Vilma
-8 °C
3 °C

Bírósághoz fordul a McLaren és a Williams

2003.02.21. 00:23
A McLaren és a Williams nem hajlandó belenyugodni, hogy az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) szabálymódosításai miatt kárba vesztek a többmillió dolláros elektronikai fejlesztései, s a bíróságon követel elégtételt.
Csütörtök délután a nemzetközi hírügynökségek jelentései arról szóltak, hogy a - Ferrari mellett - két legpatinásabb Forma-1-es csapat, a McLaren és a Williams perrel fenyegeti az FIA-t, ha az nem változtatja meg a szabálymódosításokkal kapcsolatos elképzeléseit.

Williams: a Forma-1 visszafejlődik

Estére azonban kiderült, a két istálló azonnal jogi útra terelte az ügyet, azaz a McLaren-Williams kontra FIA vita a bíróságon folytatódik.

"Az FIA megsértette a csapatokkal kötött Concord-szerződést, mert önkényesen, az istállók beleegyezése nélkül, ráadásul egyik napról a másikra változtatott a sportág szabályain. A Williams-szel együtt azért indítunk pert a szövetség ellen, mert a Forma-1 a szenvedélyünk, s úgy gondoljuk, az új szabályok egyáltalán nem segítik a sorozat fejlődését" - nyilatkozta Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke a csütörtök délutánra összehívott rendkívüli sajtótájékoztatón.

Sir Frank Williams, a másik istálló első embere konkrétabban is beszélt a per okairól.

"Az rémít meg igazán, hogy Max Mosley (az FIA elnöke) el akarja tüntetni a technikai fejlesztések termékeit a Forma-1-ből. A XXI. században, amikor a tudomány megállíthatatlanul halad előre, nem történhet meg, hogy a világ első számú technikai sportja stagnáljon, vagy méginkább visszafejlődjön" - szólt Williams.

Dollármilliók a szemétben

A két istálló döntésének hátterében természetesen sokkal inkább a pénz, semmint az F-1 jövőjéért való aggodalom áll. Mind a Williams, mind a McLaren a télen dollármilliókat ölt azokba az elektronikai eszközökbe - kipörgésgátló, startberendezés - amelyeket aztán januárban az FIA, azon belül is annak elnöke, Max Mosley betiltott. A méregdrága fejlesztések így kárba vesztek, s egyik angol istálló sem tudott közelebb kerülni céljához, ahhoz, hogy idén utolérje az óriási fölényben lévő Ferrarit.

Csütörtökön azonban az is kiderült, hogy az FIA nem áll meg az elektronikai eszközök betiltásánál, hanem gyakorlati intézkedésekkel is próbálja kiegyenlítettebbé tenni az F-1 mezőnyét, melyeknek életbe lépése méginkább csökkenti a technika szerepét a Forma-1-ben.

Testőröket kapnak az autók

Eszerint már a március 9-i, Ausztrál Nagydíjtól kezdve tilos lesz az időmérő edzés és a verseny között a kocsikba üzemanyagot tölteni, s mivel így automatikusan megszűnik a vasárnap reggeli félórás bemelegítő tréning (warm up), az autók technikai paraméterein sem lehet változtatni.

Az egyik népszerű internetes újság csütörtökön nyilvánosságra hozta a szombati időmérő edzés és a vasárnapi futam közötti programot, a csapatok "beavatkozási lehetőségét".

A 15 órakor befejeződő második időmérő edzés után az autók visszamehetnek saját helyükre, ahol az FIA ellenőrei vigyáznak arra, hogy csak a megengedett - speciális listán szereplő - módosításokat végezzék el rajtuk. Vasárnap reggel nyolcig a garázsokban "testőrök" felügyelik a kocsikat, akkortól az istállók szerelői a verseny kezdetéig folytathatják előkészítő munkájukat, ismét a hivatalos személyek kontrollja alatt.

Az engedélyezett legfontosabb beavatkozási lehetőségek:

Az időmérő edzés után (szombaton, 15-18 óráig):

- guminyomás ellenőrzése
- indító akkumulátor becsatlakoztatása

A verseny előtt (vasárnap, 8 órától):

- az autó esetleges sérüléseinek kijavítása
- meghatározott folyadékok - de nem az üzemanyag - kicserélése
- az akkumulátor cseréje
- gumik kicserélése, ha az időjárásváltozás ezt indokolja

A felsorolt beavatkozási lehetőségek csak a legalapvetőbb és legszükségesebb változtatásokat engedélyezik, melyekre elsősorban a biztonságos versenyzés miatt van szükség, a kvalifikáció és a verseny között gyakorlatilag a szerelők és a mérnökök semmi lényegeset nem változhatnak meg az autón.