Natália
-3 °C
8 °C

Az FIA kezében Schumacher sorsa

2002.05.15. 17:58
Az Osztrák Nagydíjat a pályán Michael Schumacher nyerte meg, ám mégis Rubens Barrichello állhatott a dobogó legmagasabb fokára. A sajtó és a közvélemény a brazilt tartja a futam erkölcsi győztesének, s követeli, hogy a Ferrarit - mely döntésével sokak szerint megszégyenítette a Forma-1-et - marasztalja el a Nemzetközi Autós Szövetség. Kérdés azonban, hogy egy etikai vétség miatt az FIA-nak van-e joga és lehetősége erre?
A Nemzetközi Automobil Szövetség június 26-án, Párizsban tárgyalja meg a vasárnapi Osztrák Nagydíj eseményeit. Amint arról már többször beszámoltunk, a versenyben végig vezető Rubens Barrichello az utolsó métereken maga elé engedte ferraris csapattársát, Michael Schumachert, aki így megnyerte a versenyt.

Etikai hiba vagy manipuláció?

A brazil pilóta az istálló csapatfőnökének, Jean Todtnak az utasítását hajtotta végre, a francia szakember akarata teljesült azzal, hogy Schumacher győzött. Barrichello gesztusa azonban mind a Forma-1 szurkolóinak nagyrészében, mind a rivális csapatok képviselőiben viharos ellenérzéseket keltett. Todt döntésének helyességét mindenki megkérdőjelezte, volt aki etikai szempontból ítélte el a történteket, de voltak olyanok is, akik szerint a Ferrari tudatosan befolyásolta a futam végkimenetelét.

A két Ferrari helycseréje valószínűleg a Nemzetközi Automobil Szövetség vezető testületének tagjaiban is ellenérzéseket váltott ki, minden bizonnyal ezért hallgatják ki június 26-án, Párizsban a Ferrari két pilótáját és a csapat több vezetőjét, köztük Ross Brawn technikai igazgatót - ő közölte rádión a döntést a versenyzőkkel - és Jean Todt csapatfőnököt, aki, mint említettük, határozott Schumacher győzelméről.

"...ha vétett egyáltalán"

A sajtóban máris felmerült, hogy az ülés után a Ferrarit valószínűleg pontlevonással sújtja a nemzetközi szövetség, sőt a bulvárlapok arról cikkeztek, hogy az egész csapatot eltiltják majd legalább egy futamtól. A büntetések kiszabása előtt azonban az FIA elsődleges feladata az, hogy megállapítsa, miben vétett a szabályok ellen Barrichello, Schumacher és az egész Ferrari-alakulat, ha vétett egyáltalán.

A Forma-1-re vonatkozó regulák között ugyanis nincs olyan, amely a verseny közben történő előzésekkel foglalkozna. Ezek után kérdés, hogyan állapítja meg a Nemzetközi Automobil Szövetség testülete, hogy a Ferrari követett-e el szabálytalanságot azzal, hogy a versenyben egy kör híján végig az élen álló Barrichello helyett Schumacherrel nyerette meg a nagydíjat.

Valójában tehát kijelenthetjük, hogy a Ferrari a leírt szabályok ellen nem vétett, s ha reálisan nézzük a történteket, a közvélemény nem is azon háborodott föl, hogy Michael Schumacher győzött, hanem azon, ahogyan győzött. Ha Schumacher mondjuk tíz körrel a vége előtt - s nem a cél előtt tíz méterrel - a pálya hátsó szakaszán - nem pedig a célegyenesben, a főtribün 15 ezres közönsége előtt - előzi meg a brazilt, bár mindenki tudta volna, hogy a csapatérdek döntött, az biztosan nem váltott volna ki ekkora ellenszenvet a szurkolókból. Valamennyire sportszerűtlen, jobban mondva etikátlan lett volna akkor is, de közel sem ennyire. Mivel azonban a versenyekre vonatkozó etikai kódexe sincs az FIA-nek, így ezen a téren sem büntethető a Scuderia.

