Sivatagi benzinnel megy a Ferrari

2005.08.06. 07:41
A Ferrari üzemanyagszállítója, a Shell egyik vezető mérnöke szerint a Forma-1-es világbajnok istálló motorja az ő fejlesztéseiknek köszönhetően is lett még megbízhatóbb az idén. Mike Copson szerint nekik is nagy feladat lesz, hogy jövőre már csak nyolchengeres motorokat építhetnek az autókba.
"Egy sikercsapatból nem lesz egyik pillanatról a másikra gyenge csapat. A Ferrari még mindig egy hihetetlen gárda, a legjobb szakemberekkel, akiket az F1-ben meg lehet szerezni" - mondta a Hungaroringen Mike Copson, a Shell egyik vezető szakembere.

Idén jobban melegszik a Ferrari


Klikk a képre!

A versenymérnök a magyarországi Forma-1-es futam Paddock Clubjában fogadta az újságírókat, és számolt be nekik a Ferrari üzem- és kenőanyag-szállítójának munkájáról és terveiről.

Idén nem a Ferrari a legsikeresebb gárda az F1-ben, ezért a Shellnek még a szokásosnál is nehezebb a dolga.

"Az idei autó aerodinamikailag hatékonyabb, mint a tavalyi, emiatt jobban fel is melegszik, mint az előző. Nagyobbak a hőmérsékletek, ezért erre a szezonra új motor- és váltóolajat fejlesztettünk ki a Ferrarinak" - mesélt az első módosításról Copson.

Megbízhatóbb lett a motor

Magyarországon, de leginkább az ázsiai futamokon a meleg okozza a legnagyobb problémát: "Meg kell szabadulnunk a hőtől, és a megbízhatóságot is tartanunk kell. A Shell-benzin nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az év során a Ferrari-motor egyre megbízhatóbbá vált."

A rettentően nagy hőtől a benzin forráspontja változik, ami lőerőveszteséget idéz elő. Hogy ezt kiküszöböljék, egy új benzinfajtát fejlesztettek ki. "Bahreinben bemutattuk a sivatagi benzint, amely a legjobban alkalmazkodik a különösen forró körülményekhez, és a lehető legtöbb lőerőt adja le".

Idén kivételesen meleg volt Magyarországon az F1-hétvégén, ám a 37-38 fokos hőmérséklet nem jelentett gondot. Bahreinben például negyven fokos hőség volt, és a szakember elismerte, "az tényleg meleg verseny". Törökországban, a következő nagydíjon hasonló lesz a helyzet, mint hazánkban, de ez nem jelenthet különösebb problémát.

A V8-as új kihívás


Tekintse meg képeinket!

Jövőre változnak a Forma-1 szabályai, a tízhengeres V-motorok helyett csak nyolchengeresekkel lehet indulni, ami a legújabb kihívás az üzemanyagszállítónak.

"A Ferrari már jó ideje teszteli az új V8-as motort, amellyel a mi dolgunk is változik. A levegő máshogyan jut a motorba, mint a V10-nél, így másképp és más mértékben keveredik az üzemanyaggal. A nyolc henger ráadásul vibrál is, így rengeteg lőerőt veszíthetnénk, de szorosan együtt dolgozunk a motortervező csapattal, hogy ezt kiküszöböljük" - elemezte Copson.

Közúton is ugyanolyan benzinnel, mint Schumacher

Az F1 egyik előírása, hogy az autókba töltött benzin 99 százalékban megegyezzen az utcai kutaknál kaphatóval. A Shell V-Power Racing benzinje így majdnem teljesen ugyanaz, mint Michael Schumacherék hajtóanyaga. "Az egy százalék variációval együtt a lehető legjobb benzint próbáljuk előállítani, ami a Forma-1-ben létezik. Természetesen közúton is ez a célunk, ám ott a lényeg, hogy élvezetessé tegyük a vezetést a sofőrök számára".

Copson szerint a V8 nagyon behatárolja a mérnökök munkáját, ha rajta múlna, különböző variációkat engedélyezne a szabályzat, ám az kétségtelen, hogy a Ferrarinak és kenőanyag-partnerének sem jelenthet problémát az új szabály. A paddock legfejlettebb mozgó laboratóriumában napról napra intenzív munka folyik: "Támogatjuk a Forma-1-et, és azon dolgozunk, hogy a csapat újra a legsikeresebb legyen".