'Nem politikus vagyok, hanem a gondnok'

2003.08.21. 16:12
A hét végén rendezik a Hungaroringen hagyományossá vált miniolimpiánkat, amiből a világ évről évre leszűrheti, hogy ez a kicsi nemzet micsoda események megrendezésére képes. Idén a Forma-1 bővelkedett az izgalmakban: még nem dőlt el a sorozat M. Schumacher javára, és először járta be a világsajtót egy magyar versenyigazgató nyilatkozata.

Magyar Narancs: Úgy tudjuk, a jegyeladási adatok nem túl rózsásak a verseny előtt egy héttel. Pedig a nyáron nem volt focivébé, és sokkal kiegyensúlyozottabb a versengés, mint tavaly. Mi ennek az oka?

Palik László: Júliushoz képest, amikor időarányosan több mint 30 százalékkal voltunk elmaradva a tavalyi jegyárbevételtől, ma már jobban állunk. A mínusz csak olyan 20 százalékos. Idén valóban izgalmas a Forma-1, de ne felejtsük el, hogy több éven keresztül nagyon unalmas volt. Ráadásul akadtak olyan kiábrándító momentumok, mint a tavalyi Osztrák Nagydíj, ahol Barrichello a csapatvezetés utasítására a célegyenesben elengedte Michael Schumachert. Nos: arra a pályaszakaszra egy jegy nagyságrendileg százezer forintba kerül. Ha kimegy egy négytagú család, akkor a pálya mellett elköltött közel félmillióért joggal várja el, hogy meccset lásson. A Magyar Nagydíj a jegyárak nagyságrendjét és a nézők összetételét tekintve is tulajdonképpen külföldi verseny. Jegyvásárlóink 90 százaléka nem magyar, döntően német. Idén egy héttel későbbre került a verseny, ami azért problémás, mert a legtöbb német iskolában augusztus 25-én kezdődik a tanítás. Mindezek ellenére a jegyeladási adatok nem tűnnek olyan vészesnek, ha figyelembe vesszük, hogy idén a turizmus milyen gyengén teljesít, és hogy a Forma-1 helyi nézettsége a legtöbb országban csökken, miközben a televíziós folyamatosan emelkedik.

MN: Csakhogy a Hungaroring Sport (HR) Rt. üzleti eredményét döntően a jegybevétel befolyásolja. Igaz, a társaság 2001-ben sem érte el a nullszaldót, amikor a kétszázezres nézőcsúcsnak köszönhetően hárommilliárd forint folyt be a belépőkből. Eleve azzal számolt, hogy egy nyereséges működésre képtelen üzemet örököl, amikor átvette a HR Rt. irányítását?

PL: Van egy másfél évtizedes beidegződött mondat, amit nagyon elrontottunk. Úgy hangzik: "Miért van az, hogy a világon mindenhol üzlet a Forma-1, csak nálunk nem?" Ez hazugság. A világon a Forma-1 sehol sem üzlet a rendező számára. Ellenben nyereséges az adott vendéglátó országnak makrogazdasági szinten (célturizmusnak köszönhető áfa, az üzemanyag jövedékiadó-bevételei stb.), és kétségbevonhatatlan a rendezvény hazai és nemzetközi kommunikációs haszna. Azt a csikicsukit, hogy a magyar futam egyszer csak nyereséges lesz, kezdettől fogva elutasítottam. A Forma-1-ben a kiadások koncentráltan jelentkeznek, ez lenne a HR Rt., míg a bevételek társadalmi szinten születnek meg. Ezzel mindenütt tisztában vannak, és az adott jogi-társadalmi környezetnek megfelelően az állam vagy az illetékes közigazgatási terület visszaforgat a bevételeiből, hogy a szervező meg tudja rendezni a versenyt.

MN: A magyar Forma-1-es futam még akkor is megéri, ha a rendezésért csaknem a dupláját kell fizetni a korábbiaknak, idén mintegy hárommilliárd forintot?

PL: A Bernie Ecclestone cégével, a Formula One Managementtel (FOM) kötött 2002-2006 közötti időszakra szóló szerződés minden paramétere szigorú üzleti titok. A szerződésre vonatkozó kérdéseket sem megerősíteni, sem cáfolni nem fogom.

