Alonso nyert, Raikkönen bukott az Európa Nagydíjon

2005.05.29. 13:35
A Renault-val induló Fernando Alonso nyerte a németországi Európa Nagydíjat, bár az utolsó körben még a starttól vezető Kimi Raikkönen állt az élen. A finn kereke viszont gumihiba miatt leszakadt, így a spanyol örökölte meg a győzelmet. Heidfeld és Barrichello állhatott még dobogóra.
A Renault-val induló Fernando Alonso nyerte a németországi Európa Nagydíjat, bár az utolsó körben még a starttól vezető Kimi Raikkönen állt az élen.

Az Európa GP végeredménye
1 F. Alonso Renault 1:31:46.648
2 N. Heidfeld Williams + 16.567
3 R. Barrichello Ferrari + 18.549
4 D. Coulthard Red Bull + 31.588
5 M. Schumacher Ferrari + 50.445
6 G. Fisichella Renault + 51.932
7 JP. Montoya McLaren + 58.173
8 J. Trulli Toyota + 1:11.091
9 V. Liuzzi Red Bull + 1:11.529
10 J. Button BAR + 1:35.786
11 K. Räikkönen McLaren + 1 kör
12 T. Sato BAR + 1 kör
13 J. Villeneuve Sauber + 1 kör
14 F. Massa Sauber + 1 kör
15 T. Monteiro Jordan + 1 kör
16 N. Karthikeyan Jordan + 1 kör
17 C. Albers Minardi + 2 kör
18 P. Friesacher Minardi + 3 kör
Nem értek célba
19 R. Schumacher Toyota + 25 kör
20 M. Webber Williams + 59 kör

Az első kanyartól vezetett a finn, könnyedén legyorsulva az első kockából induló Nick Heidfeldet. Csapattársaik viszont már nem volt ilyen ügyesek, Montoya azonnal összeütközött Mark Webberrel, az ausztrál ki is esett, míg a kolumbiai már csak a középmezőnyben tudta folytatni.

Sőt, majdnem Fernando Alonso futama is véget ért, őt Ralf Schumacher lökte meg hátulról, de csak a Toyota első szárnya tört le, a Renault nem sérült meg. A kavarodásból a két Ferrari is vesztesen jött ki, mindkettő lefutott a pályáról, és a törmelékek, illetve az álló autók miatt csak a mezőny végére zárkózhattak vissza.

Raikkönennek és Heidfeldnek semmi gondja nem volt, a harmadik Trullit viszont a boxba utasították még a rajt előtt elkövetett hiba miatt: szerelői túl későn hagyták el a pályát.

A taktika és a gumik döntöttek

A futam előrehaladtával nyilvánvalóvá vált, hogy a megmaradt McLaren és Alonso kétszer, míg Heidfeld és a remekül hajrázó Barrichello háromszor fog kiállni tankolni.

A vb állása hat futam után
1 F. Alonso Renault 59 pont
2 K. Räikkönen McLaren 27
= J. Trulli Toyota 27
4 N. Heidfeld Williams 25
5 M. Webber Williams 18
6 G. Fisichella Renault 17
= R. Schumacher Toyota 17
8 M. Schumacher Ferrari 16
= JP. Montoya McLaren 16
10 R. Barrichello Ferrari 15
= D. Coulthard Red Bull 15
12 A. Wurz McLaren 6
13 J. Villeneuve Sauber 5
14 P. de la Rosa McLaren 4
15 C. Klien Red Bull 3
16 F. Massa Sauber 2
17 V. Liuzzi Red Bull 1

Idővel az is egyre feltűnőbb volt, hogy a nürburgringi aszfalt rettentően megviseli a gumikat. Többek között Raikkönen, Alonso és Michael Schumacher - a két megállasos taktikát alkalmazók - egyszer-egyszer le is csúsztak a pályáról. A finn éllovas hibája miatt egy ideig Heidfeld vezetett, de az utolsó pit stopok után kialakult Raikkönen, Alonso, Heidfeld, Barrichello sorrend végeredménynek látszott.

A mclaren gumijai viszont már iszonyatos állapotban voltak, a jobb első abroncs kezdett négyszögesedni, és látszott, nem szabályosan forog a kerék. Az istálló ennek ellenére kockáztatott, reménykedtek benne, kibírja a végéig a Michelin.

