Szato, a Forma-1-es kamikáze

2005.10.13. 22:45
A japán pilóta három Forma-1-es szezonja alatt tizenkétszer ütközött össze másik autóval, négyszer okozott majdnem balesetet, vagy sodorta pályán kívülre ellenfeleit. Hét riválisával karambolozott, kedvenc áldozata Jarno Trulli, vele négyszer találkozott. McLarenen és Minardin kívül már az összes csapat kocsijával koccant, egyszer mentőhelikopter vitte kórházba. Mindezek ellenére ő minden idők legjobb japán F1-es versenyzője.

Nem tud vigyázni a motorra

"Amatőr manőver volt" - nyilatkozta Barrichello az esetet követően, ám szemtanúk állítják, ezúttal nem csak távol-keleti ellenfele volt a hibás. Szato első szárnyát kicserélték, de egy körrel később elfüstölt a motorja.

A Kanadai Nagydíjat sem úszta meg kalandok nélkül, előbb kipördült, majd a 48. körben főzte meg a motorját, így ismét nem ért célba

Egy hétvégével később, Indianapolisban, azon a pályán, amely leginkább megviseli a motorokat, zsinórban nyolc problémás nagydíj után, a szezon során először semmi különös nem történt vele és megszerezte élete első dobogós helyét, harmadik lett. Sokáig nem örülhetett, Franciaországban megint elfüstölt a gépe, mindössze tizenöt kör alatt.

Úgy tűnt, megváltozhat

Szato számokban
Született: 1977.01.28, Tokió
Nemzetisége: japán
Rajtszám: 4
Versenyek: 50
Célba ért: 33
Kiesett: 17
Győzelmek: -
Dobogós helyek: 1
Pontszerző helyek: 12
Szerzett pontok: 40
Pole Pozíciók: -
VB-címek: -
VB-helyezések:
2002- 2 pont, 16.
2003- 3 pont, 18. (1 futam)
2004- 34 pont, 8.
2005- 1 pont, 23.
(1 versennyel a zárás előtt)
Évi keresete: 1 millió euró
Családi áll.: nőtlen
Lakhely: Marlow, Anglia
Hobbi: bicikli, zene
Kedvenc zenéje: pop
Kedvenc étele: japán konyha
Korábbi csapatai: Jordan 2002
Magasság: 163 cm
Testsúly: 60 kg

Angliában csendes versenyen tizenegyedikként futott célba. A mezőny szokatlanul szoros volt, még ő is csak fél perccel maradt le a győztestől.

Németországban újra produkált egy pördülést, de nyolcadik lett, és szerzett egy pontot. A Hungaroringet hatodikként tudta le gondok és feltűnés nélkül. Spában viszont csak a második kanyarig jutott, mert Mark Webberrel és Juan Pablo Montoyával egymás mellett próbálták bevenni a híres Eau Rouge-kanyart: Szato és Webber kirepültek, miattuk ütközött Bruni, Baumgartner és Pantano.

Ekkor mintha változni kezdett volna, a szezon befejező négy nagydíján felváltva negyedik és hatodik lett kétszer-kétszer, a pontversenyt az előkelő nyolcadik helyén fejezte be. Csapattársa, Button harmadik lett két és félszer annyi ponttal, de csak egy motorhibával.

Trulli, a szenvedő fél

Az idei, 2005-ös szezon neki és a BAR-Hondának is siralmasan kezdődött, a kocsi gyengére sikerült, ráadásul a pilóta a Maláj GP-n betegség miatt nem indulhatott. Imolában aztán ötödik, Button harmadik lett, de napokkal később az istállót kizárták, és két további nagydíjról eltiltották, mert valószínűleg csalni próbáltak a mérnökeik.

Kanadában kezdte összeszedni magát Szato és a csapat is, de a rajtnál, illetve az első körben kétszer is meggondolatlan volt a pilóta. A szenvedő felet, Trullit, előbb a célegyeneseben a fűre szorította az először balra, majd hirtelen jobbra vágó hondás, ám az olasznak sikerült elmennie. Szato hamar vissza akarta szerezni a pozíciót, de abban a jobbkanyarban próbálkozott, amelybe két autó egymás mellett még sosem fordult be. Trulli erős volt, megtartotta az ívet, és egy kisebb súrolás után a Honda került a fűre. A kocsi első szárnyát cserélni kellett.

Véletlenül leállította a motort

Franciaországban újfent szegény Trullit találta meg Szato, pozícióért harcoltak, a huszonhetedik körben, a hajtűkanyarban a japán elég gyorsnak érezte magát az előzéshez: olyannyira sebesen érkezett, hogy a kanyart kiegyenesítette, és keresztben elcsúszott a jobbra igyekvő Toyota előtt. "Igazi kis kamikaze-manőver volt, de végül szépen megfogta" - kommentálta az RTL Klub szakértője, Wéber Gábor, miközben Szato a bukózóna aszfaltozott részéről igyekezett vissza a nyomvonalra.

