További Forma-1 cikkek
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
- Max Verstappené a Red Bull 100. pole-pozíciója
- Norris már a rajtot követően nem volt versenyben, Verstappen újabb győzelmet zsebelt be
Döntés már van, eredmény mégsincs a másfél héttel ezelőtti csonka amerikai Forma-1-es futam ügyében, a michelines csapatok bűnösök, de büntetést csak szeptemberben szabnak ki rájuk. A nagydíjon a Michelin gumiszállító hét csapata a felvezető kör után elhagyta a pályát, mert a francia cég jelezte, az Indianapolisba vitt abroncsok nem felelnek meg a pályának, nyolc kör alatt életveszélyesen elkopnak, és ezért megtiltotta az indulást. A problémára Ralf Schumacher és Ricardo Zonta balesetei világítottak rá, de az érintett csapatok próbáltak olyan módon megoldást találni, hogy a kritikus, 13-as kanyarba lassító beépítését javasolták.
A Michelin már kedden lépett
Az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) ezt nem fogadta el, így összesen a hat bridgestone-os autó rajtolt el, a futamot Michael Schumacher nyerte.
Az érintettek egymásra mutogattak, a rendkívül csalódott nézők pedig visszakövetelték a pénzüket. A Michelin kedden jelezte, kártalanítja a helyszínre kilátogató száztízezer szurkolót.
Az FIA nem sokkal a verseny után kinyilvánította, eljárást indít a csapatok ellen a Forma-1 hírnevének rontása miatt. Az istállók részéről a bojkottban részt nem vevő Minardi főnöke, Paul Stoddart ezek után lehetségesnek mondta, hogy szigorú büntetés esetén megismétlődhetnek az Indianapolisban történtek.
Csak két pontban bűnösök
Az FIA illetékes testülete szerdán hallgatta meg az érintetteket. A szövetség összesen öt vádpontot állított fel, három alól tisztázták magukat az istállók. A döntés szerint a Renault, a McLaren, a Williams, a Toyota, a Red Bull, a Sauber és a BAR hibázott, mert nem biztosította az illetékeseket arról, hogy rendelkezik a szerepléshez megfelelő abroncsokkal. A FIA emellett megállapította, hogy a hét csapat szabálytalanul cselekedett, amikor nem indította el csapatait a versenyen. A Michelint meg sem hallgatták, a gumiszállítóra ugyanis nem terjed ki az FIA hatásköre.
Három pontban nem találták bűnösnek a csapatokat, nem hibáztak a sebességkorlátozás visszautasításában, illetve nem demonstrálni akartak a bojkottal, valamint a tájékoztatásuk is megfelelő volt.
Az FIA ennek ellenére szeptember tizennegyedikére halasztotta a végső döntést a büntetés mikéntjéről és mértékéről.
Nem vonnának le pontokat
A döntésben részt nem vevő, de a meghallgatást vezető FIA-elnök, Max Mosley azt mondta, számukra a legfontosabb a nézők kártalanítása volt. A felemás döntés vélhetően ennek, valamint a Michelin felajánlásának tudható be.
"Nem lenne helyénvaló pontokat levonni, vagy eltiltani bárkit a versenyzéstől. Jeleztük, ha a csapatok megoldják a nézők kárpótlását, akkor enyhe büntetésre számíthatnak, ha nem teszik ezt meg, keményebb lesz az ítélet - mondta Mosley. Szeptemberre már látjuk, hogy mi történt e téren."
"Nem tudjuk megbüntetni a céget, mert nincs hatalmunk felette. A csapatok többi partnere sem tartozik a hatáskörünk alá" - nyilatkozta Mosley, arról, hogy a Michelint miért nem hallgatták meg.
Mosley-nak most már fontos Amerika
Az FIA-elnök lehetségesnek mondta a pénzbüntetés kiszabását, és az így befolyt összeget a szurkolók kárpótlására fordítanák.
Mosley szerint fontos, hogy a Forma-1 jövője hogyan alakul Amerikában, és még fontosabb, hogy a botrány után is megtartsák megrendült pozícióikat a tengerentúlon.