Rémálom volt a Michelin Brazíliában

2005.09.29. 13:45
Gumiproblémákra panaszkodott a hétvégi Brazil Nagydíj után David Coulthard, Ralf Schumacher és Jenson Button. A három pilóta a Michelin-abroncsokat okolja a gyenge eredmények miatt, a skót már a helyszínen, az angol csak napokkal a verseny után fakadt ki.
Botránnyal végződött a júniusi Amerikai Nagydíj, amikor a Michelin nem vitt a pályára megfelelő gumikat, és nem engedte rajthoz állni a hét istállóját. A futamon csak a hat Bridgestone-nal induló autó rajtolt el, a közönség egy része kifütyülte őket, és sörösdobozokat dobált a pályára.

Indianapolis óta jó volt

Azóta nem volt gond a francia cég termékeivel, de a hétvégi Brazil GP-n újra problémák mutatkoztak. A futam után először a nyolcadikként befutott toyotás Ralf Schumacher panaszkodott, hogy az első gumijai használhatatlanok voltak, majd a időmérőn csak tizenhatodik Red Bull-pilóta, David Coulthard fakadt ki.

David Coulthard
Coulthard távozik a kiesése
után (fotó: epa)
"A gyakorlást követően vissza akartam rakatni a szabadedzésen használt gumikat, de ehhez a Michelinnek egy levelet kellett volna írnia az ellenőröknek, melyben elmondják, probléma van az abroncsokkal" - nyilatkozta az autosport-atlas.com-nak Coulthard, akinek akarata nem teljesülhetett, mert a gyár vonakodott felmentést kérni a szabályok alól.

Szemcsésedett

Maradtak hát a gumik, és Coulthardnak csak azért nem lettek komolyabb gondjai, mert rögtön a rajt után összeütközött Antonio Pizzoniával, és kiesett.

A BAR-Honda angol versenyzője, Jenson Button viszont végigment, ám csak napokkal a futam után árulta el, hogy kocsijának kerekei szokatlan mértékben szemcsésedtek, és alig tudta vezetni a gépet.

"Nem tudod, mi fog történni"

"Rémálom ilyen gumikkal versenyezni, mert nem bízhatsz az autódban. Nem kanyarodhatsz megfelelő sebességgel, hiszen nem tudod, mi fog történni. A starttól a célig így volt" - mondta Button, aki egy kör hátránnyal, hetedikként ért célba. A hétvége előtt viszont még dobogós helyezésben reménykedett.

A szemcsésedés a kopás egyik fajtája, a gumi megolvad, és apró csomókban halmozódik föl az abroncs felszínén. A kocsi túlkormányozott lesz és rázkódni kezd, mert a futófelület egyenetlenné válik.

Tovább romlott a Michelin helyzete

A panaszok valószínűleg tovább gyengítik a Michelin helyzetét: a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) már korábban kinyilvánította, 2008-tól csak egy gumiszállítót akar a Forma-1-ben, és az a sorozatos bizonytalanságok miatt nem a francia márka lenne.

A Michelin szintén jelezte, nem érdekli az egységes gumiszállítás lehetősége, és ha ez a törekvés megmarad, hamarosan elhagyhatja a sorozatot.