Baumgartner nem indulhat a Forma-1-ben

2004.01.15. 13:26
A Mol támogatná a Forma-1-ben Baumgartner Zsoltot, de a 380 milliós támogatás nagy részéhez csak akkor juthatna a pilóta, ha a versenyek többségén célba érne és azokon pontot is szerezne. Ezt a feltételt a technikai sportokban azonban nem lehet garantálni. Az alapösszeg hatvanmillió forint lenne, az olajcég azonban emellett közel százhúsz millió forint értékben jegyeket kérne valamennyi jövő évi futamra. A Mol Rt. február 29-ig fenntartja ajánlatát, míg a menedzsment úgy látja, minimális az esély Baumgartner indulására, de jelenleg is folytatnak tárgyalásokat. A Minardinak legkésőbb egy héten belül át kell utalni az induláshoz szükséges pénz első részletét.
Csütörtökön háromnegyed kettőkor véget értek a Mol és Baumgartner menedzsmentje közötti tárgyalások.

"A Mol Rt. bízik abban, hogy a Baumgartner Zsoltba fektetett eddigi támogatás nem vész kárba, így a 22 éves versenyző indul az idei Forma-1-es világbajnokságban" - tájékoztatta a tárgyalásokon a céget képviselő Szórád József ügyvezető igazgató csütörtökön az MTI-t. Ezért a Mol megtette "immáron visszavonhatatlan" szponzorációs szándéknyilatkozatát arra az esetre, ha a kért garanciákat a többségében állami irányítású kft. biztosítani tudja.

A cég megerősítette továbbá, hogy "a korábbi tárgyalásokat követően kibocsátott, eredeti szándéknyilatkozatban megjelölt keretnél akár magasabb, teljesítményarányos, külön megnövelt motivációs összeggel" támogatja Baumgartner Zsolt F-1-es versenyen való részvételét, amint a garanciális kérdések tisztázására sor kerül.

A menedzsment szerint lehetetlen teljesíteni a Mol feltételeit

A Mol szerződésében támasztott feltételeket Baumgartner menedzsmentje viszont nem tudja elfogadni, ezért úgy látszik, meghiúsult a magyar pilóta F-1-es indulása.

"A Mol Rt. a mai napon - a Minardi-szerződésben foglaltak teljesítésének utolsó napján - a 2003. november 11-én kelt szándéknyilatkozatához képest olyan módosításokat kíván érvényesíteni, melyek a technikai sportok területén nem vállalhatók fel. Ezzel valószínűleg ellehetetlenül Baumgartner Zsolt Forma-1-es szereplése" - tudatta a távirati irodával a menedzsment.

Csak a célba érkezés után fizettek volna

Az Index kiderítette, az egyik ilyen feltétel az volt, amely szerint Baumgartner csak akkor kapná meg a támogatás egyik, feltétlenül szükséges részét a Moltól, ha célba ér a futamokon. (Valószínűleg ez volt a fentebb említett "motivációs összeg".) Ezt viszont a technikai sportok világában lehetetlen garantálni, ráadásul a kormány korábban jelezte, csak akkor segít a pilótának négy millió dollárral, ha a másik négy millió már rendelkezésére áll.

Az Index úgy tudja, a pilóta támogatására alapból szánt hatvanmillió forint mellett a teljesítményarányos "apanázs" a következőképpen alakult volna: minden befejezett futamért öt-ötmillió, minden megszerzett pontért tizenöt-tizenötmillió forint járt volna Baumgartnernek. Nem nehéz kiszámolni, hogy az eredetileg ígért 380 millió forintért cserébe ilyen rendszerben a magyar versenyzőnek eredményesebbnek kellett volna lennie, mint idén a Jordan-istálló. Ráadásul a Mol megközelítőleg 120 millió forint értékben jegyeket szeretett volna kapni valamennyi idei Forma-1-es futamra.

A Minardi találtatott könnyűnek

A Mol Rt. szerdai sajtótájékoztatóján Szórád József elmondta, hogy Baumgartner Zsolt menedzsmentje tévesen értékelte úgy a novemberi előszerződést, hogy az 380 millió forintot biztosítana. Ebből ugyanis 80 millió nem támogatás, hanem a felmerülő technikai költségek biztosítása lett volna.

