Schumacher helyén a dobogón

2004.07.15. 18:05
Egymagában körözött a monzai Forma-1-es versenypályán Luca Badoer, a Ferrari tesztpilótája, amit néhány szerencsés magyar méterekről figyelhetett. Schumacher nem volt ott, de az olaszok így is féltették a kíváncsiskodóktól a boxot, honfitársaink pedig Milánó közelében is fogyasztották a prospektusokat. Helyszíni riport Monzából.
Monza alig több mint tíz kilométerre van Milánó központjától, de még a délelőtti, nagyjából forgalommentes órákban is majd egy óra odáig az út. A lombard kisváros Forma-1-es futamát tradicionálisan szeptember elején-közepén rendezik, a napokban mindössze egy autó, Luca Badoer Ferrarija köröz rajta.

Lelkes csapat

Tekintse meg galériánkat!
A világbajnok istálló tesztnapjára vagyunk hivatalosak. Tízfős társaságunk nagy része elvakult Ferrari-rajongó, aki a Vodafone sms-játékán nyerte az utat, állítólag százezreket költve az egyedi nyeremény miatt.

A pilóta már dolgozik, az F2004-es kocsi motorjának zaja járja be szinte az egész falut. Azonnal a főépületbe megyünk, ahonnan tökéletes kilátás nyílik a célegyenesre, majd a dobogókra vezetnek minket, amely igen speciális hely: egy kis hídon lehet csak megközelíteni, mert benyúlik a pálya fölé.

"Schumacherkedés" a dobogón

A Ferrari háromszáz kilométeres sebességgel száguld alattunk, nem könnyű fényképezni, de mindenki ezzel próbálkozik. A dobogó is áll természetesen, néhányan Schumachert utánozzák, és felugrás közben fényképezik egymást.

Nemsokára egy kis szünetet tart Badoer, mi meg lemegyünk a boxutcába. Közelről nézhetjük, amint ezt-azt állítanak az autón, majd a versenyző újra veszi a sisakját, és egy újabb menet következik.

Három méterre a pályától

Idegenvezetőnk, Elizabeth, aki angol létére épp az egyetlen olasz csapatnál dolgozik, szokatlanul engedékeny: szabadon mászkálhatunk a boxutcában, a Ferrari-mérnökök kis terasza mellől, a pályától úgy háromméternyire fényképezgethetünk, kezünket fülünkre tapasztva bámulhatjuk a villámgyors kocsit.

A jóvilágnak persze néhány perc múlva vége szakad, egy olasz pr-asszisztens visszaparancsol minket a boxok elé. Aki volt már boxlátogatáson, például a Hungaroringen, tudhatja, hogy a nagy lehetőség fejében szinte mozdulni sem szabad, de Elizabeth vigyorogva jegyzi meg, hogy "az olaszok mindig ezt csinálják, nem értem, miért ne mehetnétek át a falhoz. Még jó, hogy korábban lejöttünk és megnézhettetek mindent".

Badoer durcás

Badoer jó egypercenként éri el a célegyenest, de egy ponton megszakad a monotonitás: a piros autó csak nem akar újra előtűnni a nevezetes Parabolica-kanyarból. Valami gond lehet, jön a helyi safety car, felvesz négy szerelőt, és együtt indulnak a rejtély felderítésére. A pilótát percekkel később egy másik személyautó hozza vissza a boxba. Badoer dühösnek látszik, az egyetlen jelenlévő operatőr azonnal az arcába nyomja a kamerát, de a tesztversenyző ellöki azt és eltűnik a motorhome-nak hívott lakókamionjában.

Arra nincs válasz senkitől, hogy mi idegesíthette fel ennyire az egyébként rettentő nyugodt harmadpilótát, de annyi azért kiderül, hogy a kocsi nem tört össze, így valószínű, hogy műszaki hiba vagy kisebb vezetői baki miatt áll a tréning.

A teszpilóta tombolanyereményt oszt

A malőr persze jól jön a pr-felelősnek, azonnal felhívatja a sofőrt a számunkra berendezett étkezőrészbe, hogy átadja a nem sokkal korábban kitöltött rajongó-tombola díjait. Badoeren látszik, semmi kedve a jópofizáshoz, de mosolyogva nyújtja át a nyereményszatyrokat a benne lévő hátizsákkal. A szerencsések örülnek, és egy fotóra összeállhatnak Luca Badoerrel.

Elfogyasztjuk az ebédet, majd néhány magyar vendégtársunk a box-affér után újra kissé kényelmetlen helyzetbe hozza olasz vendéglátóinkat. A Ferrari-tulajdonosoknak kiosztott, majd gondosan félre tett húszoldalas kis képes füzetből marad vagy tíz. Mi nem kapunk, de néhány magyar rajongó külön kérésére két példányt - bár tízen vagyunk - mégis hajlandó adni.

Az angol tündér

Elizabeth a házirendet újra áthágva - az ausztrálok, akiknek más a vezetőjük, nem jöhetnek - bónuszprogramként a pályától öt percre lévő ajándékboltokba is kivisz minket. A vásárlás után ismét szétszéledhetünk: ki-ki hason fekve is képeket készít a sebes versenyautóról, ki-ki a box előtt vár a következő pit stopra, mások uzsonnáznak az ebéd maradékából.

Badoer gumi- és megbízhatósági tesztjének végét a kiszámíthatatlan milánói forgalom miatt már nem várhatjuk meg, korábban el kell hagynunk a pályát.

Így is élmény

Még az üres monzai pályán egyedül köröző Badoer látványa is érzékelteti, hogy a Forma-1-nek varázsa van - Schumacher, tömeg, előzések és boxcicák nélkül is.