Rettegnek az élcsapatok az ex-Minardi motorjától

2005.12.06. 11:01
Egyre több Forma-1-es istálló tart attól, hogy újonnan kifejlesztett nyolchengeres motorja miatt hátrányba kerül a lefojtott, ám így is erősebb tízhengereseket használó Toro Rossóval szemben. A Minardiból alakult istálló a 2006-os szezon elején a legjobbak között lehet, ha beigazolódnak a szakemberek számításai.
Félnek a Forma-1 vezető istállói, hogy 2006-ban kikaphatnak a Minardiból alakult Toro Rossótól. A múlt héten az egyik Honda-főnök, Yasuhiro Wada kifogásolta, hogy a gárda lefojtott tízhengereseket használhat, amelyek szerinte erősebbek lesznek, mint az ő nyolchengereseik.

A napokban a Renault és a Toyota technikai igazgatója is csatlakozott Wadához, Pat Symondsnak és Mike Gascoyne-nak sem tetszik a Toro Rosso lehetősége.

A Minardi már nem létezik

"Megmondtam Charlie Whitingnak (az FIA technikai ellenőre), hogy illegális a lefojtott V10-esek használata, illetve az, hogy ilyen magas fordulatszámon üzemelhetnek" - nyilatkozta az autosport.com-nak Symonds.

A visszafogott V10-es 16700-as fordulaton pöröghet, míg korábban a BMW-sportigazgató Mario Theissen elárulta, nagy kihívást jelent nekik, hogy elérjék a V8-as géppel a 17000-et.

A múlt szezonban az FIA azért engedélyezte a Minardinak a tízes alkalmazását, mert a gárda folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, és nem volt pénze új nyolcast venni.

Azóta viszont az istállót mintegy 70 millió euróért felvásárolta a Red Bull, amely jelentősen növelni fogja a költségvetést. "Észre kellene venniük, hogy az a csapat, amelyért a szabályt hozták, már nem létezik - idézte Symondsot az f1total.com. - A Toro Rossónak van pénze a V8-as motorra, és megfelelő háttere is, hogy sikerre vigye".

A lassabb pályákon lehet a legnagyobb különbség

A szakértők szerint a gyengített V10-es leginkább a lassú pályákon lehet előnyben, és a Renault-főnök sürgősen megváltoztatná a szabályt, mert annak további következményei lehetnek. "Mi gátolja majd meg a Toyotát, hogy Monte Carlóban elővegyen egy V10-est?" - vetette fel az 52 éves mérnök.

A toyotás Mike Gascoyne véleménye megegyezik Symondséval, és a gárda tesztpilótája, Ricardo Zonta is csatlakozott hozzájuk.

"A visszafojtott V10-es egyelőre gyorsabb, a Toro Rosso előnyben van a többiekhez képest, és ez nem igazságos. Nem szabadna hagyni, hogy használják a tízhengeres motort" - nyilatkozta Zonta az f1racing.net-nek.

A Cosworth szerint nem komoly a helyzet

Alexander Hitzinger, a Cosworth mérnöke viszont nem látja komolynak a helyzet. A Cosworth gyárt V8-ast - a Williamsnek - és V10-est - a Toro Rossónak, vezető mérnökük, Alexander Hitzinger szerint a jelenlegi helyzet nem komoly, és meg fogják oldani: "A téli teszteken kiderül, mekkora a különbség a kétfajta motor között. Az FIA-nek lesz ideje, hogyha kell, az első futam előtt módosítson az előírásokon".

A legjobb tízhengeres motorok idén 900-920 lőerősek voltak, a Cosworthé, amelynek szabályozott változata jövőre a Toro Rossóba kerül, csak 842. A szakértők húsz százalék körüli teljesítmény-visszaesésre számítanak, vagyis a 750 lőerő elméletileg már jó eredmény lenne egy V8-astól.

Január előtt semmi nem derül ki

A probléma megoldása valóban csak január végére, vagy inkább februárra várható, ugyanis a körülményeket bonyolítja, hogy nincs a mezőnyben olyan pilóta, aki vezetett már V10-est, V8-ast és lefojtott V10-est is.

A nagycsapatok pilótái kipróbálták a nyolchengerest, de a gyengített tízeset nem. Vitantonio Liuzzi, aki idén versenyzett a legerősebb motorral, már ment a korlátozott változatával is, de V8-assal nem.

A Renault-nál Giancarlo Fisichella az eddigi teszteken olyan V10-essel körözött, amelynek két hengere le volt állítva, de a franciák a nyolchengeresüket csak januárban próbálják ki.

Hosszútávon jobb lesz a V8-as

A versenyzők egyetértenek abban, hogy a V10-es jövőre csak a szezon elején jelenthet konkurenciát, azokat ugyanis nem fogják fejleszteni, míg a nyolcasokat igen, így idővel kiegyenlítődik, majd növekszik is a különbség a kisebb motorok javára.

Hiba volt a nyolchengeres bevezetése?
Az exjordanes technikai igazgató, Gary Anderson szerint a V8-as rendszer bevezetése alapjában elhibázott döntés volt az FIA-tól. A szabálymódosításokat a költségcsökkentés motiválta, ám az angol szakembernek igaza van, egy teljesen új, 2,4 literes konstrukció kifejlesztése rengeteg pénzbe került. Ha pedig a lefojtott tízhengeres valóban gyorsabb lesz még a monacói futam idején is, és a Toyota visszaáll a tízhengeresre, egyértelmű, hogy a szabály neki kedvez.
A japán cég 400 millió dolláros költségvetésébe még az is belefér, hogy felváltva versenyezzék végig a szezont, ám ezt a többiek nem engedhetnék meg. További kérdéseket vet föl persze, hogy a nyolcas és a tízes motor egyforma jól működne-e ugyanabban a kasztniban.