Egy körön múlott Raikkönen sikere

Alonso közelített, már csak 1,5 másodperccel volt lemaradva az utolsó kör kezdetén, amikor Raikkönen kiszállt a versenyből: a célegyenes végén rongyosra kopott jobb első abroncsa annyira elgyengítette a felfüggesztést, hogy az eltört, és a kerék kiszakadt a helyéről. A kocsi keresztbe fordult, kicsúszott, és a gumifalnál állt meg.

Alonso nyugodtan végigvezette a maradék távot, majd megnyerte idei negyedik versenyét. Nick Heidfeld Monaco után nagyon pontos és megbízható vezetéssel lett ismét második, míg Barrichello remek hajrával harmadikként végzett.

A konstruktőr-vb állása
1 Renault 76 pont
2 McLaren-Mercedes 53
3 Toyota 44
4 Williams-BMW 43
5 Ferrari 31
6 Red Bull Racing 19
7 Sauber-Petronas 7

A Red Bull-os David Coulthard annak ellenére lett negyedik, hogy boxbéli gyorshajtása miatt áthaladó büntetést is kapott, míg ötödiknek Michael Schumacher hozta be az újra csak közepesnek tűnő Ferrarit. Fisichella hatodikként ért be azt követően, hogy a rajtnál lefullasztotta a gépét, és emiatt csak a depóból indulhatott, míg a forrófejű Montoya hetediknek, a szerencsétlen Trulli nyolcadiknak futott be.

Schumacher hátránya már 43 pont

A 23 éves Alonso karrierje ötödik futamsikerét szerezte, a pontversenyben pedig 32 pontra növelte előnyét Raikkönen előtt, akit egy pontjával Trulli ért be a második helyen. Michael Schumacher lemaradása már 43 egység, így a címvédéséhez csoda kellene. Talán már ki lehet jelenteni: idén megszakad a Ferrari sorozata.

Nyilatkozatok a futam után
Fernando Alonso:"Nagyon jó versenyem volt, a kocsi és a gumi is tökéletesnek tűnt. Végig megbízhatóan futottam, igaz, a győzelemhez szerencse is kellett. Nagyon izgalmasan alakult a futam, ez a győzelmem szórakoztatóbb volt, mint az eddigiek. Egyszer a nagy igyekezet miatt ki is csúsztam, de a végén belefért ez is".
Nick Heidfeld:"Egész hétvégén arra törekedtünk, hogy a lehető legjobb eredményt hozzuk a futamon. Ez sikerült is, a második pozícióval elégedettek vagyunk."
Rubens Barrichello:"Tökéletes volt a kocsim, a gumijaimmal semmi gondom nem volt, így fel tudtam jönni a dobogóra. Sajnálom, hogy az első kanyarban jelentős időt veszítettem a kicsúszottak miatt, ennek ellenére nagyon jó futam volt, és örülök az eredménynek".

Az Európa GP előzményei

A németországi Európa Nagydíjon Nick Heidfeld, a Williams-BMW német versenyzője indulhat az élről. Korábban még sosem szerezte meg a legjobb helyet, mégis esélyesebbnek tűnik nála a mellőle stratoló Kimi Raikkönen.

Raikkönen az esélyes

A finn mclarenes a legutóbbi két futamot, a Spanyol- és a Monacói GP-t is megnyerte, a Nürburgringen pedig évek óta a legjobbak között van, és még Bernie Ecclestone is rá fogadna.

Minden bizonnyal kettejük, illetve a másik williamses, Mark Webber és a toyotás Jarno Trulli küzdelmét hozza a futam. A vb-t vezető Fernando Alonso a hatodik helyről indulhat, és ezúttal inkább csak a dobogóra esélyes. A hétszeres világbajnok, tizedikként startoló Michael Schumacher szombaton maga is megrősítette, hogy győzelemre nem számíthat, de még az első háromba kerülnie is nehéz lesz. Persze hazai pályán, ha gumijai engedik, képes lehet felhozni a Ferrarit.

