A Toyota mindent átalakít a siker érdekében

2004.08.17. 12:08
A Toyota három éve komoly tervekkel és a legmagasabb, háromszázmillió dolláros költségvetéssel szállt be a Forma-1-be, de a csapatnak még mindig nem sikerült a vb-cím közelébe sem kerülnie. A gárda a Hungaroringen sem szerzett pontot, viszont már új struktúrában, új módszerekkel és egy új versenyzővel készül a következő szezonra, melyben a motorsport-főnök szerint minden bizonnyal jóval sikeresebb lesz. Az Index interjúja John Howett-tel.
A Toyota három éve komoly tervekkel és a legmagasabb költségvetéssel - 300 millió dollár - szállt be a Forma-1-be, a csapatnak a kitűzött célok szerint három éven belül világbajnokságot kellett volna nyerni, de ez nem történt meg. Sőt, idén talán a leggyengébb szezonjukat futják.

Nem is lehet csodálkozni azon, hogy a gárda a Magyar Nagydíj előtti futamon, Hockenheimben teljesen új autót mutatott be, utána pedig két menedzsert is menesztett.

Fő a csapatszellem
John Howett szerint a Forma-1 az utóbbi években "kezd elgyáriasodni", a csapatok műhelyekre hasonlítanak, ahol mindenkinek meg van a külön-külön munkája, és egymással csak elvétve találkoznak a munkatársak. A Toyota-főnök emiatt, a csapatszellem növelésének érdekében a hockenheimi futam előtt egy kis erdei szállodában rendezte be a gárda főhadiszállását, és ötlete be is vált: "Magyarországon már kérték az embereim, hogy újra együtt, egy helyen legyünk, ezért Budapesten is a többi istálló lakhelyétől távol, egy külön hotelbe költöztünk."

Mérnökfronton már erősítettek

A Magyar Nagydíj hétvégéjén az egyik budapesti szállodában tartott sajtóvacsorán John Howett, a Toyota Motorsport elnöke elmondta, ő már a szezon elején megkezdte a menedzsment átalakítását, amikor Gustav Brunner főtervező mellé technikai igazgatónak szerződtette a Renault-tól az egyik legtehetségesebbnek tartott fiatal mérnököt, Mike Gascoyne-t. Howett természetesen elégedett a már sokat bizonyított Brunner munkájával, Gascoyne-t a vezetői és döntési képességei miatt igazolta le.

"Az autónk tervezője, Gustav Brunner egy profi szakember. Egy csodálatos autót alkotott és remek munkát végez, viszont nem vezető típus. Döntéseket nehezen tud hozni egy csapattal kapcsolatban, emiatt jött Mike Gascoyne, aki a technikai igazgatói posztot tölti be. Ő felel a technikai oldalért, meghatározza a gárda fejlődési irányát, hogy jobbra esetleg balra induljunk-e. Brunner ekkor kapcsolódik be a munkába, és a kiválasztott irányban dolgozik tovább. A két szakemberből így tudjuk kihozni a legtöbbet, és nyerünk győztes kombinációt" - elemezte a sportvezető.

Az új módszerekhez alkalmazkodni kell

Mike Gascoyne már tavaly ősszel csatlakozott a Toyotához, ám idén mégsem javult látványosan az autók teljesítménye. Howett szerint azért, mert Gascoyne későn érkezett, munkája beéréséhez több idő kell.

"Mike azonnal változtatott például a szélcsatorna beállításain, ahol teszteljük az autók karosszériáit. Új metódusban kezdett dolgozni, amelyre átállni viszont több hónapot vesz igénybe, és már jócskán benne jártunk a szezonban, amikorra sikerült alkalmazkodni az új módszerekhez".

A csapat már 2005-re gondolva dolgozik

Budapestre mindig szívesen jön a Toyota
Silke Albusnak, a japán gárda kommunkációs menedzserének természetesen nincs köze a technikai munkához, neki a csapat profilját kell meghatároznia, illetve tökéletes körülményeket kell teremtenie a csapattagok számára. Nem is hallgathatta el, hogy "a Toyota nagyon szeret Magyarországra járni, és a háromhetes szünet után jó volt épp Budapesten folytatni a világbajnokságot. Egy olyan nagyvárosban, amelynek hangulata kellemes, és közel van a pályához is, így Montreal mellett a pilóták egyik kedvenc futama."
A motorsport-részleg főnöke azt is elárulta, a hockenheimi, illetve az utána tett módosításokkal viszont már befejeződött az idei évre szánt fejlesztési munka, már a következő évre gondolva dolgoznak a Toyota alkalmazottjai: "Energiánk legnagyobb részét már a jövőre gondolva fektetjük be, és úgy gondolom, bizakodhatunk. Végre mindenki a legjobb helyen van a csapaton belül, és a tesztelési metódusok is ki vannak dolgozva. Motiváltak is vagyunk, így csak az ideinél szebb év következhet a számunkra."

Egy fontos kérdésről viszont nem volt hajlandó beszélni: ki lesz Ralf Schumacher csapattársa 2005-ben? A pletykák szerint Jarno Trullit igazolják le, ami viszont biztos, hogy idén, a Német GP után leváltott Cristiano da Matta helyett az eddigi tesztpilóta Ricardo Zonta kap lehetőséget a szezon végéig.