Megújulhat a Forma-1 2008-ban

2005.06.17. 20:28
Újabb, az ideinél jóval radikálisabb szabálymódosításokat tervez az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) 2008-tól. Kézi váltó, egyféle gumi, önindító és tesztkorlátozás is szerepel az ötletek között.

Újabb, az ideinél jóval radikálisabb szabálymódosításokat tervez az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) 2008-tól. Akkor lép életbe a szervezet és az istállók között érvényes új Konkord-szerződés - amit eddig csak a Ferrari írt alá 85 millió euróért -, és Max Mosley elnök igyekszik nyílt kártyákkal játszani: a testület által kiadott közleményben aprólékosan, pontokba szedve tálalja, min és miért változtatnának (szakértők szerint az ötletek nagyrészét ő találta ki).

A költségcsökkentés a fő cél

Mosley évek óta hajtogajta: a Forma-1-nek csökkentenie kell a költségeit - ebből eddig csak a motorokra vonatkozó szabályt valósította meg - és növelni a biztonságot, így reformjait is ezek a szempontok motiválják.

Az FIA, illetve angol vezetője úgy vélik, mintegy 90 százalékkal is eshetne az istállók éves költségvetése, és akkor is ugyanilyen jó versenyeket láthatnánk, mint manapság. A Toyota napjainkban 300-350 millió eurót vagy még többet költ évente, míg az F1 tíz csapatának összköltsége 1,5 milliárd euró szezononként.

Megmenteni a Minardit és a Jordant

"Ha a másfélmilliárdot 150 millióra redukálnánk, akkor sem vesztene látványából a sportág, ráaádásul megmentenénk a kisebb költségvetésű független csapatokat" - szól a kommüniké.

A jelenlegi F1-es mezőnyben három nem gyári támogatottságú team van, a Jordan, a Minardi és a Sauber. Közülük kettő abszolút versenyképtelen, míg a harmadikat a BBC információi szerint 220 millió euróért már el is adták a BMW-nek, legalábbis már csak az aláírások hiányoznak az adásvételről.

A többi hét valóban rengeteget költ, de nekik ezzel sosem volt komolyan problémájuk, a Forma-1 tradicionálisan a világ legdrágább sportja.

Egyforma alkatrészek mindenkinek

Mosley viszont egységesen, az FIA által kijelölt gyártótól kapott elektronikai és fékrendszert, manuálisan működtetett sebességváltót, lábbal mozgatott kupplungot akar, valamint csökkentené a kasztni aerodinamiaki elemeit is: eltávolítaná a kisebb szárnyakat, légterelőket, összességében mintegy 10 százalékkal csökkentené a kocsira ható leszorító erőt.

A gumihasználat is változna, a biztonság növelése miatt nagyobb és szélesebb kerekeket kapnának a gépek, és visszatérnének a slick, azaz barázda nélküli szárazabroncsokhoz, amelyeket ugyanaz a cég szállítana minden csapatnak.

Tesztkorlátozás

Véget érne tehát a gumiháború, így csökkenne a tesztelés, gondolják az FIA-nál. A biztonság kedvéért persze 30 000 kilométerre korlátoznák a január 1. és December 31. közötti, csapatonkénti tesztutat. A kerékmelegítő paplanok használatát is betiltanák, bár nem tudni, hogy a hidegebb gumival való indulás miért lenne kevésbé veszélyes.

Műszaki módosítás az is, hogy az autókat önindítóval szerelnék fel, a pilóta külső segítség nélkül indíthatná be a motort.

Előbb a Konkord-szerződést kell aláírni

A fentiek persze egyelőre csak hivatalosan tett javaslatok, amelyek szabállyá válásához több bizottság és az istállók beleegyezése is szükséges. Egyelőre csak a Ferrarival tárgyalhatták meg, ugyanis a többiek nem írták alá a Konkord-megállapodást. A maradék kilenc istálló közül csak a Red Bull hajlik a megegyezésre, a többiek kevesellhetik az F1 összbevételéből való részesedésüket, de a Minardi-tulajdonos Paul Stoddart szerint inkább csak Max Mosley-val van problémájuk, aki szerinte "saját kedve szerint változtatgatja az előírásokat".

A Ferrarinak jól jönne a csökkentés

A Ferrarival egyébként nem volt nehéz öszhangra jutni az új szabályokról, a költségcsökkentés nagyon jól jönne az anyagi gondokkal küszködő FIAT-konszernnek, amelynek egyik legdrágább vállalkozása a Forma-1-es istálló működtetése.

Az új regulák ratifikálására még minden bizonnyal jóideig várni kell, de szinte kizárt, hogy ennyi, és ilyen mértékű változtatásra egységesen rábólintanak a csapatvezetők.