A cég ügyvezető igazgatója szerint 150 millió forintot érne, ha a versenyző legalább tíz Forma-1-es futamon célba érkezne és az össztámogatás nagyon jó esetben akár a 4-500 millió forintot is elérhetné - jegyezte meg Szórád József. A Mol számára reklám szempontjából leginkább az idei világbajnokság első négy, valamint a későbbi európai - köztük a hungaroringi - viadalok élveznek elsőbbséget.

A cég továbbra is tartja ajánlatát, február 29-ig fenntartja szponzorációs szándéknyilatkozatát, annak ellenére Baumgartner Zsolt menedzsmentje csütörtökön kora délután elutasította azt.

Tovább tárgyalnak

A Mol Rt. által tett ajánlat visszautasítása után a menedzsment úgy értékeli, kevés esély maradt a pilóta indulására a Minardi csapatában. Baumgartnerék hangsúlyozzák, az új ajánlat szerint a korábban ígért összeg kevesebb mint felét is csak abban az esetben folyósítanák, ha a versenyző mind a 18 futamon sikeresen célba ér. A menedzsmentnek elvileg még egy hete van, hogy átutalja a Minardinak az induláshoz szükséges összeg első felét, és még csütörtökön is folynak tárgyalások a pénz előteremtése érdekében

Az új ajánlat szerint a korábban ígért összeg kevesebb mint felét is csak abban az esetben folyósítanák, ha Baumgartner Zsolt mind a 18 versenyen sikeresen célba ér. A szponzorációs ajánlatban szereplő feltételek jelentős része idegen a technikai sportok, a Forma-1 gyakorlatától, így számunkra is vállalhatatlan.

A Jordan túl sokat kért

Baumgartner Zsolt, miután a Magyar és az Olasz Nagydíjon indult a 2003-as szezonban a Jordan színeiben, az idény után szerződésajánlatot kapott az ír csapattól a 2004-es szezonra.

A magyar pilóta viszont nem írhatta alá, mert a Jordan által kitűzött december 1-i határidőig menedzsmentjének nem sikerült előteremtenie az istálló által kért tízmillió dolláros szponzori támogatást.

Ezután december közepén Frank Tamás, Baumgartner menedzsere a Minardival vette föl a kapcsolatot, és az olasz-ausztrál csapat is konkrét szerződésajánlatot küldött a 22 éves pilótának. A Minardi nyolcmillió dollárnyi szponzorpénzt kért a versenyzési lehetőségért.

A kormány segített

A tárgyalások előrehaladtával a sportminiszter közölte: a kormány kész előteremteni a Baumgartner indulásához szükséges pénz felét, ha a másik felét szponzorok biztosítják.

A kormánygarancia megérkezése után egy nappal, december 23-án Baumgartner a menedzserével együtt Londonba repült, ahol a Minardi vezetőivel aláírták a 2004-es szezonra érvényes szerződését.

A Mol bizonytalanná tette az F-1-es karriert

Egészen január 9-ig úgy tűnt, a versenyző ott lesz az év első, ausztrál futamán, de akkor a Mol jelezte, felül kívánja vizsgálni Baumgartner támogatását. A cég arra hivatkozott, hogy a pilóta nem a korábban tervezett Jordannel, hanem a Minardival írt alá.

A másnap megjelent indoklás szerint kifogásolták, hogy Frank Tamás nem tájékoztatta őket megfelelően a Minardival folytatott tárgyalásokról, ezért jelezték, nem hajlandók tovább tárgyalni a menedzserrel Baumgartner támogatásáról.

Frank azonnal kinyilvánította, ha az kell Baumgartner sikeréhez, akkor kiszáll a sztoriból. Meg nem erősített információk szerint a Forma-1-es versenyzők menedzsereinek jutaléka az aláírt szerződések után uszkve 25 százalék.

Kondor tárgyalt

Erre végül is nem lett szükség, mert a kormány által kijelölt tárgyalópartnert, Kondor Lászlót, a magyarországi Minardi Club elnökét - aki egyébként a létrehozandó, állami többségű cég ügyvezető igazgatói posztjának jelöltje volt - elfogadta a Mol. A közvetítő feladata az volt, hogy segítse a megállapodás létrejöttét a vállalat vezetői és a pilóta képviselői között.

Kondor január 14-én délután négy órakor ült le a pilóta édesapja, Baumgartner Antal és egy ügyvéd társaságában, hogy megállapodjon a Mol képviselőivel a támogatásról.