A futamon nem ez volt az egyetlen momentuma, az ötvenedik fordulóban olajra és vízre futott, és a kavicságyba csúszott. Az előtte és utána jövők közül senki nem ment le a pályáról.

A Brit Nagydíjon balesetet nem, csak egy kis csúszást okozott az időrendben, amikor rossz gombot nyomott meg a rajt előtt. A motort akarta erősebb üzemmódba állítani, ám véletlenül a leállító szerkezetet nyomta le. A safety carnak kellett közbeavatkozni a teljes biztonság érdekében, de egy lassú kör után folytatódhatott a verseny.

Schumacher kiütése a csúcs

Németországban az első kanyarban babrált ki Mark Webberrel és Jarno Trullival, amikor a Williams-BMW jobb hátsó kerekét lökte meg saját kocsijának bal elsőjével. Hála a hockenheimi pálya építőinek, az ausztrál lecsúszott ugyan az ívről, de a menekülőtér aszfaltozott részén tudta folytatni a versenyt. Önhibáján kívül magával vitte a külső íven érkező Trullit is, mindketten több pozíciót veszítettek.

Szinte hihetetlen, de két kanyarral később már Fisichella Sauberjét találta telibe kigyorsításkor, összetörve a Honda első légterelőjét. Az olasz gépe enyhébben károsodott, Szato a boxba kényszerült orrcserére.

Szeptember közepén jött el talán ütköző-karrierjének csúcspontja, amikor Spában kiütötte a hétszeres világbajnok Michael Schumachert. Mindössze a tizedik kör elején jártak, pontszerző helyen, amikor az újraindítás után a célegyenes végén elfékezte magát, és a Ferrariba rohant. Mindkét kocsi összetört és feladták. Schumacher idegesen ugrott ki az ülésből, mondott valamit Szatónak, majd lecsapta a sisakplexijét.

Nem használ a terápia

"Sajnos nem tudok japánul káromkodni" - mondta a világelső, de Szato utána elnézést kért. Meggondolatlansága miatt, büntetésképp, a Brazil GP-n tíz hellyel az elért pozíciója mögül kellett rajtolnia, de a büntetés nem rettentette el, és hazájában nyújtott produkciója miatt újra a címlapokra került.

A szenvedő fél ezúttal is Trulli volt, a 10. körben ment neki Toyotájának oldalról a BAR-Honda. A rivális japán márka gépének oldala darabokra tört, Szato továbbment, célba is ért, de később kizárták.

Az olasz pilóta megpróbált vele beszélni a paddockban, de nem sikerült, mert, mint mondta, "Szato nem hallgat senkire, és ha a volán mögé kerül, megváltozik az egyénisége". Schumacher Spában szintén arról panaszkodott, már többször megbeszélték vele, hogy le kell higgadnia, ám semmi nem változott.

Elképesztő statisztikák

Szato statisztikái egyedülállóak, és bizonyítják, esetében nem egyszerű figyelmetlenségről van szó. Három szezonja alatt tizenkétszer ütközött vagy koccant össze másik autóval, négyszer okozott majdnem balesetet, vagy sodorta a pályán kívülre ellenfelét.

Kedvenc riválisa Jarno Trulli, akinek háromszor voltak meleg pillanatai miatta, míg négyszer koccantak is. Második a listáján Giancarlo Fisichella két karambollal, egy necces szituációval és a monacói, közvetett borulással. Harmadik Mark Webber két egyszerű ütközéssel. Négy pilóta, Olivier Panis, Ralf Schumacher, Rubens Barrichello és Michael Schumacher egyszer-egyszer találkoztak vele.

Nincs sok esély a javulásra

Még impozánsabb a csapatokra vonatkoztatott statisztikája. Szato ütközött Jordannel - amikor ő is Jordanben volt -, Sauberrel, Renault-val, Toyotával, Jaguarral, Williamsszel, BAR-Hondával és Ferrarival. Csupán a McLaren-Mercedeseket - ha Coulthardot Monacóban nem számítjuk - és a Minardikat kerülte el eddig, illetve a Jaguar-utód Red Bullt.

Trulli, Schumacher és a Toyota-főnök Tsotomu Tomita szerint veszélyes Szato, de bármennyire is az, még mindig ő a legjobb japán pilóta, aki a Forma-1-ben versenyzett. Kifejezetten gyors, és ha egyszer lehiggadna, remek sofőr válna belőle. Természete miatt viszont a változásra nincs sok esély.