További Forma-1 cikkek
- Lewis Hamiltont intették le elsőként, mégis Lando Norris nyerte a kínai sprintkvalifikációt
- Hamilton szerint egyesek szeretnek sületlenségeket összehordani róla
- Változás a Formula–1 versenynaptárában, augusztusban rendezik a Magyar Nagydíjat
- Alonso bejelentette, melyik F1-es csapat autóját vezeti a következő szezontól
- Megrázta magát Verstappen az ausztrál bakit követően, simán nyerte a Japán Nagydíjat
Szato, miután megnyerte a brit Forma-3-as bajnokságot, 2002-ben került az F1-be, a Honda közbenjárására. A cég akkoriban a Jordannek szállított motorokat, és a megállapodás része volt, hogy az ír menedzser, Eddie Jordan lehetőséget ad az ifjú tehetségnek.
Rosszul kezdődött
A fiatal versenyző gyorsnak tűnt, de már élete második Forma-1-es futamán gondot okozott: a Malajziai Nagydíj második körében hátulról beleszaladt márkatársa, Giancarlo Fisichella kocsijába.
"Nagyon sajnálom, ami történt. Bocsánatot kértem Giancarlótól" - nyilatkozta a leintés után Szato, aki két, míg Fisichella három kör hátránnyal ért célba a javításokat követően. "Megtanulta a leckét" - zárta le higgadtan az ügyet olasz riválisa, ám Szato három futammal később, Spanyolországban újra koccant, és a célig sem jutott el.
Két héttel később újra balesetet szenvedett, ám ekkor nem ő volt a hibás. Az osztrák pálya egyik leggyorsabb pontján a minardis Alex Yoong elfékezte magát, mögötte blokkolt David Coulthard és Nick Heidfeld is, ám utóbbi annyira, hogy kocsija 300 kilométer/óra körüli sebességnél keresztbe fordult, majd a hátuljával csúszott a jobbkanyar felé.
Három éve az életéért aggódtak
Hat szezont versenyzett a legnépszerűbb sorozatban Ukyo Katayama, 1992 és 1997 között, és több bíztató próbálkozás ellenére sem sikerült soha a legjobb háromba kerülnie.
A harmadik legtöbb időt Satoru Nakadzsima töltötte az F1-ben, öt szezont 1987 és 1991 között, többek között az Ayrton Senna miatt legendássá vált sárga Lotus-Hondában. Ő leginkább ütközéseiről vált híressé, 79 futamából 37-et nem fejezett be. Ezt csak Katayama rekordja múlja fölül: 97 rajt, 62 kiesés. Aguri Szuzuki statisztikája 88/40, vagyis látszik, a japán versenyzőknek nem a megbízhatóság az erősségük.
Szato szerencsétlenségére az elszabadult Sauber keresztezte a versenyívet, amelyen ő épp kanyarodott, így Heidfeld autója oldalról telibe találta az övét, nem sokkal Szato feje fölött repült át. Mindkét gép a kavicságyban kötött ki, a japán Jordanje félig megsemmisült, és mindenki megkönnyebbült, amikor a vezetőülésben ragadt Szatót mozogni látta.
A pilóta szó szerint a cockpit foglya maradt, jó ideig nem is tudták kiemelni, majd miután sikerült, helikopterrel szállították egy grazi kórházba. Zúzódásokkal megúszta, és bő tíz nap múlva már ott volt a monacói szabadedzésen.
A futam viszont ezúttal sem ment simán, sőt. A sors újra Fisichellával hozta össze őt, az olasz mögötte haladt, ám jóval gyorsabb volt, és Eddie Jordan a rádión keresztül beszólt Szatónak, húzódjon félre. Ő erre legalkalmasabbnak a jobbra ívelő alagutat találta, de a pálya piszkos részén elvesztette a Jordan-Hondát, és 300 körüli sebességnél a szalagkorlátnak csapódott.
Két pontja többmillió dollárt hozott
Fisichella centikkel mögötte vért izzadt, hogy az ide-oda sodródó roncsot, majd a leszakadó alkatrészeket kikerülje, ám végül sikerült neki, és továbbmehetett. Szato annak örült, hogy ezúttal saját lábán hagyta el a helyszínt.
"Megpróbáltam helyet csinálni Giancarlónak, de a poros íven megcsúsztam" - magyarázta az okokat később a japán.
Szűk két eseménytelen hónap következett, Szato csak a Francia Nagydíjon - három szerencsés futam után - ütközött legközelebb, ezúttal a BAR-Hondás Olivier Panisszal. A 23. körben pördült meg, és kocsija Panis gépének csapódott. Ő azonnal, a francia hat körrel később adta föl.
Debütáló évének második fele nagyjából nyugodtan telt, már csak szeptemberben, az Olasz GP-n volt egy pörgése - ám ekkor is célba ért -, és hazájában, az idény utolsó felvonásán gyorsaságát bizonyítva ötödik lett, és két pontjával a Jordan a konstruktőr-vb nyolcadik helyéről a hatodikra, a Jaguar és a BAR elé került. Ez Eddie Jordannek többmillió dolláros pluszbevételt jelentett.
A Jordan-Honda szerződtette 2002-ben, ahol lassú kezdés után az év végére belelendült, és Japánban ötödik lett, két pontot szerzett. A Honda viszont a szezon végén szakított a Jordannel, és a BAR-nál nem talált helyet védencének, ezért Szato majdnem egy évig csak tesztelt. Jacques Villeneuve elbocsátása után, 2003 végén lett a BAR-Honda hivatalos pilótája, és helyét 2004-re, majd 2005-re is megtartotta.
