További Forma-1 cikkek
- Hamilton szerint egyesek szeretnek sületlenségeket összehordani róla
- Változás a Formula–1 versenynaptárában, augusztusban rendezik a Magyar Nagydíjat
- Alonso bejelentette, melyik F1-es csapat autóját vezeti a következő szezontól
- Megrázta magát Verstappen az ausztrál bakit követően, simán nyerte a Japán Nagydíjat
- Mintha szabály lenne rá: Szuzukában is Verstappené a pole pozíció
A napokban a Renault és a Toyota technikai igazgatója is csatlakozott Wadához, Pat Symondsnak és Mike Gascoyne-nak sem tetszik a Toro Rosso lehetősége.
A Minardi már nem létezik
"Megmondtam Charlie Whitingnak (az FIA technikai ellenőre), hogy illegális a lefojtott V10-esek használata, illetve az, hogy ilyen magas fordulatszámon üzemelhetnek" - nyilatkozta az autosport.com-nak Symonds.
A visszafogott V10-es 16700-as fordulaton pöröghet, míg korábban a BMW-sportigazgató Mario Theissen elárulta, nagy kihívást jelent nekik, hogy elérjék a V8-as géppel a 17000-et.
A múlt szezonban az FIA azért engedélyezte a Minardinak a tízes alkalmazását, mert a gárda folyamatosan anyagi gondokkal küzdött, és nem volt pénze új nyolcast venni.
Azóta viszont az istállót mintegy 70 millió euróért felvásárolta a Red Bull, amely jelentősen növelni fogja a költségvetést. "Észre kellene venniük, hogy az a csapat, amelyért a szabályt hozták, már nem létezik - idézte Symondsot az f1total.com. - A Toro Rossónak van pénze a V8-as motorra, és megfelelő háttere is, hogy sikerre vigye".
A lassabb pályákon lehet a legnagyobb különbség
A szakértők szerint a gyengített V10-es leginkább a lassú pályákon lehet előnyben, és a Renault-főnök sürgősen megváltoztatná a szabályt, mert annak további következményei lehetnek. "Mi gátolja majd meg a Toyotát, hogy Monte Carlóban elővegyen egy V10-est?" - vetette fel az 52 éves mérnök.
A toyotás Mike Gascoyne véleménye megegyezik Symondséval, és a gárda tesztpilótája, Ricardo Zonta is csatlakozott hozzájuk.
"A visszafojtott V10-es egyelőre gyorsabb, a Toro Rosso előnyben van a többiekhez képest, és ez nem igazságos. Nem szabadna hagyni, hogy használják a tízhengeres motort" - nyilatkozta Zonta az f1racing.net-nek.
A Cosworth szerint nem komoly a helyzet
Alexander Hitzinger, a Cosworth mérnöke viszont nem látja komolynak a helyzet. A Cosworth gyárt V8-ast - a Williamsnek - és V10-est - a Toro Rossónak, vezető mérnökük, Alexander Hitzinger szerint a jelenlegi helyzet nem komoly, és meg fogják oldani: "A téli teszteken kiderül, mekkora a különbség a kétfajta motor között. Az FIA-nek lesz ideje, hogyha kell, az első futam előtt módosítson az előírásokon".
A legjobb tízhengeres motorok idén 900-920 lőerősek voltak, a Cosworthé, amelynek szabályozott változata jövőre a Toro Rossóba kerül, csak 842. A szakértők húsz százalék körüli teljesítmény-visszaesésre számítanak, vagyis a 750 lőerő elméletileg már jó eredmény lenne egy V8-astól.
Január előtt semmi nem derül ki
A probléma megoldása valóban csak január végére, vagy inkább februárra várható, ugyanis a körülményeket bonyolítja, hogy nincs a mezőnyben olyan pilóta, aki vezetett már V10-est, V8-ast és lefojtott V10-est is.
A nagycsapatok pilótái kipróbálták a nyolchengerest, de a gyengített tízeset nem. Vitantonio Liuzzi, aki idén versenyzett a legerősebb motorral, már ment a korlátozott változatával is, de V8-assal nem.
A Renault-nál Giancarlo Fisichella az eddigi teszteken olyan V10-essel körözött, amelynek két hengere le volt állítva, de a franciák a nyolchengeresüket csak januárban próbálják ki.
Hosszútávon jobb lesz a V8-as
A versenyzők egyetértenek abban, hogy a V10-es jövőre csak a szezon elején jelenthet konkurenciát, azokat ugyanis nem fogják fejleszteni, míg a nyolcasokat igen, így idővel kiegyenlítődik, majd növekszik is a különbség a kisebb motorok javára.
A japán cég 400 millió dolláros költségvetésébe még az is belefér, hogy felváltva versenyezzék végig a szezont, ám ezt a többiek nem engedhetnék meg. További kérdéseket vet föl persze, hogy a nyolcas és a tízes motor egyforma jól működne-e ugyanabban a kasztniban.