Judit
3 °C
6 °C

Újraindul a Senna-per

2004.04.02. 11:00
A Forma-1 történetének egyik legjobb pilótája, a háromszoros világbajnok Ayrton Senna tíz éve, 1994. május 1-én szenvedett halálos balesetet Imolában, a San Marinó-i Nagydíjon. Halálának körülményeit egészen tavaly januárig vizsgálták, ám a pontos okra a mai napig derült fény. A Williams-istálló három vezetőjét gondatlanságból elkövetett emberöléssel gyanúsították, de 2003 elején bűncselekmény hiányában végül ejtették ellenük a vádat. Néhány héttel később viszont a római Legfelsőbb Bíróság megsemmisítette az ügyben hozott összes felmentő ítéletet, és csütörtökön egy bolognai ügyész vezetésével a Senna-per újraindult.
Éppen tíz éve, 1994. május 1-én szenvedett halálos balesetet Imolában, a San Marinó-i Nagydíjon a Forma-1 történetének egyik legjobb pilótája, a háromszoros világbajnok Ayrton Senna. A tragédia körülményeit egészen tavaly januárig vizsgálták, ám a pontos ok a mai napig sem derült ki.

A Williams vezetőit egyszer már felmentették

Az olasz törvények szerint Senna csapatának három vezetőjét - a két tulajdonost, Sir Frank Williams-t és Patrick Headet, valamint az akkori főkonstruktőrt, Adrian Neweyt - gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolták, ám 1999. november 22-én a bolognai bíróság felmentette őket, majd 2003. január 14-én másodfokon a vádat is ejtették ellenük.

A brazil pilóta az imolai pálya első kanyarjában, közel háromszáz kilométeres sebességnél hagyta el az aszfaltot, majd ütközött a pályát övező betonfalnak. Fejsérülései miatt az orvosok már nem tudták megmenteni.

A kormányrúd törése is okozhatta a balesetet

A tragédia okainak vizsgálatakor kiderült, hogy a Williams-Renault kormányrúdját néhány héttel a tragikus baleset előtt módosították, és az ügyészek feltételezése szerint nem sokkal az ütközés előtt Senna kocsija a rúd törése emiatt vált irányíthatatlanná. Ezt a verziót azonban nem sikerült megcáfolhatatlanul bebizonyítani.

Tavaly január 28-án viszont a római Legfelsőbb Bíróság formai hibákra hivatkozva megsemmisítette a korábbi felmentő ítéleteket és új vizsgálatot rendelt el, amelyet csütörtökön Rinaldo Rosini ügyész indított el négy, eddig tisztázatlan körülményre hivatkozva.

Négy kérdés vár válaszra

A bolognai bíróságnak - amely tavaly januárban, másodfokon ejtette a Williams csapat vezetői ellen felhozott vádat - meg kell válaszolnia a Legfelsőbb Bíróság kérdéseit, vagyis: "a kormányrúdat ki módosította a nem megfelelő módon"; "a módosítás okozta-e a kormányrúd törését, vagy az valamilyen más okból hibásodott meg"; "a kormányrúd törése miatt vesztette-e el a pilóta az uralmat a kocsi fölött"; illetve, ha "végül arra a következtetésre jutnának, hogy a kormányrúd törése miatt vált irányíthatatlanná a kocsi, a bolognai ügyészeknek meg kell állapítaniuk, hogy más okok is közrejátszhattak-e a balesetben, illetve hogy azok mennyire befolyásolhatták azt".

Ha a válaszok alapján - bebizonyosodik, hogy a rúd átalakítása vezetett a balesethez, és így Senna halálához, a három williams-es vezető felelőssége újra előtérbe kerülhet.

Nincsenek egyértelmű bizonyítékok

Az ügy négy évvel ezelőtti lezárásakor a bolognai bíróság ugyan megállapította, hogy a kocsi valószínűleg a kormányrúd hibája miatt hagyta el az aszfaltot, de mivel bizonyítani nem tudták, a gyanúsítottakat bűncselekmény hiányában mentették fel.

Bizonyítékot azért nem sikerült egyértelműen találniuk, mert a szakértők és a csapat jelentései szerint más okok is vezethettek az ütközéshez, mint például a kerékfelfüggesztés vagy a gumik hibája, vagy esetleg az, hogy a kocsi néhány centiméterre elemelkedett az aszfalttól, majd visszaérkezvén lefutott a pályáról.

Az F-1-es világbajnokság vasárnap a Bahreini Nagydíjjal folytatódik, a helyszínen lévő Williams-vezetők egyelőre nem kommentálták a Bolognából érkező híreket.