MN: Akkor hadd kérdezzem az állami támogatásról! Igaz, hogy a Magyar Nagydíj megrendezése érdekében a HR Rt.-nek rendelkezésre bocsátott idei hárommilliárd a licencdíj fedezetéül szolgál?

PL: Ha én erre bármit mondok, következtetni tud a licencdíjra. A helyzet a következő: mi egy standard szerződés szerint működünk, mint a világ összes pályája, amit a nemzetközi partnereink is kötelező érvényűnek fogadnak el magukra nézve. Ha én a szerződésben foglaltak dacára bármit közlök annak tartalmáról, akkor a Forma-1 létét veszélyeztetem ebben az országban.

MN: Érdeklődjek a kormányzati szerveknél, mire adják a pénzt?

PL: Ezzel kapcsolatban ott sem kaphat információt. Mivel a szerződést, benne a titoktartási kötelezettséggel, 1999-ben a HR Rt. vezetője (Studniczky Ferenc - a szerk.) aláírta, a magyar állam pedig garantálta, ezért ön ennek a szerződésnek a konkrét információihoz tudomásom szerint nem férhet hozzá. Ha hozzá tud jutni, az azt jelenti, hogy ebben a rendszerben valahol hiba van, de az ne én legyek. Általánosságban elmondható: 2002-ig úgymond nevelőbölcsőben voltunk, amikor még az átalakulóban lévő Magyarországra való tekintettel nem voltak annyira kemények a feltételek és durvák a korlátok, mint a világ összes rendezőjénél. Az új szerződés immár nemzetközi mércével mért pénzügyi feltételeket is tartalmaz.

(A HVG szerint az Orbán-kormány a 2002-2006 közötti versenyek megrendezéséről szóló szerződésben kezességet vállalt a FOM-nak fizetendő jogdíjra, ami az első évben 10,285 millió dollár, és évente tíz százalékkal nö-vekszik. Tavaly a Medgyessy-kormány a hárommilliárdos kezességvállalást a költségvetés általános tartaléka terhére 2,5 milliárd állami támogatássá változtatta, hogy egy korábbi, kezességvállalásról szóló rendelet értelmében később ne kelljen behajtania a társaságon a követelést, ami egyúttal csődbe is juttatná. (2002. VIII. 10.) A fejlesztésekre adott támogatással együtt a HR Rt. tavaly összesen 2,85, idén 3 milliárd forint állami dotációhoz jutott - B. Zs.)

MN: Visszakanyarodva az eredeti kérdéshez: "makrogazdasági szinten" a megváltozott szerződési feltételek között is megtérül a hazai Forma-1-es futam?

PL: Válasszuk szét a kérdést, ha megengedi... Kérdezzük meg először a HR Rt. vezetőjét, aztán kérdezzük meg a Palik Lacit, jó?

MN: Rendben.

PL: A HR Rt. vezetőjeként csak azt tudom mondani, hogy én itt egy gondnok vagyok. Van egy szerződés, amit kötelességem betartani. Az, hogy ez makrogazdasági szinten a társadalom számára bír-e ekkora értékkel.... Nem politikus vagyok, hogy megítéljem, hanem a gondnok. Palik Laciként, aki húsz éve foglalkozik Forma-1-gyel, és már akkor közvetített a világ minden tájáról, amikor még a Kärtnerstra§éig se mehettünk el, azt mondhatom: ennyire jó business az országnak nem nagyon van még egy a láthatáron. Olyasfajta publicitást nyújt a társadalmunkról és az országról, ami érzésem szerint az említett adóbevételeknek köszönhetően nem is kerül pénzbe. Nettó haszonnak számít az a referencia, hogy már tizenhét éve alkalmasak vagyunk a világ egyik legnagyobb logisztikai rendszerének befogadására és normális működtetésére.

MN: Nem zavarja, hogy a legkülönfélébb szervezetek rendszeresen arra hivatkoznak: problémáikat a HR Rt.-nek juttatott milliárdok töredékéből simán meg tudnák oldani?

