Elhagyhatja Európát a Forma 1

2003.01.13. 16:09
Könnyen előfordulhat, hogy a dohányreklámok tilalma miatt 2006-tól már nem rendezhet európai ország Forma 1-es futamot - mondtai egy német lapnak adott interjújában Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke.
A tavalyi Forma 1-es idény közben többször is fellángolt a vita a jelenleg nélkülözhetetlennek tűnő cigaretta-reklámokról. Európában és Észak-Amerikában igen szigorúan szabályozzák a dohánytermékek reklámozását, az EU-hoz tartozó országokban már jó néhány éve korlátozták a cigarettahirdetéseket. Tavaly viszont teljes tilalom lépett életbe, ami a erősen szűkíti a lehetséges szponzorok körét.

Schumacher kedvenc pályája esik ki

A Magyar Nagydíj időtartama alatt a kormány engedi a reklámozást - ez a három augusztusi nap csupán a kivétel -, és nyilvánvaló, hogy ezért nem is kerülhet bajba a futam megrendezése, nem úgy, mint a belga nagydíjé, ahol a parlamenti képviselők átmenetileg sem hajlandóak enyhíteni a törvény szigorán.

A belgiumi Spában, az egyik legrégebbi hagyományokkal büszkélkedő helyszínen - Schumacher egyik kedvenc pályája, ott mutatkozott be, ott nyert először - ezért már idén sem rendezhetnek futamot.

Sanghaj után Bahrein, vagy Dubai vagy Moszkva?

Max Mosley, a FIA elnöke ennél még tovább egy német újságnak adott interjújában. Mosley felveti, hogy Európa nélkül is lehet Forma 1-es versenyeket rendezni, hiszen többen szeretnének otthont adni a futamoknak. Elsőként - 2004-ben - Sanghaj fog bekapcsolódni, épp Belgium helyére.

A hatalmas ázsiai piac mellett Bahreinben és Dubaiban is lehet hamarosan Forma 1-es verseny. A pillanatnyi állás szerint biztosra vehető, hogy Oroszország vagy Törökország is hamarosan rendező lehet.

54 milliárd forint a tét

A Forma 1 jelenlegi főnökei egyáltalán nem bánnák, ha kiesnek az európai pályák, ha az ázsia. dél-amerikai, esetleg afrikai helyszinek kitermelnék ugyanazt a bevételt. Ettől függetlenül gyanítani lehet, hogy Mosley nyilatkozatát ceak fenyegetésnek szánta (tett néhány ilyet a reformokkal kapcsolatosan is).

Még akkor is, ha a jelenlegi állapot szerint a FIA bevételeinek 12 százalékát, vagyis 230 millió eurót - közel 54 milliárd forint - tesznek ki a dohánygyárak által fizetett hirdetések.