A McLaren három autóval indul a versenyhétvégéken

2005.01.26. 10:33
Tavalyi gyenge szereplésével a McLaren-Mercedes csapat jogot szerzett arra, hogy az idei nagydíjak pénteki napján is tesztelhessen. A gárda a 2004-es világbajnoki sorozatban csak az ötödik lett a konstruktőrök között, így a szabályok szerint egyik tesztpilótája egy harmadik autóval péntek délelőttönként is körözhet két órát. Öt másik istállónak van erre lehetősége, de a legjobb négynek - Ferrari, BAR, Renault, Williams - nincs.
A Forma-1 szabályai szerint az előző évi világbajnokság első négy helyezett istállóján kívül a többi a nagydíjhétvégék pénteki napján délelőtt is körözhet két órát egy harmadik autóval. Az előírást a kevésbé tehetős csapatok segítésére hozták még 2003-ban, idén viszont az egyik leggazdagabb team is profitálhat a lehetőségből.

Tavaly a Ferrari, a BAR-Honda, a Renault és a Williams-BMW mögött a McLaren ötödik lett a konstruktőrök között, így jogot szerzett a harmadik gép bevetésére.

A riválisok nem ellenkeztek eddig

Ron Dennis csapatfőnök az új McLaren-autó bemutatóján be is jelentette, hogy élni kívánnak az előnnyel, és egyik tesztpilótájukat elindítják péntekenként.

A Forma-1 egyik legtapasztaltabb menedzsere bevallotta, meglepődött, hogy a többi nagy istálló nem próbálta megakadályozni a pénteki részvételüket: "Meglepett, hogy a riválisaink nem akarták megváltoztatni a pénteki tesztelés szabályait. Pontosabban eddig nem volt semmilyen javaslat a csapattárgyalásokon ezzel kapcsolatban, de márciusig még lehet. Én viszont úgy érzem, ezúttal senki nem fog ellenkezni".

Óriási előnyt jelenthet a harmadik kocsi

Az extra két órában rengeteg hasznos információhoz juthatnak az istállók, kiválaszthatják a legalkalmasabb gumikat, és dolgozhatnak a kocsi beállításain is. A harmadik gép rengeteg munkát elvégezhet a másik kettő helyett, amely idén különösen nagy előnynek tűnik az új szabályok miatt: kímélhetik a versenyautóik motorjait, amelyeknek 2005-ben már két teljes nagydíjhétvégét kell kibírniuk, valamint a gumikat is, amelyekből jóval kevesebbet használhatnak a három nap alatt, mint eddig.

Azt, hogy a McLaren két tesztpilótája közül Alexander Wurz vagy Pedro de La Rosa indul-e, egyelőre nem tudni, de hamarosan kiderül.

Wurz és de La Rosa tapasztalata is segít

"Két remek tesztpilótánk van, célunk, hogy minél jobban kihasználjuk ezt a lehetőséget. Még nem tudjuk, melyik sofőr kap lehetőséget, az viszont biztos, hogy nem fogjuk kettejüket versenyről versenyre váltogatni. Akit kiválasztunk, legalább az első négy nagydíjon körözhet" - mondta Dennis.

A McLarennek szerencséje van velük, hiszen mindketten nagyon tapasztaltak, de az utóbbi két évben nem indultak még hat versenyen sem, így a szabályoknak megfelelően körözhetnek pénteken. (Ugyanakkor ilyen tesztpilótai állás megszerzésére már nincs lehetősége Baumgartner Zsoltnak, hiszen tavaly az egész szezonban versenyzett a Minardival.)

A spanyol de La Rosa 1999 és 2002 között az Arrowsnál és a Jaguárnál szerepelt, míg Wurz 1997-ben mutatkozott be a Benettonnál, és ott is maradt egészen a 2000-es idény végéig. Vele annyi probléma lehet, hogy átlagon felüli magassága miatt (187 centi) alig fér be az új McLaren-be. Martin Withmars csapatigazgató viszont elmondta, ez a nehézség 2000 óta minden évben fölmerült, és eddig rendre sikerült megoldaniuk, így annak ellenére, hogy David Coulthard (182 centi) távozásával csak 170 centiméter körüli pilóták maradtak a gárdánál, idén is megpróbálják megoldani. A Kimi Raikkönen és Juan Pablo Montoya miatt a szokottnál valamivel kisebbre tervezett MP4/20-as autó vezetőfülkéje átalakításokkal Wurz méreteire szabható.