A benzin- és gumitaktika döntő lehet

Idén először dőlt el a rajtfelállás egyetlen időmérőn, így azt az autók különböző benzin mennyisége is befolyásolta. A williamsek valószínűleg könnyű, a többiek minden bizonnyal valamivel nehezebb géppel indulnak. Heidfeld és Webber dolgát a gumik is megnehezíthetik, a nürbürgringi boxutcában ugyanis azt beszélik, hogy ők nem a legmegfelelőbb abroncsokat választották.

A mezőny hátsó felében leginkább a minardis Patrick Friesacherre érdemes figyelni. A fiatal osztrák pilóta sorozatban másodszor verte meg az időmérőn legalább az egyik Jordan-Toyotát - Monacóban mindkettőt sikerült -, és gyorsabb volt csapattársánál is.

Az Európa GP körről körre

Fél kettőkör megnyitották a pályát, a pilóták köröznek, az utolsó ellenőrzéseket végzik a kocsikon, és hamarosan elfoglalják helyüket a rajtrácson.

13.47: Már minden kocsi és pilóta a rajthelyén áll, néhány kocsi motorját be is indították. Bő tíz perc múlva kezdődik a melegítő kör.

13.58: Elindultak a kocsik a felvezető körre. Trulli autóját kissé nehezen sikerült beindítani.

14.00: Nem sikerült a rajt. Giancarlo Fisichella nem tudott elindulni, a mezőny megy még egy lassú kört, és csak annak végén rajtolnak el.

14:01: A Renault-t mozdítani sem bírták percekig, de bejöttek a szerelők és egy emelővel a boxba tolták a gépet.


Klikk a képre!
14.04: Rajt - Raikkönen tökéletesen jött el, és elsőnek fordult, mögötte Heidfelddel. Montoya és Webber már az első kanyarban összeütköztek, és kicsúsztak. A baleset miatt mindkét Ferrari is a kavicságy közelébe sodródott, főleg Michael Schumacher vesztett rengeteg helyet, csak a 14. pozícióban fut.

1: kör: Ralf Schumacher szintén belekerült a balhéba, ő Alonsót lökte meg hátulról, és az első szárnyát le is kellett cserélni. Várták a boxba a Ferrarikat is, de nekik nincs hasonló problémájuk. Webber kiesett az ütközés után, míg Montoya a 13. helyen köröz.

3: Raikkönen a leggyorsabb a pályán, és vezet is. Heidfeld hátránya csak két másodperc, majd Trulli, Coulthard és Alonso jön. Az olasz már nyolc másodpercre van a vezető finntől. A toyotást viszont megbüntethetik, mert a rajt előtt szerelői túl későn hagyták el a pályát.

5: Barrichello és Button kanyarokon át egymás mellett autóztak, de végül a ferrarisnak sikerült elmennie. Sőt, a BAR-Hondát a mclarenes Montoya is megelőzte. Barrichello 8-nak jött föl.

6: Heidfeld valamivel jobb köröket fut, mint Raikkönen, de támadni nem tudja a finnt. Trullinak át kell autóznia a boxutcán, mert szerelői az indulás előtt 15 másodperccel még dolgoztak a gépen.

7: Barrichello megelőzte Liuzzit is, Trulli letöltötte a büntetését.

8: Raikkönen, Heidfeld, Coulthard, Alonso, Massa, Barrichello, Liuzzi, Montoya a sorrend.

10: Michael Schumacher a 10. helyért küzd, Buttont támadja mögötte Fisichellával.

11: Schumacher megelőzte Buttont, Barrichello tankolt.

12: Heidfeld is a boxban járt, de csak hét másodpercet töltött benn, míg a ferraris kilencet. A williamses negyediknek jött vissza.

13: Michael Schumacher utóbbi körei majdnem olyan gyorsak voltak, mint Raikkönen fordulói. A világbajnok nemsokára Trullit támadhatja a nyolcadik helyért.

16: Az 5-9. helyezett pilóták hat másodpercen belül vannak, Montoya már támadja is a 6. Liuzzit.

17: Raikkönen jött ki tankolni, kilenc másodpercen át töltötték újra a kocsiját. David Coulthard az élen. Trulli is tankolt, de ő annyi benzint kapott, amellyel a futamot is befejezheti.

18:Liuzzi és Montoya egyszerre álltak ki a boxba, a mclarenes meg is előzte a Red Bullt.

