Árpád
-1 °C
9 °C

Schumacher nem csak a hatodikra hajt

2002.08.16. 01:44
A német versenyző karrierje csúcsán jár, nemrégiben nyerte meg ötödik vb-címét, ám még mindig olyan elszántsággal versenyez, mint tíz évvel ezelőtt. Igaz, hatszor még senki sem nyert, ám a Ferrari pilótája budapesti sajtóbeszélgetésén elárulta, hogy nem az abszolút csúcs motiválja.
Michael Schumacher csütörtökön, alig hogy megérkezett Budapestre, máris a Ferrari istállót kenőanyagokkal ellátó Shell által szervezett sajtótájékoztatón vett részt, amelyen beszélt a pályákról, az ellenfeleiről, a szurkolóiról, s persze arról is, mi tartja még mindig a Forma-1-ben azok után, hogy idén beállította a legendás Juan Manuel Fangio rekordját: csupán ők ketten szereztek öt világbajnok címet.

Milyennek találta az átépített németországi pályát? Sok pilóta nem titkolta, hogy a régi nyomvonal jobban tetszett neki.

Élveztem a vezetést az új Hockenheimringen. A rendezők meg akarták változtatni a pálya vonalvezetését, ám nem építhettek egy teljesen új aszfaltcsíkot. Átalakították a régit, s ami létre jött, szerintem nagyon jól sikerült.

A Hungaroringen eddig még soha sem kellett esőben versenyezniük a pilótáknak, s egyes szakértők véleménye szerint ez szerencse, mert a vizes Hungaroring veszélyes. De most könnyen lehet, hogy esni fog.

Azt hiszem, a Hungaroring abszolut biztonságos pálya, a gumifalak tökéletesen ki vannak építve, a kavicságyak és a lebetonozott bukóterek is megfelelő helyen találhatóak. A Forma-1-ben mindig van veszély, de szerintem a vizes 'Ringen körözni sem lenne veszélyesebb, mint a szárazon.

Mióta megnyerte az ötödik vb-címét, sokan hasonlítják önt Juan Manuel Fangióhoz.

Különböző korszakban vezettünk, így valójában nem is lehet összehasonlítani a kettőnk karrierjét. Az én teljesítményemet azonban klasszisokkal gyengébbnek tartom Fangióénál, elég ha csak például az akkori biztonsági feltételekre gondolunk. Szinte megijedek, ha belegondolok, hogy milyen pályákon kellett versenyezniük ötven évvel ezelőtt.

Mindent elért, amit a Forma-1-ben lehet, nem unja még az állándó versengést? Miben talál még kihívást a Forma-1 világában?

Ahhoz, hogy be tudjak ülni az autóba, s fel tudjam venni a versenyt a többiekkel, maximálisan fel kell készülnöm minden egyes nagydíjra. Ez még mindig így van, ebből a szempontból semmi sem változott az elmúlt tíz évben. Mindez izgalomban tart és a versenyzés folytasára ösztönöz. Nem hagyhatom figyelmen kívül a vezetés élményét sem, ami szintén óriási motivációs erő.

Azt beszélik, hogy ha hatodszor is nyer, visszavonul.

Nem a hatodik vb-cím a célom. Kéthetente újra és újra autóba ülök, hogy a következő futam kihívásait is legyőzzem. A kerék-kerék elleni csaták, a versenyzés miatt csinálom, ez motivál első sorban.

Frank Williams attól tart, hogy az egyik pilótája a közeljövőben a Ferrarihoz szerződik. Hogyan fogadná Juan Pablo Montoyát, ha a Ferrari úgy döntene, hogy a kolumbiait igazolja le maga mellé?

Semmi problémám nem lenne vele. Valójában nem tudom, Frank miért aggódik, hiszen Barrichellónak, Montoyának és nekem is érvényes szerződésem van a csapatommal, mindannyian 2004-ig írtunk alá. Még teljesen felesleges arról beszélni, hogy utána mi történik,. Abban viszont biztos vagyok, hogy nagy mulatság lenne, ha Montoya hozzánk szerződne, mert egyre jobban élvezem a vele folytatott csatákat.

A Forma-1 mára teljesen elgépiesedett, mondhatni űrtechnikát alkalmaznak az autók építésekor, a sport technikai része sokkal jobban előtérbe került, mint néhány évvel ezelőtt. Jól van ez így?

