Az üldözők

2002.02.26. 11:36
A pénteken kezdődő Forma-1-es szezon meghatározónak vélt csapatai után most a középmezőny istállóit igyekszünk bemutatni. Ha minden a papírforma szerint alakul, akkor szerintünk négy alakulatnak van esélye beleszólni a "nagyok dolgába".
Egy nappal ezelőtt azon spekuláltunk, hogy mely csapatok játszanak majd meghatározó szerepet az idei Forma-1-es világbajnoki sorozatban. Amint bizonyára emlékeznek, meglátásunk szerint a Ferrari, a Williams és a McLaren dönti majd el egymás közt a vébécímek sorsát.

Ezt persze egyáltalán nem volt bonyolult kitalálni - már ha egyáltalán így lesz - azon viszont már jobban el lehet morfondírozni, hogy mely istállók lehetnek ott az élmezőny közelében. Melyek okzhatnak meglepetéseket, szerezhetnek dobogós helyezéseket, esetleg egy-két győzelmet. Szerencsére az utóbbi évekhez képest, a téli teszteket tekintve, nőtt ezeknek a csapatoknak a száma.

Heidfeld, Massa és a Ferrari-motor

Heidfeld
Nézzük például a Saubert, mely azzal, hogy tavaly a negyedik helyen végzett a konstruktőrök versenyében, igen magasra tette a lécet. A kis svájci istálló a holtszezonban kénytelen volt megválni Kimi Raikkönentől, az F-1 egyik legtehetségesebbnek tartott fiataljától. Peter Sauber úrnak azonban úgy tűnik hamar sikerült megtalálnia a finn helyettesét Felipe Massa személyében. A mindössze 19 éves brazil az olasz Forma-3000-ben elért remek eredményeivel hívta fel magára a figyelmet, s miután már az első tesztnapon úgy vezette az F-1-es Saubert, mint egy ötéves tapasztalattal rendelkező veterán, Sauber azonnal le is csapott rá.

Az istálló másik versenyzője már valóban rutinosnak mondható pilóta: Nick Heidfeld harmadik szezonját kezdi a Száguldó Cirkuszban, s természetesen arra törekszik, hogy tavaly szerzett dobogós helyezését idén többször is megismételje. Erre minden bizonnyal lesz is lehetősége, hiszen az új C21-es kasztni aerodinamikailag jónak tűnik, alatta pedig a Ferrari tavalyi motorja nem csak megbízható, de erős is.

Briatore, a motivátor

A megbízhatósággal ezzel szemben 2001-ben meggyűlt a baja a Renault-nak (mely akkor még Benetton néven futott), s ami talán még ennél is lehangolóbb volt, az az új motor teljesítménye. Az év végére azonban kezdte magát kiforrni a technika, s Fisichella Belgiumban már a dobogóra is felállhatott. Az olasz azóta a Jordanhez távozott, helyet cserélve honfitársával Jarno Trullival, aki a silverstone-i teszteken remek teljesítményt nyújtott, köszönhetően a széles hengerszögű motornak, ami igen megbízhatóan működött.

A 27 éves, finnes nevű talján ötödik szezonját kezdi a Forma-1-ben, s idén mindenképpen vár magától néhány kiugró eredményt. Csapattársa, Jenson Button még nem ilyen tapasztalt, ám a Williamsnél eltöltött álomszezon után 2001-ben a bejárta a versenysport árnyékos oldalát is: pocsék szezont tudhat maga mögött a Benettonnal. Ebben az évben az angol mindenképpen javítani akar, s a motiválásban Frank Williams is segíti őt, hiszen a múlt héten kijelentette, hogy ha jól teljesít, kész vissza venni őt az istállójához.

Ön szerint beleszólhat-e valamelyik csapat a nagyok csatározásába?

A Renault legnagyobb ütőkárgyája viszont Flavio Briatore, a csapat főnöke. A karizmatikus olasz néhány éve két vébét is nyert Michael Schumacherrel, azaz már ismeri a győzelemhez vezető utat. Istállóvezetői stílusa ugyan olyan bohém, mint az életvitele, ám versenyzői mindig szerették és szeretik őt, mert remek kapcsolatot alakít ki velük: barátként kezeli őket, de mégis képes kellő motivációt nyújtani. Csak a példa kedvéért: január elején azt nyilatkozta, hogy Trulli a fiatal Michael Schumacherre emlékezteti őt.

Diplomáciai húzás a sikerért

A Jordan istállót szintén egy minden hájjal megkent, vérprofi szakember irányítja a névadó-alapító Eddie Jordan személyében. A tavalyi kudarcélmények után az ír mindenképp vissza akar térni a siker ösvényére. Ebben segítségére lesz a Honda gyári motorja, a Trulli helyére érkezett Giancarlo Fisichella és az új főszponzor, a DHL, a maga dollármillióival.

Trulli
A tavalyi idény végén ugyanis Briatore elcsábította Trullit, a fő támogató, a Benson and Hedges pedig az eredménytelenség miatt drasztikusan csökkentette a versenysportra szánt pénzt. Eddie azonban mindkettőt gyorsan megoldotta, részben üzleti, részben diplomáciai érzékének köszönhetően: az egyik autójába beültette a Honda által támogatott, igen tehetségesnek látszó Sato Takumát, így a motorszerződés évekre megoldódott. A japánok hosszú távú programja - amikor eddig valahol elindultak, onnan mindig győztesként távoztak - meggyőzte Fisichellát is és a szponzorokat is.

A teszteken ugyan kiugró eredményeket nem jegyeztek Fisicóék, ám elég rápillantanunk az autóra, hogy elhiggyük, a csapat képes lesz bravúrokra 2002-ben. Eghbal Hamidy főmérnök - az EJ12-es már teljes egészében az ő műve - átalakította a gép aerodinamikáját, a Ferrari mellett ő változtatott legtöbbet a tavalyi kasztnin, s ez minden bizonnyal a gyorsaságban, s nem csak a szépségében nyilvánul majd meg.

Villeneuve-függőség

A Honda a Jordan mellett idén szintén ellátja motorokkal a BAR istállót is. Az amerikaiak már negyedik idényüket kezdik a Forma-1-ben, ám még mindig sötét lónak számítanak. Tavaly már tapasztalható volt a fejlődés, Villeneuve jónéhányszor pontot is szerzett, ám a csapatfőnök leváltása - a kanadai második apjának, Craig Pollocknak a helyét David Richards vette át - minden bizonnyal negatívan hat majd az eddig is motiválatlan 1997-es világbajnokra.

Ha azonban a 004-es kódnevű gépben Villeneuve csak a gyorsaság egyetlen szikráját is felfedezi, már az szárnyakat, s nem várt eredményeket adhat a BAR teamnek. Az istálló tehát finoman szólva is Villeneuve-függő, bármi megtörténhet velük, valószínűleg a siker és a kudarc határán táncolnak majd 2002-ben.

A fentiekben újabb négy formációról - Sauber, Renault, Jordan, BAR - esett szó, azaz megítélésünk szerint ők lehetnek azok, akik, ha nem is sokszor, de beleszólhatnak a nagyok játékába.