A Ferrari indoklása perdöntő lehet

Az elmarasztalás elkerülésének szempontjából fontos még, hogy mivel magyarázza a történteket a Ferrari vezetősége. A múltban ugyanis jónéhányszor előfordult már, hogy egy alakulat egyik pilótája hagyta maga mellett elmenni a másikat, ám azok kivétel nélkül megindokolható döntések voltak. Ilyen volt például a Coulthard és Hakkinen közötti 1998-as vagy, hogy a Ferraitól keressünk példát, az 1997-es Japán, illetve az 1999-es Maláj Nagydíjon történt eset.

Japánban Irvine, miután megszerezte a vezetést, megvárta, amíg Schumacher megérkezik mögé, majd a futam egyharmada környékén elengedte a németet: érthető és elfogadható, hiszen két GP-vel a vége előtt Schumachernek még reális esélye volt arra, hogy világbajnok legyen, míg az írnek már réges-rég le kellett mondania a végső győzelemről. Két évvel később fordult a kocka, a lábtöréséből visszatérő Schumacher megnyerette Irvine-nal a maláj futamot - ráadásul még a gyorsabb Coulthardot is feltartotta - még sem szólt senki egy rossz szót sem, mert ésszerű indok állt a háttérben: Irvine még megszerezhette a világbajnokságot, Schumacher már nem.

Kérdés tehát, hogy az FIA elfogadja-e azt a magyarázatot, hogy a Ferrari a biztos vébégyőzelem érdekében jobbnak látta, ha Schumacher kapja meg a tíz pontot, annak ellenére, hogy még 11 futam hátra van a világbajnokságból, s matematikailag még bármelyikük bajnok lehet.

Büntetni kellene, de hogyan?

Ezen a téren pedig van választék bőven. Kezdjük a legszigorúbbal: ha a futamon két pilóta előzés közben összeütközik, a vétkes - ha kétségtelenül csak az egyikük hibázott - tíz másodperces "stop and go" vagy egy boxáthaladási büntetéssel sújtható. Ha a baleset öt körrel a vége előtt előtt történik, akkor azonban ezt a kettőt már nem lehet alkalmazni, hanem a büntetendő pilóta idejéhez a célba érkezés után 25 másodpercet hozzá kell adni.

Barrichello és Schumacher között ütközés nem történt, ám az előzést minősíthetik "fiktívnek", amely mesterségesen befolyásolta a futam végkimenetelét, s mondjuk hozzá adhatnak 25-25 szekundumot mindkét Ferrari idejéhez. Ebben az esetben Montoya nyerné a futamot Ralf Schumacher előtt, Michael Schumacher harmadik, Barrichello pedig negyedik lenne. Ez azonban nagyon vad feltételezés, mondhatni szélsőséges, amely egyaránt elmarasztalná a pilótákat és az istállót is.

A Ferrari pedig többször is kijelentette, hogy a csapat érdeke érvényesült, vagyis az lenne a logikus, ha a csapat bűnhődne. Épp ezért - ha lesz egyáltalán bármilyen büntetés a feltételezhető pénzbírság mellett - az a legvalószínűbb, hogy a konstruktőrök világbajnoki sorozatába nem számítják be a két pilóta által Ausztriában szerzett 16 pontot. Ez már könnyebben elképzelhető, hiszen így a versenyzők érdekei nem sérülnek, a sajtó és a szurkolók megkapják a várt elmarasztalást, a Ferrari pedig egyértelműen elveszíti az Osztrák GP egységeit.

A következő három verseny kulcsfontosságú lesz

Június végéig azonban még három futamra is sor kerül, s kérdés, hogy mi történik ezen a három versenyen. Ross Brawn ugyanis már hétfőn kijelentette, hogy amíg a Ferrari - pontosabban Schumacher - matematikailag meg nem nyeri a világbajnokságot, addig, ha lehet, neki kell nyernie a futamokat. Az viszont biztos, hogy a média és a közvélemény még egy mesterségesen eldöntött versenyt nem tűrne el, s olyannyira növelné a feszültséget, hogy az FIA-nak is jóval szigorúbb ítéletet kellene hoznia.

Persze mindez a jövő zenéje, a végső szót Max Mosley, az autós szövetség elnöke mondja ki, június 26-án.