Jön az olcsó Forma-1 2008-ban

2005.12.22. 12:33
Elkészült a 2008-tól érvényes szabálytervezet, amelyet a Nemzetközi Autós Szövetség állított össze. Cél a Forma-1 költségeinek visszaszorítása: egységes elektronika, három versenyes motor, tesztkorlátozás, kettős hátsó szárny alkalmazása szerepel a korlátozások között.
Nyilvánosságra hozta szerdán a 2008-tól életbe lévő Forma-1-es szabályok tervezetét a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA). A szervezet honlapján megjelent közlemény az olcsó Forma-1 előírásait tartalmazza, az alkotók célja, hogy a sorozat költségeit drasztikusan, a jelenlegi mintegy egyharmadára szorítsák vissza.

Százmillióval már lehessen nyerni

Max Mosley FIA-elnök célja, hogy újra előtérbe kerüljenek a független istállók, és már 100 millió dollárból versenyképes alakulatot lehessen létre hozni. Napjaink óriási költekezése - két autógyártó is 400 millió euró körüli költségvetéssel számol évente - hosszabb távon megölheti a Forma-1-et, állítja Mosley.

A költségcsökkentés elérésére szabvány motor- és váltóelektronikát vezetnek be, a kocsik tömegét 605-ről 550 kilogrammra csökkentik, hogy ne kelljen drága ballasztanyagot alkalmazni, és minden év végén betiltják az adott évi találmányokat: azoknak átvételére a többieknek így nem lesz lehetőségük, azaz költeniük sem kell rá.

Kettős hátsó légterelő

Szabályozzák a motorok percenkénti fordulatszámát - 19 vagy 20 ezer lesz a maximum -, csak meghatározott anyagokból lehet építeni az autókat, és egy szezonban csak kétszer tervezhetik át azokat. A technikai előírások között szerepel az F1 biztonságosabbá tétele miatt az autóból állítható guminyomás, illetve a nagyobb és szélesebb abroncsok alkalmazása.

A sport izgalmasabbá tétele miatt bevezetik a CDG nevű kettős hátsó szárnyat, amelytől az előzések számának növekedését várják, csökkentik a kocsikra ható leszorító erőt, de cél a jelenlegi, kedvező vagy még jobb légellenállás megtartása. Amennyiben nem kerül majd túl sokba, energiatáróló akkumulátorokat is alkalmazhatnak a csapatok, amelyeknek szintén az előzéseknél lehet szerepük.

Spórolnának a motoron, a váltón, a tesztelésen

A sportszabályzat legjelentősebb változásai, hogy 2008-tól a motoroknak már három, a sebességváltóknak négy nagydíjat kell kibírniuk, és ha ez nem jön össze, plusz súllyal kell indulniuk a kocsiknak.

Egyetlen gumiszállító fogja ellátni a Forma-1-et, az FIA maga rendelkezik róla, hogy mennyit lehet tesztelni, és - ami a legfontosabb - szabad lesz az alkatrészek eladása: ha valaki be akar szállni a szériába, vehet magának kasztnit, motort, váltót, és nem kell azokat terveznie és legyártania, mint napjainkban.

Tavasszal fogadhatják el

A terveket az autós szövetség a Forma-1 résztvevői és szurkolóinak véleménye, elképzelése alapján állította össze, és a kategória csapatait, gyártóit, promótereit, illetve szponzorait reprezentáló Formula One Commissionnak kell elfogadnia. Ez valószínűleg nem megy majd simán a nézetkülönbségek miatt - még az új Concorde-szerződést sem hosszabbították meg a legerősebb csapatok -, de ha meglesz a végleges változat, a Motorsport Világtanács ratifikálja, várhatóan valamikor jövő tavasszal.