,Barrichello, Panis, Heidfeld, Montoya hatos vezette a mezőnyt. A dobogósok mindhárman tíz-tíz másodperc alatt vettek fel üzemanyagot, de mivel Coulthard ment ki utoljára - három körön át könnyebb volt az autója, mint riválisainak -, öt és fél másodpercre faragta hátrányát. De a különbség a skót visszatérése után hamarosan újra tíz másodperc körülire nőtt.

Montoya motorhiba miatt kiállni kényszerült - Frentzen hatodiknak zárkózott föl és pillanatokon belül fiatal német kollégája, Heidfeld mögött találta magát. A G.P. utolsó negyedében csupán ez a csata okozott némi látványosságot - a párharc győztese a jól védekező sauberes lett -, előttük ugyanis a célig már semmi sem változtott.

Michael Schumacher győzött Coulthard és Barrichello előtt. Meglepetésre negyedikként a végig hibátlanul és kiegyensúlyozottan vezető Panis futott célba, megelőzve a németek Sauber és a Jordan német pilótáit.

A tiszteletkör után már látni lehetett, hogy valami nincs rendben: Schumacher igen visszafogottan ünnepelt, az eredményhirdetés után pedig elmaradt a szokásos pezsgőlocsolás. A sajtótájékoztatón, amelyen mindhárman a tragédiáról beszéltek, - hivatalosan először - Schumacher jelentette be a pályabíró halálát.

- Mindannyian megdöbbentünk a hír hallatán, hogy egy pályabíró az öcsém és Villeneuve közötti balesetben életét vesztette. Mihamarabb meg kell találnunk a módját, hogyan nyújthatnánk segítséget a hozzátartozóknak, illetve a szervezőknek. Csapatunkban mindenki nagyon szomorú a történtek miatt - mondta Schumacher. Coulthard hozzátette: - A tragédia sokkolja a Forma-1-et. Együttérzünk a családdal. Mielőbb megoldást kell találnunk arra, hogyan védhetjük meg azokat az embereket, akik lehetővé teszik számunkra, hogy versenyezhessünk. Jó versenyt futottam, melyen hat fontos pontot szereztem, de mindez nem számít, ha valakinek az életével kell érte fizetnie.

Végül Barrichello is csatlakozott társaihoz: - Egyáltalán nem vagyunk boldogok, hiszen ma egy kollégánknak kellett az életét értünk feláldoznia. Most a családjára gondolok. Ami történt, jóvátehetetlen.

A balesetben közvetlenül érintett két versenyző közül Ralf Schumacher nem nyilatkozott, Villeneuve azonban elmondta, mi történt: - Az egyenes végén megpróbáltam megelőzni a williamset, nagyon későn fékeztem, de azt hiszem, rossz oldalt választottam, nem kívülről kellett volna kísérleteznem. Nem haragudhatok Ralfra, ő nem hibázott, versenybaleset volt.