Hollandiában élő magyar tart a Forma-1 felé

2004.11.17. 09:02
Jövőre magyar indulója is lesz az autós Forma-Ford Benelux-sorozatnak: a 23 éves Vajta Balázs az idei bajnok Geva Racinggel áll rajthoz. A magyar pilóta tizennyolc éve Hollandiában él, ennek ellenére magyar színekben fog versenyezni.
Magyarországon nincs nagy hagyománya a pályaautós sorozatoknak, az utóbbi években nem is akadt sok versenyző, aki effajta együléses kategóriában indult volna.

A legnagyobb sikert természetesen Baumgartner Zsolt érte el azzal, hogy a Forma-1-be jutott, rajta kívül csak egy fiatal tehetség, Paár Barna, illetve egy idősebb, hazánkban élő izraeli üzletember, Chanoch Nissany versenyzett idén nemzetközi Formula-kategóriában.

Nincs versenyzői tapasztalata, mégis a bajnok csapat szerződtette

Ehét elején biztossá vált, hogy egy újabb magyar versenyző igazol hasonló sorozatban: Vajta Balázs a Formula Ford Benelux bajnokságban vehet részt.

Vivó-válogatott, a KLM pilótája
Vajta Balázs 1981. szeptember 19-én született Budapesten. Öt évvel később édesapját az egyik hollandiai egyetem négy évre hívta vendégtanárnak, így a család külföldre költözött. Az intézmény a megállapodás lejárta után viszont meghatározatlan időre meghosszabbította apja szerződését, így azóta is Hollandiában élnek. Iskoláit ott végezte, tanulmányai mellett versenyszerűen vívott, tagja volt a holland ifi válogatottnak, többször szerepelt magyarországi versenyeken is. Az érettségi után a KLM légitársaság pilótaiskolájába felvételizett, ahol 2003 májusában szerzett diplomát. Szabad állás nem volt, így a KLM egy évre várólistára tette, majd ősszel hívta vissza az állományába: hamarosan egy Boeing 747-400-as (jumbo jet) pilótája lesz.

"A holland Geva Racinggel kötöttem egy évre szóló szerződést, melynek értelmében az egyik autójukkal indulhatok a bajnokság minden futamán, illetve a Brands Hatch-i Formula Ford fesztiválon, valamint egy angliai és egy német nagydíjon" - nyilatkozta az Indexnek a huszonhárom éves, Hollandiában élő pilóta.

Bár jelentősebb gokartos vagy autós múltja nincs, néhány éve egy tehetségkutató rendezvényen remek eredményeket ért el, bár akkor az utolsó pillanatban meghiúsult a szerződtetése. Ezúttal viszont üzleti eredményeinek köszönhetően sikerült szponzorokat találnia, és miután a versenyzői licence megszerzése is könnyedén ment - a válogatóversenyen második lett - már semmi akadálya nem lehetett a kontraktus aláírásának. Rátermettségét bizonyítja, hogy a tavalyi bajnok istálló igazolta le, és épp az idén győztes autót vezetheti 2005-ben.

Menedzser nélkül, maga intézi az ügyeit

#alt#
Vajta Balázs
"A következő szezon már biztos, a továbbiak attól függenek, milyen eredményeket érek el. A csapatfőnökkel úgy egyeztünk meg, amennyiben elégedett lesz velem, maradhatok az istállónál, de már jobb autót kapok" - mondta Vajta.

A Benelux-bajnokságban A-, illetve 1st Division-kategóriában indulhatnak kocsik, előbbiek 2000 után, utóbbiak 2000-ben vagy az előtt gyártott gépek, amelyeknek tíz kiló büntetősúlyt is kell cipelniük. A négy nyelven is folyékonyan beszélő pilóta először a 1st Divison-ben rajtol, majd ha minden a tervei szerint alakul, 2006-ban A-s kocsit kap.

Mint a legtöbb motorsport-kategóriához, a Forma-Fordhoz is pénz, szponzorok kellenek. Szerencsére Vajtának a támogatókkal nincs problémája, egy holland és egy amerikai vállalatot is sikerült megnyernie mecénásnak. Ráadásul úgy, hogy nincs is menedzsere, így mindent maga intézett.

Cél a dobogó

#alt#
Ezzel a a kocsival rajtolhat jövőre.
Tervei egyelőre még rövidtávúak, célja, hogy első idényében bekerüljön az első három közé, bár karekteréből adódóan "mindig az első helyért" fog hajtani. A kitűzött végállomás pedig a Forma-1, melynek elérésére, "ha megfelelőek lesznek az eredmények, van reális esély".

Korábban felmerült, mivel tizennyolc éve Hollandiában él, a szülei által választott hazájának színeiben indulna, ám ő hamar elvetette ezt a lehetőséget: "Magyarnak tartom magam, ezért magyarként állok rajthoz. Sőt, a sisakom, de még az autóm is piros-fehér-zöld színekre lesz fényezve".

A Forma Ford Benelux-bajnokság jövő tavasszal kezdődik, és valószínűleg hat-hét futamból áll, bár még nincs meg a végleges versenynaptár. Az viszont biztos, hogy a hollandiai Zandvvort és Assen, illetve a belgiumi Zolder és Spa is a helyszínek között lesz.