Mária
-6 °C
-2 °C

Kizárást jelenthet a rossz gumi

2005.06.03. 12:15
A vasárnapi Raikkönen-baleset után az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) elnöke, Max Mosley figyelmeztette a csapatvezetőket: ők felelnek az autóik biztonságáért, de ha a futamigazgató úgy látja jónak, a boxba utasíthatja a veszélyessé vált kocsit.
Kimi Raikkönen vasárnapi balesete után több pilóta és néhány csapatvezető is kritizálta az idén életbe lépett új szabályt, amely megtiltja a pilótáknak a futam közbeni gumicserét. Szerdán az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) is bekapcsolódott a vitába, Max Mosley, a szervezet elnöke levelet küldött az összes F1-es csapatvezetőnek: első sorban ők felelnek az autóik és a pilótáik épségéért.

"Be kell hívni a boxba"

"Tudniuk kell, mekkora a felelősségük. Ha bármilyen kétely is felmerül az autó biztonságos működésével kapcsolatban, azt be kell hívni a boxba" - írta Mosley, arra utalva, hogy a regulák lehetővé teszik a kényszerhelyzetben alkalmazott kerékcserét, ám ezt a McLaren nem használta ki.

A McLaren-Mercedes-pilóta kocsijának jobb első kereke nagyjából 300 kilométer per órás tempónál szakadt le, a gép kicsúszott, a sofőr életét a kasztni biztonsági huzaljai mentették meg.

A felelőtlen kockáztatás a nézőket is veszélybe sodorhatja

Raikkönen az istállóvezetőkkel egyeztetve kockáztatott, mivel az első helyen állt, megpróbálták megnyerni a futamot. Végül az utolsó körben bekövetkezett baleset miatt ez nem sikerült, ám a finn tehetség és Ron Dennis is megvédte a gumiszabályt, és csak magukat okolták a kiesés miatt.

Mosley viszont felvetette, hogy az effajta baleset a nézőkre is hatással lehet: "Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy egy nagy sebességnél történő baleset a szurkolókat is veszélyeztetheti".

Az FIA emiatt a továbbiakban valószínűleg komolyabban fogja mérlegelni a Raikkönenéhez hasonló szituációkat, és az elnök közölte is az istállókkal, "ha a versenybírók új látják, hogy az autó túl veszélyes, kötelezhetik a pilótát, hogy álljon ki a boxba".

A technikai kiintést ritkán alkalmazzák

A Forma-1-ben létezik a fekete zászló narancs színű körrel a közepén, mellyel a futamigazgató kiintheti a pályáról azt a kocsit, amelynek műszaki állapota nem tökéletes. Ezt viszont csak a legritkább esetben alkalmazzák, mert - amit Mosley is megjegyezte - "a csapatokra van bízva, hogy megállapítsák, alkalmas-e a biztonságos versenyzésre az autó".

Az angol Autosport magazin szerint a kiintésre valóban sor is kerülhet, ha a helyzet indokolja.

"Ha a depóbeli ellenőrzés után is megmaradt a kétely, akkor a kocsit ki kell venni a versenyből" - nyomatékosította kérését Mosley.

A legutóbbi futamon tisztán látszott, hogy a McLaren-Mercedes már nem teljesen biztonságos, ám ennek ellenére nem hívták ki a versenyből, míg Felipe Massát, akinek szintén hasonló gumiproblémái voltak, csapata a boxba szólította, és kicserélte a sérült abroncsot.

Mosley a gumigyártókat is figyelmeztette

Mindketten Michelin-termékeket használnak, így Jean Todt, a rivális Bridgestone-nal futó Ferrari főnöke azt feltételezte, a francia gumigyártó a biztonság rovására tervez gumikat, hogy azokkal minél gyorsabban lehessen menni. A Michelin sportigazgatója viszont ezt cáfolta, ám Mosley levelében mindkét gumigyártót felszólította, gondoskodjanak róla, hogy idén ne legyen több hasonló eset. "Az FIA képtelen ellenőrizni a gumik alkalmasságát, így százszázalékosan a gyárak feladata, hogy azok megfelelőek legyenek".