PL: Még egyszer hangsúlyozom: a Magyar Nagydíj olyan állami befektetés, ami ténylegesen megtérül. Szerencsére nem vagyok politikus, hogy nekem kelljen mérlegelni, mire jusson, mire ne. Azt hiszem, a magyar társadalomnak rendelkeznie kell kórházakkal, egyetemekkel, szociális hálóval stb., de Forma-1-gyel is. Ez olyan, mint amikor Párizsban megnézzük a Pompidou- központot, amiről megoszlanak a vélemények. De azért kell oda egy olyan, vagy nem?

MN: 2002-ben az RTL Klub nyerte el az mtv-vel szemben a televíziós közvetítések jogát, noha addig csak ökölvívást és néhány focimeccset tűzött műsorára, és a sportszerkesztőség munkája is jobbára a híradós bejelentkezésekre korlátozódott. Aztán felállt a szakmai stáb Juni György, az mtv korábbi sportfőszerkesztője vezetésével. Héder Barna, a HR Rt. ügyvezető igazgatója lett a Forma-1-es magazin műsorvezetője, ön pedig a kommentátor. Ez alapján nem lenne nehéz összeesküvés-elméletet gyártani arról, miképp kaphatta meg a magyar RTL a tévés jogokat.

PL: Akkor hadd soroljam inkább a tényeket. 2001-ben, amikor felkértek a HR Rt. vezetésére, a cégnek jó nagy mínusza volt, amely pontosan megegyezett a Magyar Televízió horribilis összegű tartozásával. Az akkori elnököt elkezdtem hívogatni, de nem méltóztatott visszahívni. Eszembe jutott, hogy a tévés szerződés is lejár abban az évben. A FOM-mal kötött keretmegállapodásunk értelmében a Forma-1-es futamokat csak földi sugárzású, országos televízió közvetítheti, ezért pályázatot írtunk ki a tévés jogokra az mtv és az előző üzleti ciklus idején alakult RTL Klub meg a tv2 számára. A pályázat kipostázása után persze azonnal felhívott az mtv elnöke, hogy beszéljük meg. Mire mondtam, nincs mit: amíg az mtv nem rendezi az adósságait a HR Rt. felé, akár el se induljon a versenyen. Az mtv rövidesen átutalta elmaradásait. A tenderen néhány műszaki-tartalmi paraméter mellett az volt a döntő, hogy ki fizet többet. További alapfeltételnek számított a bankgarancia. Egyrészt nem akartam még egyszer a társaságot abba a helyzetbe hozni, mint amikor átvettem, másrészt Ecclestone úr is bankgaranciát vár el; akkor én miért tartsak puha korlátot kifelé? A pályázaton végül csak az mtv és az RTL Klub indult. Mivel az előbbi nem nyújtott be bankgaranciát, gyakorlatilag csak az utóbbi pályázata volt érvényes. Ráadásul az RTL Klub nemcsak többet, hanem a többszörösét ígérte az mtv ajánlatának. Ha nem ő kapta volna, most nyugodtan megkérdezhetné, milyen politikai mutyi alapján került a köztelevízióhoz a közvetítési jog. A döntés megszületése után röviddel kaptam egy levelet, amelyben véglegesen elbúcsúzott tőlem a közszolgálati televízió. Ezt követően kerestek meg az RTL Klubtól. A felkérést először elutasítottam, majd három hónap után, miközben folyamatosan kapacitáltak, azzal a feltétellel álltam kötélnek, hogy egy fillért sem fogadok el a munkámért, mert az elveim azt diktálják: a Forma-1-ért nekem csak egy fizetés jár. Ebbe beletartozik, ha intézem a pálya ügyeit, önnel beszélgetek, vagy épp közvetítek. Juni urat utánam két-három hónappal bocsátotta el az mtv. Vele csináltam végig 2000-ben a sydneyi olimpiát, remek szakembert ismertem meg benne. Én ajánlottam az RTL Klub figyelmébe, mert alkalmasnak gondoltam a megnövekedett sportszerkesztői feladatok összefogására. Kis különbség azonban, hogy nem átjött az mtv-től, hanem épp munkanélküli volt. Héder Barna őt váltotta idén a főszerkesztői székben, mert Gyuri a privát üzleti szférában akarta magát kipróbálni, és kilépett az RTL Klubtól. A váltás legfeljebb a HR Rt. rendjét borította fel, nem az RTL Klubét, hiszen Barna barátom addigra már túl volt a Forma-1-es magazinokon és két Dakar-közvetítésen a csatorna színeiben. Ennyi a történet: papírok vannak róla és időrendek, amikor az elbocsátások történtek.

