Veszélyesek az F-1-es kocsik fékjei

2004.06.11. 12:13
A McLaren főtervezője szerint a tárcsák bármikor eltörhetnek és akár balesetet is okozhatnak.
Pénteken elkezdődik a Kanadai Nagydíj - az időeltolódás miatt Európában estére csúsznak a szabadedzések -, ám nem valószínű, hogy a montreali verseny sokban különbözik majd az eddigiektől. A Ferrarinak és Michael Schumachernek is nagyon fekszik a gyors aszfaltcsík, a német már hatszor nyert itt, és mint a hét elején elmondta, újabb győzelemre számít.

A McLarentől már a célba érés is jó teljesítmény

Az ellenfelek közül a BAR is bizakodó, Jenson Button ki is jelentette, akár nyerni is képes lehet, ha jól kijön neki a lépés. A Renault-k a gyengébb motorjaik miatt ezúttal nem várhatóak az élre, de szinte biztosan előrébb végeznek majd, mint a Williams és a McLaren autói.

Különösen utóbbi istállónak nagyok a gondjai, valójában már a célba érés is nagy teljesítmény lenne Raikkönenéktől. A kocsi motorja ugyanis annyira megbízhatatlan, hogy képtelenség vele egyhuzamban háromszáz kilométert száguldani.

A motor tervezője a ludas

A Mercedes nagyfőnöke, Jurgen Hubbert csütörtökön felfedte, mi okozza a kocsijaik állandó kiesését, és az erőművet megtervező Mario Ilient vádolta a kudarcokért.

"Mario Ilien kipróbálatlan dugattyúkkal építette meg az erőművet, amely folyton tönkremegy. Nem értem, engem miért nem kérdezett meg, mielőtt alkalmazta az új alkatrészeket. Biztosan megakadályoztam volna, hogy kockáztasson, mert még mindig jobb hatodik helyen célba érni, mint a második helyről kiesni" - fakadt ki Hubbert, aki azt sem tagadta, hogy a problémák kisebb módosításokkal nem oldhatóak meg.

Zsákutcában az istálló

"A motor továbbra is óriási problémát jelent. A Mercedes és a McLaren is extrém technikai megoldásokat alkalmazott a kocsi tervezésekor, ami nagy hiba volt. Erősebb motort akartunk építeni, de ez sem jött össze, ráadásul a megbízhatóság is csökkent. Zsákutcába jutottunk, nagy bajban vagyunk".

A McLaren a maga részéről már megtette az első lépéseket, hogy kilábaljon a gödörből, a cég mérnökei megépítették az MP4/19B nevű autót, melynek kasztnija szinte minden pontján különbözik az alapmodellétől.

Coulthard már az új autóval menne

Ron Dennis csapatfőnök úgy tervezte, az új kocsit a július végi német futamon vetik be először, majd az első tesztek után már a szűk egy hónappal korábbi Francia GP-re hozta előre a bemutatkozást.

David Coulthard, a csapat skót versenyzője viszont nem érti, miért nem mennek azonnal a B-modellel, hiszen a régi úgysem fog még csak célba érni sem: "Semmi új nincs a kocsin, ezért Kanadában sem számitok sok változásra. Nem lett volna nagy kockázat kipróbálni a módosított autónkat, mert a régivel szinte biztosan nem érünk célba".

Életveszéles a túl nagy terhelés a fékeken

Ráadásul a csapat főtervezője, Adrian Newey egy újabb problémára is felhívta a figyelmet, bár ez nem csak a McLarent, de a többi istállót is érintheti. A "Zseni" becenevű mérnök szerint a kocsik karbon féktárcsái túl nagy terhelésnek vannak kitéve és a lassításkor akár el is törhetnek.

"Az autók kanyarsebessége az utóbbi években megnövekedett, így a fékeket rendre nagyobb erőhatás éri. Annyira erősen fékeznek a pilóták, hogy a szénből készült féktárcsák nem bírják a terhelést és egyszerűen eltörnek" - mondta az angol szakember. - A helyzet aggodalomra ad okot, hiszen minden kocsi a tűréshatáron mozog és bármikor bekövetkezhet a hiba".

Bahreinben csak a szerencsén múlt, hogy nem lett nagy baj

A McLaren egyik autójában a Bahreini Nagydíjon el is tört az egyik tárcsa, ám akkor szerencsére nem végződött balesettel a hiba. Newey szerint viszont azonnal változtatni kellene a fékekre vonatkozó szabályokon és nagyobb tárcsákat kellene szerelni a kocsikra.

Kanadában ráadásul különösen fontosak lennének a megbízható fékeke, ugyanis a hosszú egyenesek vagy hajtűkanyarban, vagy s-kanyarban végződnek.