Hírnévrontással vádolják a michelines csapatokat

2005.06.21. 17:53
Az FIA szerint a hét, Michelin-gumit használó istálló több szabályt is megsértett a vasárnapi, Indianapolisi csonka Forma-1-es amerikai futamon azzal, hogy nem indult a versenyen. Kárt okoztak a sorozatnak, és az ellenük felhozott vádakra a Motorsport Világtanács előtt kell felelniük június 29-én.
Hétfőn az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) közölte, az Amerikai Nagydíjon történt események miatt június 29-re a Motorsport Világtanács elé idézte a futamot bojkottáló hét Michelin gumit használó istálló főnökét.

Indianapolisba nem szállított megfelelő abroncsokat a Michelin, és csak akkor engedte volna rajthoz állni az autóit, ha a nyomvonalba egy sikánt iktatnak a veszélyesnek tartott 13-as kanyarnál. Ezt az FIA nem engedélyezte, így a felvezető kör végén a michelines autók a depóba mentek, és nem vettek részt a versenyen.

"Megsértették a motorsport szabályait"

Kedden az FIA közzétette azokat a faxleveleket, amelyeket a hét csapatnak küldött, ismertetve az ellenük felhozott vádakat.

Eszerint megsértették a motorsport szabályait, mert nem volt a versenyzésre alkalmas gumijuk, nem engedték autóikat a versenybe, nem indultak annak ellenére sem, hogy az egyik kanyarban a sebességet csökkentve már biztonságos lett volna a körözés az adott abroncsokkal. Továbbá más csapatokkal szövetkezve demonstrációt szerveztek, amely károsította a Forma-1 megítélését. Ez abban nyilvánult meg, hogy a rajt előtt pilótáik egyenként a boxba mentek. Mindemellett megsértették a szabályzatot, mert előzetesen nem jelentették az ellenőröknek, hogy nem akarnak versenyezni, érvelt az FIA.

Megbüntethetik őket

Miután nyilvánvalóvá vált, hogy a Michelin-abroncsokkal nem lehet biztonságosan teljesíteni a pályát, az FIA azt javasolta a csapatoknak, menjenek lassabban az adott kanyarban vagy cseréljék le az elhasználódott gumit, de a követelt lassító felállítását nem engedélyezték. Az F1 idei szabályai szerint viszont a nagydíjak közben tilos a kerékcsere, miközben a Michelinek maximum tíz kört bírtak volna ki egyhuzamban, meghibásodás nélkül.

A fenti vádakra a párizsi székhelyű bizottság előtt kell felelniük a csapatvezetőknek, és ha indokaikat nem találják megalapozottnak, akár meg is büntethetik őket.

Mosley nem hagyja annyiban

Max Mosley, az FIA elnöke hétfőn a Michelint tette felelőssé a vasárnapi, botrányos csonka futam miatt, majd később az istállóknak elküldette a vádpontokat tartalmazó faxot.


Max Mosley
A Michelint, mint gumiszállítót maximum pénzbüntetéssel lehet felelősségre vonni, az istállókra viszont más szankciók is kiszabhatóak, például a futamtól való eltiltás vagy a pontlevonás. Ezek viszont egyelőre fel sem merültek.

A hét istálló vezetői közül Sir Frank Williams nyilatkozott hosszan hétfőn az esetről, és állítja, döntéseiket biztonsági törekvések határozták meg. Nem indultak, mert az adott körülmények között veszélyesnek tartották a részvételt. Kompromisszumot akartak kötni és versenyezni, de szerinte ezt épp az FIA, pontosabban Max Mosley akadályozta meg.

Amerikában vége az F1-nek

A Forma-1 amerikai népszerűségének óriási kart okozott, hogy a nagydíjon mindössze a hat, Bridgestone gumikat használó autó indult el. A nézők egy része sörösdobozokat dobált, így fejezve ki rosszallását, hogy elmaradt a versengés, mások egyszerűen elhagyták a lelátókat. A közönség nagyjából kétharmada viszont a helyén maradt, és végignézte a csonka futamot. Bernie Ecclestone F1-főnök szerint a sorozatnak Amerikában nincs jövője.