Radikális változtatások a Forma-1-ben

2003.01.16. 12:07
Drasztikus szabálymódosítások vezetett be szerdán a FIA a Forma-1-ben. A versenyzők ezentúl nem tarthatnak rádiókapcsolatot a garázzsal, és nem lehet tartalékautójuk. A BAR-Honda leleplezte az új autóját, Coulthard pedig körrekordot döntött.
Költségkímélési szándékkal újabb radikális változásokat vezetnek be a március 9-én kezdődő Forma-1-es világbajnokságban, illetve hosszú távon befolyásolják új szabályokkal a versenyautókkal kapcsolatos kiadásokat - döntött szerdán Londonban a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) vezérkara.

Nincs többé rádiózás és tartalékautó!

A 2003-tól - tehát azonnali hatállyal - életbe lépő szabályok között a legváratlanabb, a pilóták és a csapatok közötti rádiós kapcsoltattartás tilalma. Szintén drasztikus változtatás, hogy ezentúl tilos a tartalékautó használata, vagyis minden csapatnak pilótánként csupán egy autó áll rendelkezésére a három napos versenyhétvégéken.

Izgalmasabb versenyeket eredményezhet, hogy a továbbiakban nem szabad módosítani az autók beállításán a szombati időmérő edzés és a vasárnapi futam között. Ennek betartását az FIA szigorúan ellenőrzi, vagyis a tréning végén minden autót az ellenőrzőhelyen belül (park fermé) tart, s azokat csak a vasárnap reggeli bemelegítő edzésre engedi ki onnan.

Csak két szezont élt meg a kipörgésgátló

Arra, hogy betiltják a kipörgésgátlót, a rajtot segítő elektronikus rendszert és a teljesen automata sebességváltót, már számítani lehetett, itt csupán az időpont meglepő, hiszen úgy tűnt, hogy ezek a szerkezetek még legalább egy évig használhatóak lesznek.

A kétirányú telemetria - mellyel a mérnökök a depóból változtathatnak az autó beállításain, akár verseny közben is - tavaly került a Forma-1-be, idén azonban ezt is betiltják.

Egyhangú döntés született

A csapatok képviselői Bernie Ecclestone-nal és Max Mosley-val együtt az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) szerdai ülésén egyhangúan szavaztak a fenti szabályváltoztatások mellett. Ez azt tükrözi, hogy minden istállótulajdonos és csapatfőnök megértette, hogy a Forma-1 földöntúli kiadásai tönkre tehetik a sorozatot.

Tavaly a Prost istálló, idén pedig az Arrows ment csődbe, s a Jordan és a Minardi is csak épp hogy össze tudta szedni az induláshoz szükséges pénzt. Pontosabban az új szabályoknak köszönhetően képes azt összeszedni.

"Boldog vagyok, hogy a csapatfőnökök belátták, az eszevesett költségek a Forma-1 végét jelenthetik. Tavaly rengeteget beszéltünk a költségcsökkentésről, ám minden változtatási tervezetet visszautasítottak a tehetősebb istállók. Most végre megtört a jég, így a továbbiakban már nem fenyegeti a megszűnés veszélye a kisebb csapatokat" - nyilatkozott megkönnyebbülten Eddie Jordan, az egyik anyagi gondokkal küszködő team főnöke.

A 2004-ben életbe lépő szabályok:

- kötelező a szabványos fékrendszer használata

- kötelező a szabványos hátsószárny használata

- kötelező a hosszú távon "életképes" alkatrészek használata

2005-ben életbe lépő szabály:

- egy motornak legalább két futamot ki kell bírnia

2006-tól életbe lépő szabály:

- egy motornak legalább hat futamot ki kell bírnia

A héten azonban nem csak a zöld asztal, hanem a pálya mellett és azon is zajlott az élet a Forma-1-ben.

Kedden a BAR-Honda mutatta be a 2003-ra tervezett autóját, amely a BAR 005-ös nevet kapta, lévén ez az istálló ötödik szezonja az F-1-ben.

Bemutatkozott a klón

A Barcelonában a közönség elé tárt autónak Geoffry Willis technikai igazgató szerint "kisebb, könnyebb, alacsonyabb a súlypontja, illetve aerodinamikailag is kifinomultabb, mint elődje, a 004-es".

További fejlődés, hogy a Honda által szállított új, RA003e kódjelű motor erősebb és - remélhetőleg - megbízhatóbb a tavalyinál.

Jacques Villeneuve, aki már ötödik idényét kezdi az amerikaiakkal, minden esetre igen optimista.

"Ez a legjobb autó, amit a BAR eddig épített, s biztos vagyok benne, hogy ez az eredményekben is megmutatkozik majd. Szerintem minden versenyen pontokért harcolhatunk, s nem lesz hiány a dobogós helyezésekben sem, sőt már a futamgyőzelem sem álom csupán" - mondta 1997 világbajnoka.

Az istálló másik versenyzője, a Renault-tól érkezett Jenson Button szintén bizakodó.

"Tavaly több ajánlatom is volt, de azért döntöttem a BAR mellett, mert ez a csapat hosszú távra tervez. Évekre előre felépített stratégiával rendelkezik, melynek első állomása ez a remek autó" - dicsérte a mérnököket a 23 éves angol.

Az autó tervezői egyébként egymás közt csak "klónnak" becézik az új teremtményüket, ugyanis a tervezésnél a tavalyi Ferrari kasztniját próbálták lemásolni. A szakemberek szerint ez sikerült is, bár a múlt héten bemutatott Toyota valójában sokkal jobban hasonlít a Ferrarira, mint a BAR-Honda.

Coulthard szokásos rekordja

Az amerikai csapat pilótái Barcelonában tesztelik az új gépet, néhány másik istálló társaságában, melyek közül szerdán a McLaren egyik kocsija volt a leggyorsabb. A tavalyi ezüstnyíl - az újat csak április végén(!) mutatják be - volánjánál David Coulthard új pályacsúcsot ért el. Ez természetesen nagy tett, ám a skótnál szinte már hagyomány, hogy a tesztelések során Barcelonában megjavítja a körrekordot.