Jövőre viszont már nem lesz a közben százszázalékosan gyári istállóvá alakult gárdánál, mert helyére Rubens Barrichellót igazolták le. A 2006-ban először induló, egyelőre ismeretlen hátterű, ám Honda-motort használó tizenegyedik F1-es gárda viszont szerződést ajánlott neki, így elképzelhető, jövőre is a mezőnyben látjuk.
Hazájában rendre bizonyított
A szezon végén viszont a Honda otthagyta a Jordant, és a továbbiakban csak a BAR-t támogatta, ahová Jacques Villeneuve és Jenson Button helyére nem sikerült bejuttatnia versenyzőjét.
Szatóra 2003-ban tesztpilótaként számítottak, ám az utolsó versenyen, Japánban már ő vezette az egyik kocsit, mert Villeneuve-öt túl magas fizetése és nem túl kiemelkedő teljesítménye miatt menesztette David Richards csapatfőnök. Hazai közönsége előtt újra jól ment, bár majdnem húsz másodperccel Button mögött végzett, hatodik lett, és három pontot kapott.
Ez a futam sem volt viszont sima, körökkel a rajt után Michael Schumacher próbálta előzni a sikánnál, de Szato keményen tartotta az ívét, és a kanyarodásnál beleakadt a Ferrari első vezetőszárnya. Az alkatrész letört, a boxban kicserélték, de Schumacher agyán biztosan átfutott, ha kiesik, elveszíti a világbajnokságot. Végül persze megszerezte a szükséges egy pontot, és boldogan nyilatkozta: "lehet, hogy egy kis hülyeséget csináltam".
A következő évre, 2004-re a BAR-Honda egyik hivatalos pilótája lett a japán tehetség, és a mezőny egyik legjobb autóját vezethette. A gépnél valószínűleg csak a Ferrarik voltak gyorsabbak.
Tavaly hosszú baleset-sorozatokat produkált
A szezon ennek ellenére nem kezdődött jól, az első futam első kanyarjában hátulról meglökte Jarno Trulli Renault-ját, és eltörte saját gépének első szárnyát. Miután ezt a boxban kicserélték, jól ment, ám épp kiszorult a pontszerző nyolcasból. Trulli hetedik lett, de a leintés után Szatót hibáztatta, mint mondta, a kasztnija megsérült, és a Renault szinte kezelhetetlen volt.
Két hét múlva a Maláj GP-n megpördült, és sok időt veszített, de három körrel a cél előtt nyolcadik volt, amikor a motorja elfüstölt.
A következő nagydíjon, Bahreinben a rajt után nem sokkal Ralf Schumacher Williams-BMW-jével ütközött. Később az Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) a németet vonta felelősségre, annak ellenére, hogy Szato jött hátulról, és kezdte leszorítani ellenfelét. A kisebbik Schumacher megtartotta a versenyvonalát, így mindketten az aszfalt mellé kerültek. "Szato túl kemény volt, még akkor is próbálkozott, amikor a helyzet már veszve volt" - tudósított a grandprix.com újságírója.
Volt, hogy egy futamon kétszer koccant
Ezzel viszont még nem fejeződött be számára a futam, később ismét koccant, mégis a remek ötödik helyre hozta be a Hondát, két hellyel dobogós csapattársa mögé.
Imolában végig váltógondjai voltak, valószínűleg emiatt ment tönkre a motorja körökkel a cél előtt. Spanyolországban remekül vezetett, a harmadik helyre kvalifikálta magát, a zászlót ötödikként érte el.
Monacót két héttel később máshogyan tette emlékezetessé. Elképesztően rajtolt, az első kanyar előtt megelőzte Raikkönent, Barrichellót és Michael Schumachert is, ám eszméletlen tempója csak a második kör feléig tartott: motorja füstfelhőt eresztve ment tönkre. A nem sokkal mögötte jövő Coulthard semmit nem látott, lefékezett, de a teljes lendülettel érkező Giancarlo Fisichella a skót McLarenjébe rohant, majd felborult. Senki nem sérült meg, ám a romok eltakarításához a biztonsági autó jelenlétére is szükség volt.
A gombokkal nem bánik jól
Szato remek rajtja azóta is rejtély, mint ahogy az is, hogyan robbanthatott föl alig két kör alatt a motorja a Forma-1 leglassabb pályáján. A pletykák szerint a Honda plusz lóerőket biztosító elektronikáját, amit az előzéseknél és a rajtnál használnak, elfelejtette kikapcsolni.
Nem telt bele hét nap, és Szato újra a manőverei miatt lett főszereplő. A nürburgringi Európa GP-n jól startolt, bár később Jarno Trulli állította, ha nem veszi el a gázt, csúnyát ütköznek. A következő körben viszont már Trulli sem tehetett semmit, autóik kerekei összeértek, és nem sokon múlott, hogy mindketten kicsússzanak. Pályán maradtak, de az olasz elvesztette győzelmi esélyeit.
Szato futamának viszont nem volt vége, a 46. kör elején Rubens Barrichellót akarta megelőzni, a belső ívre tette a Hondáját, ám nem volt elég közel, hogy féktávon mellé menjen, és Barrichello rácsukta az ajtót. A japán kocsijának első szárnya megsemmisült, Barrichello továbbhajtott, és második lett.