MN: Elég a sportvonalat nézni: a televíziós reklámbevételek világszerte drámai módon visszaestek. Rentábilis a Forma-1-es verseny-sorozat közvetítése?

PL: Természetesen nincsenek adataim a magyar RTL bevételei-ről, csak azt tudom, hogy nekünk mennyit fizet. Palik Laciként úgy gondolom, hogy a végén van egy mínuszszaldó, viszont az RTL-csoporton belül, amely alaptelevíziója a Forma-1-nek, valószínűleg sokat javult a magyar leányvállalat megítélése. Persze ha érdeklődnék, biztosan megtudhatnám, hogyan fial nekik a versenysorozat közvetítése, de attól tartok, a végén még elmondanák.

MN: Egy helyütt azt nyilatkozta, a televíziózás üzlet a néző és a bohóc között. Sokaknak úgy tűnik, hogy a Forma-1 az ön one-man-show-ja.

PL: Kitűzött célunk, hogy lépjünk egyet kommunikációban is előre. Ne csupán a Palik Laciról szóljon az egész, mint másfél évtizede. Legyen egy csapat, amelynek bármely tagja a legkülönfélébb poszton bevethető. Fiatalok, akiket betegesen érdekel a televíziózás és a Forma-1. Az a koncepciónk, hogy középtávon mindenki méresse meg magát valamilyen autóversenyágban, aki tévésként ezzel a sportággal foglalkozik.

MN: Más országban is jellemző, hogy a szpíker elindul a Dakaron?

PL: Általában fordítva történik: kiöregedett autóversenyzők kezdenek el kommentálni. Nálunk ezzel szemben itt van a Wéber Gabi, állandó szakértőnk, Forma-1-es szimulációs világbajnok. Azt lehet mondani, jól kezeli a joysticket. Tavaly elindítottuk az Astra Kupán, idén a Clio Kupán. Az utóbbi sorozat hat versenyéből egyszer lett második, a többit megnyerte. A riporter-szerkesztő Czollner Gyuszi ugyanebben a versenyágban harmadik lett az első két versenyen. Abban bízom, ettől az élménytől a közvetítésük is sokkal hitelesebb lesz, és hogy idővel nem beszélünk többet one-man-show-ról, mint ahogy ön említi.

MN: Ehhez a kérdéskörhöz a stílus is hozzátartozik.

PL: Hogyne! Úgy gondolom, én a közszolgálati televízióban sem közvetítettem másként, annál az egyszerű oknál fogva, mert én csak így tudok. Ez a koncepcióm. A Forma-1 önmagában elég monoton dolog. Ugyanúgy futják a köröket, hiszen az a leghatékonyabb. Ami viszont a televízión keresztül nem jön át, az a hang, a szag és a halál lehelete. Amikor mindez keveredik abban a zsongásban, olyan érzés lesz úrrá az emberen, hogy itt most tényleg végleg befejeződhet. A kommentátorok között mindenkinek megvan a maga jellemző eszköztára, ahogy az adott versenyhelyzet keltette feszültséget közvetíti. Mivel a tévé borzalmasan demokratikus műfaj, ezt lehet szeretni vagy gyűlölni. Tudom, hogy közvetítéseim pozitív és negatív indulatokat képesek generálni. De ehhez nincs mit hozzáfűznöm. A minősítés szereptévesztés lenne a részemről, az ugyanis száz százalékig a néző kizárólagos joga.

MN: Ha már itt tartunk: nemrég közvetítő riporterként kritizálta a silverstone-i verseny szervezési hiányosságait, és kijelentette, ha hasonló eset fordul elő a Hungaroringen, és egy néző befut a pályára verseny közben, lemond rt.-elnöki posztjáról. Tudtommal a pályán belüli védelemnek is megvan a felelőse: az Ostermann Forma-1 Kft., a HR Rt. kisebbségi tulajdonosa.