19: A vezető Coulthard állt meg üzemanyagért Alonsónak hagyva az első helyet. Michael Schumacher is benn járt, ugyanannyit kapott, mint Raikkönen.

21: Alonso, Raikkönen, Heidfeld az első három, de a spanyol még nem tankolt. Fisichella benzint kapott, Coulthard ellen eljárás folyik, túl gyorsan ment a boxban. Kapott is egy áthaladó büntetést.

22: Alonso tankolt, Raikkönen és Heidfeld újra az élen. Coulthard letöltötte a büntetését.

24: Raikkönen, Heidfeld, Alonso, Barrichello, Coulthard, Massa, Michael Schumacher, Montoya, Liuzzi a sorrend.

27: Raikkönen és Heidfeld között csak 3 másodperc a különbség, Alonso viszont már 18-cal van lemaradva. M. Schumacher 48-cal.

30: Raikkönen lecsúszott a pályáról, Heidfeld megelőzte és vezet. A finn viszont hamar vissza tudott jönni, 2-3 másodperccel van a williamses mögött.

31: Heidfeld tankolt másodszor is, Raikkönen újra vezet. Huszonnyolc kör van még a célig.

32: Heidfeld negyediknek jött vissza, Barrichello nagyon gyors volt, de kijött tankolni a harmadik helyről. A brazil és a német is három kiállásos taktikán van. Raikkönen ismét hibázott, és a menekülősávra futott.

34: Ralf Schumacher kicsúszott és feladta.

37: Raikkönen 15 másodperccel vezet Alonso előtt, Heidfeld 24-gyel, Barrichello 40-nel van lemaradva. Coulthard, Massa, M. Schumacher, Montoya a további pontszerzők.

39: Montoya támadja Michael Schumachert. Meg is akarta előzni a külső íven, a két kocsi talán össze is ért egy pillanatra. A manőver persze nem sikerült.

41: Barrichello sokat hozott Heidfelden, mintha a német már nem is tervezne még egy tankolást.

42: Raikkönen tankolt, majd Heidfeld elé jött vissza. Alonso vezet.

43: Barrichello már csak hat másodpercre van Heidfeldtől a negyedik helyen. Alonso a futam leggyorsabb körét futotta.

45: Alonso lecsúszott a pályáról, de visszajött. Jelentősebb időt veszített.

46: Michael Schumacher tankolt másodszor.

47: Alonso másodszor jött be üzemanyagért. Raikkönen, Heidfeld, Barrichello, Alonso a sorrend. Barrichellónak és Heidfeldnek elméletileg még egyszer kellene tankolnia.

48: Barrichello be is jött, harmadszor kapott benzint. Tizenegy kör a leintésig.

49: Raikkönen vezet, alig két másodperccel mögötte volt már Heidfeld, de ki kellett állnia tankolni.

50: Raikkönen, Alonso, Heidfeld, Barrichello sorrend alakult ki, ez lesz a vége is valószínűleg.

51: Liuzzi kis híján keresztbe fordult a célegyenes elején, Massa le is csúszott, mert rettenetesen elkoptak a gumijai. Raikkönen jobb első abroncsa is a defekt határán.

52: Hét körrel a vége előtt Raikkönen már csak 5 másodperccel vezet Alonso előtt, aki körönként eggyel gyorsabb nála.

53:Öt körre a finn előnye 4,4 másodperc. Michael Schumacher is kicsúszott a kavicságyba, de ő is visszajött.

54:Massa már nem is tudja a pályán tartani az autóját, bejött egy gumiért, mert a bal elsó abroncsról leszakadt egy nagyobb darab, amely az első vezetőszárnyát is eltörte.

56: Alonso nem elég gyors, Raikkönen összekapta magát, 3,5 másodperc előnye van három körre.

57: Raikkönen jobb első kerekében már mintha nyolcas lenne, annyira szabálytalanul forog. A 2,7 másodperc elég lehet neki két körre.

58: Raikkönen jobbelső kereke elrepült, a teljesen elkopott gumi tönkretette a felfüggesztést, amely eltört.

59: Alonso megnyerte a versenyt, Heidfeld második, Barrichello harmadik. Coulthard negyedik lett, Michael Schumacher ötödik.