Bevallom, én élvezem a feljettségi szintünk adta előnyöket, amely miatt nem kell kompromisszumokat kötnöm. A kompromisszumok, megalkuvások az autó és a pilóta között, amiket gyűlölök, lassítanak, csökkentik mindkét szereplő teljesítményét, én viszont mindig a lehető leggyorsabban akarok menni. Régebben azt mondtam, 50-50 százalékkal részesül a pilóta és a kocsi az összteljesítményből, ám ez nem teljesen igaz, vannak körülmények, amelyek miatt hol egyik, hol másik irányba eltolódhat ez az arány.

A Ferrarival már mindent megnyer, amit csak lehet. Nem akar esetleg egy pillanatnyilag gyengébb csapathoz szerződni és azt felfuttatni? Biztosan nagy kihívás lenne.

Biztosan, s ha 23 lennék, nem sokat gondolkodnék ezen, azonban már 33 éves vagyok. Nagyon kemény munkával sikerült a Ferrarit eljuttatni addig a pontig, ahol most vagyunk. Emlékszem, négy éve sokan kérdezték, nem lenne-e jobb olyan autóban ülni, amellyel vb-t lehet nyerni. Akkor azt válaszoltam, nem, mert meg akarok dolgozni a győzelemért, s tudom, hogy sikerülni fog. Ha pedig nyerünk, akkor élvezni akarom a munkánk gyümölcsét egy ideig. Ez történik most.

Belegondol néha a kiscsapatoknál versenyző pilóták helyzetébe, akiknek szinte lehetetlen feljebb kapaszkodniuk?

Az autósportban mindig voltak nagycsapatok és kisebbek. Néha hogy egyesek felemelkedtek, ám az is előfordult, hogy valamelyik eltűnt a színről, elég csak a Lotusra gondolnunk. Nem tudom, mi lenne, ha én is egy szerényebb istállónál versenyeznék, de azt hiszem, ezen nem is érdemes filozofálni.

Eszébe jutott már, mit érezhetnek a kevésbé sikeres pilóták? Nem sajnálja őket, amiért szinte mindig ők veszítenek?

Nem, ezen a szinten már nem. Mindannyian jól meg vagyunk fizetve, nem a napi betevőért kell versenyeznünk. Az egyik pilóta nyer, a másik nem.

Vannak Forma-1-es rajongók, akik mindig annak drukkolnak, aki ön mögött halad a pályán. Ennek mi lehet az oka?

Az emberek szeretik, ha a gyengébb, az esélytelenebb győz. Ez teljesen normális reakció a Forma-1-ért rajongók részéről, ezért megértem, hogy néhányan miért unják már a sikereimet."

Lát esélyt rá, hogy a közeljövőben valamelyik csapat utolérje a Ferrarit?

Nem tudom, mikor, de előbb-utóbb sikerülni fog valakinek. Négy éve a McLareneknek akkora előnyük volt, hogy senki sem gondolta, hogy valaha is utolérik őket, ennek ellenére mi a Ferrarinál felvettek velük a harcot, küzdöttünk a világbajnokságért 98-ban és 99-ben is, míg nem 2000-ben legyőztük őket. Pillanatnyilag mi vagyunk az élen, ám senki sem tudhatja, hogy az előnyünk meddig fog tartani.

Ön szerint ki zárkózik föl leghamarabb?

A szezon elején azt mondtam, hogy a Williams ér utol legelőbb minket, de a McLaren utóbbi produkciói, leginkább a franciaországi teljesítményük után már nem vagyok benne biztos, hogy nem Ron Dennisék lesznek a gyorsabbak. Sőt, az is előfordulhat, hogy egyszerre három egyformán erős csapat lesz a Forma-1-ben.

Kimutatások szerint tízből kilenc ember ismeri a Schumacher nevet. Örül ön ennek?

A népszerűség természetesen remek dolog, ám egy bizonyos ponton túl már teher lehet az ember számára. Bevallom, nekem már kezd egy kicsit sok lenni, de el kell fogadnom.

A Forma-1-ben minden pilóta-gyerek egy másodperccel lassítja az apukáját. Önnek már két gyereke van.

Hú, ha így van, akkor korábban elképesztően gyors lehettem.

Colin McRae rally-világbajnok nemrégiben kihívta önt egy versenyre, hogy eldöntsék, ki a világ leggyorsabb autóversenyzője. Mindketten vezetnének rally- és Forma-1-es autót is. Ön azonban visszautasította az ajánlatot.

Amíg a FIAT-nak, vagy a Ferrarinak nem lesz rally-autója, addig nem állok ki McRae-vel. Neki ugyanis ott van a Forma-1-es Jaguar, ami valójában Ford, én viszont nem vezethetek Fordot, még a Forma-1-en kívül sem.