PL: Tényleg mondtam, és ehhez tartom is magam. Úgy gondolom, hogy szervezői hiba történt. Nem mondtam, hogy ez nem fordulhat elő. Volt olyan eset a Forma-1 történetében, amikor tűzoltó készülék szakította le a versenyző fejét. Mert befutott egy tűzoltó. A felelősséget viszont nem lehet elhárítani. Silverstone-ban a hiba miatt húsz versenyző élete került veszélybe. Ha ilyesmi a Magyar Nagydíjon történik, nem kezdhetek el mutogatni. A rendszer első számú vezetőjének kell levonnia a konzekvenciát. A fizetésemet is többek között azért kapom, hogy felelősséget vállaljak.

MN: Mark Webber, a Jaguar pilótája nem azt kifogásolta, hogy a felelőst meg kell találni, hanem hogy a magyar kommentátor-versenyigazgató kedvet csinált a kalandorkedvűeknek a berohangáláshoz.

PL: A bibi csak az, hogy Webber nem arra reagált, amit mondtam. Neki azt mesélték, hogy a Palik szerint Magyarországon ilyen nem fordulhat elő. Ezt sosem állítottam. Webberrel egyébként tökéletesen egyetértek: ha az hangzik el, hogy ilyen nálunk nem eshet meg, azt nyugodtan tekinthetjük felhívásnak.

MN: Az interneten jó néhányan Webberhez hasonlóan interpretálták mondatait. Nem tart a beígért kamikazeakcióktól?

PL: A világháló hallatlanul demokratikus műfaj, viszont az tény, hogy arctalaul és névtelenül lehet valaki bátor. Én ezt nem tehetem meg, úgyhogy hadd ne reagáljak erre. A HR Rt. biztonsági rendszerének felkészítése abban az ütemben zajlik, ahogy korábban is. Ugyanakkor a nemzetközi partnerek írásban hívták fel a versenyigazgatók figyelmét, hogy a silverstone-i eseményekből tanulva, mindenütt fokozottan ellenőrizzék a pálya biztonságát, és tegyenek meg mindent a futamok zavartalan lebonyolításáért. Többek között ezért is mondtam le arról, hogy az edzést és a versenyt is én közvetítsem. Az elmúlt években még úgy nyilatkoztam: hogy ha nekem a verseny ideje alatt dolgom akad, akkor valamit nagyon elrontottam a felkészülésben. Most viszont elképzelhető, hogy lesz munkám a rendszerben, hiszen Angliában is a verseny alatt történt a gikszer. Azért remélem, nem lesz rám szükség.

MN: A kulisszák mögött az elmúlt években kötélhúzás kezdődött a szövetségbe tömörült nagy autógyárak és Bernie Ecclestone között a Forma-1 jövőjéről. Az Európai Unió dohánytermékek reklámozásával kapcsolatos állásfoglalása a vitát tovább bonyolítja. Milyen hatással lehet mindez a magyar futam sorsára?

PL: Erről órákat beszélhetnénk, ám a kérdést egyelőre lehetetlen megválaszolni. 2004. május elsejétől az Európai Unió direktívái lesznek ránk nézve is érvényesek. Így 2005. július 31. után idehaza is tilos lesz minden dohányreklám. A továbbiak csak spekulációk, hiszen a háttértárgyalások konkrét tartalmát nem ismerem. 1. Nem történik semmi, hiszen 2006 végéig érvényes szerződésünk van. Vagy: 2. a Forma-1 átteszi székhelyét azokba az országokba, melyek az uniós övezeten kívül esnek, mert a dohányipartól érkező bevételeket a csapatok képtelenek pótolni. (Pálya épül mostanában Bahreinben, Törökországban, Moszkvában - B. Zs.) Ebben az esetben viszont kérdés, hogy hány verseny marad Európában? Mert Európa nélkül egészen biztosan nincs Forma-1. Monte-Carlót nem lehet kihagyni. Kell Olasz és Német Nagydíj is stb. Mivel a tárgyalásokra nincs ráhatásunk, ezért olyannak kell lennünk, mint a sörösló: a meglévő 2002-2006 közötti szerződést kell a legprecízebben végrehajtani. Rettenetesen hiszek abban, hogy a kifogástalan, megbízható munka és az, hogy a pálya mellett karnyújtásnyira van egy gyönyörű világváros, elegendő lesz, hogy ne akarjanak minket ebből az egészből kirakni.

Bogár Zsolt