Két milliárdos csapatfőnök az F1-ben

2005.11.10. 14:20
A Luxury Institute nevű cég kimutatása szerint a világ leggazdagabb emberei közül kettőnek van istállója a Forma-1-ben. A Red Bull Racing és a Jordanből lett Midland főnöke egyaránt 2,5 milliárd dolláros magánvagyont halmozott föl, de míg előbbi befektet az F1-be, utóbbi - úgy tűnik - onnét is pénzt akar kivenni.
Két Forma-1-es csapattulajdonos vagyona haladja meg az egymilliárd dollárt (körülbelül 210 milliárd forint), állítja a gazdag emberek adatainak feldolgozására szakosodott Luxury Institute nevű cég.

Energiatital és iparbiznisz

A világ 691 milliárdosát felvonultató listát a CNBC televíziós csatorna European Business című magazinműsora ismertette: az autós sorozatban a Red Bull Racing és az idén még Jordanként, jövőre már Midland F1 néven induló alakulat főnökei a leggazdagabbak. Az üdítőital-gyáros Dietrich Mateschitz és az iparos Alex Shnaider egyaránt 2,5 milliárd dollárból (2,1 miliárd euró, 533 milliárd forint) gazdálkodhat.

Az osztrák üzletember az energiaitallal csinált karriert, a Távol-Keleten bukkant rá a receptre, húsz évvel ezelőtt palackozni kezdte és Európában elindította a forgalmazását. Egy doboz előállítási költsége nem éri el a fél dollárt sem, de kettőért vagy még többért értékesíti.

Mateschitz pénzt fektet be és fejleszt

Mateschitz az F1-be egy éve szállt be, amikor nagyjából ötvenmillió dollárért megvásárolta a Jaguar istállót. A Red Bull Racingre átkeresztelt gárdával a szezon meglepetését okozta, sokszor szereztek pontot pilótái, és jövőre valószínűleg még jobbak lesznek: Ferrari-motorokat vesz gárdájának, és hétfőn évi tízmillió dolláros rekordfizetésért elcsábította a McLarentől a tervezőzseni Adrian Newey-t.

Mindemellett felvásárolta a Minardit - amelyet jövőre Toro Rosso (Vörös Bika, azaz Red Bull) néven indít -, leginkább azért, hogy fiatal, tapasztalatlan pilótáinak versenyzési lehetőséget adjon.

Shnaider az egyetlen, aki pénzt kér

Alex Shnaider
Alex Shnaider
A Szovjetunióban született, Izraelben nevelkedett, Kanadában befutott Alex Shnaider szintén tavaly ősszel csatlakozott az F1-hez, amikor Eddie Jordantől ötvenmillió dollár körüli összegért átvette a Jordan Racinget.

Nagyra törő tervekkel érkezett, szezon közben istállója mégis a leggyengébbnek csúszott vissza, a Minardik is többször megelőzték a sárga autókat. A csapatba eddig szinte egy centet nem fektetett, sőt, inkább kivett belőle: két fizetős pilótát alkalmazott, akik fejenként öt-öt millió dollárt perkáltak le, hogy rajthoz állhassanak.

Tíz millió dollár nála egy hely

Shnaider állítja, nem érte volna meg Jordan néven jól szerepelni, majd jövőre javítanak, amikor már Midlandnek hívják a gárdát. Céljainak ellent mond viszont, hogy 2006-ban övé lesz a mezőny egyetlen olyan sofőre, aki pénzt ad az indulásért: Tiago Monteiro 10 és 14 millió dollár közötti vagyont tesz le a szereplésért.

Első számú versenyzője a Minarditól átvett, valószínűleg minimális, néhányszáz ezer dolláros bérre szerződtetett Cristijan Albers.

Karthikeyannak nincs ennyi

A fizetős helyért versenyben volt az idén alkalmazott Narain Karthikeyan is, de az indiai pilóta ennyi pénzt nem tudott kifizetni. "Több mint tízmilliót kéne adnom, a szponzoraimnak nem is mondtam meg, mert tudom, hogy ennyit képtelenek letenni" - nyilatkozta a napokban elkeseredetten Karthikeyan.

A Midland-csapatfőnök Colin Colles szerint viszont a keleti tehetség azért nem marad velük, "mert nincs profi menedzsmentje".

A Red Bull az idei konstruktőr-világbajnokságon tíz csapatból a hetedik, a Jordan a kilencedik helyen végzett. Utóbbi az indianapolisi botrányfutamon Monteiróval a dobogóra is felállhatott, de a siker értékét csökkenti, hogy a nagydíjon csak hat autó indult el.