A Honda átlépi az 1000 lóerőt

2005.09.16. 10:00
Meg akarja nyerni a Japán Nagydíjat, ezért minden eddiginél erősebb, 1000 lóerő leadására képes motort építette a Honda. Az erőforrást a héten Silverstone-ban próbálták ki, minden gond nélkül.
Egy évvel ezelőtt a Honda megpróbálkozott túllépni az 1000 lóerős határt, a 2004-es Japán Nagydíjra szupererős erőforrást készített, ám a gyár mérnökei tagadták, hogy elérték volna a kívánt értéket.

Kiucsi megígérte

A V10-es akkor 950-970 lőerő között teljesíthetett, ám a fejlesztések megakadtak, mert az FIA bevezette a két hétvégés szabályt: 2005-től csak minden második futam után lehet motort cserélni az F1-es kocsikban. Takeo Kiucsi, a Honda prodzsekt menedzsere viszont még a múlt év végén kijelentette, "jövőre tovább nő a teljesítmény, annak ellenére, hogy két nagydíjat kell bírniuk az erőműveknek".

A megbízhatóság elsődleges

A nagyobb megbízhatóság idén levett a lóerőkből, ám közel egy év alatt a legtöbb gyártó, de leginkább a Honda utolérte magát. A japánok újra különösen erős motort terveztek a hazai versenyükre, amely viszont már képes átlépni az álomhatárt.

"Ekkora teljesítménnyel persze nem tud folyamatosan működni az erőforrás, legfeljebb néhány másodpercig - idézte az f1total.com az eheti tesztelésen résztvevő Kiucsit, aki igyekezett csökkenteni az elvárásokat. - A megbízhatóság kárára menne a túlzott potenciál".

Nyerni akarnak otthon

Jenson Button és Takuma Sato folyamatosan nem gazdálkodhat 1000 lóerővel, viszont ha kell, meglesz a kívánt mennyiség. A legtöbb F1-es autóbán, így a Hondában is van egy "boost" jelű kapcsoló, amelyet feltekerve rövid időre jó néhány extra lőerő elérhető. A pilóták leginkább az előzéseknél veszik hasznát a lehetőségnek, persze korábban előfordult, hogy Szato nem kapcsolta vissza időben, és a motor tönkrement.

Jövőre kisebb, V8-as, 2,4 literes erőműveket lehet csak használni az F1-ben, már több csapat is a nyolchengeresét teszteli, ennek ellenére a Honda még a tízest fejlesztette, hogy megnyerhesse a Japán GP-t.

Silverstone-ban nem volt vele baj

A hét közepén Silverstone-ban próbálták ki az új motort, amely hiba nélkül működött. "Remek gyakorlás volt, problémamentesen mutatkozott be a V10-es, amelyet Suzukában vetünk be először" - nyilatkozta a Honda egyik motorfejlesztési mérnöke, Shuhei Nakamoto.

A Forma-1-es mezőny jövő hétvégén Brazíliában indul, ott mutatkozik be az 1000-es motor. A Japán GP egy héttel később következik.

A BMW-é volt a legerősebb, a Hondáé a legsikeresebb
Az F-1 történetében eddig a nyolcvanas évek közepén voltak a legerősebbek az erőművek, a turbókorszakban éppen a Honda építette a legjobb motorokat, amelyek túl is lépték az 1000 lóerőt. Valószínűleg az 1988-as szezon Hondája volt minden idők legsikeresebb turbója, amellyel Ayrton Senna és Alain Prost tizenhat versenyből tizenötöt megnyert.
A legerősebb viszont a BMW nyolcvanas évek elején gyártott egyik modellje volt, amely edzésen 1500, míg versenyen 1050-1100 lóerőt volt képes leadni. Tizenhét éve már, hogy csak szívómotorokat lehet használni a sorozatban, a Honda az első, amelynek sikerült az ezres határt elérnie.