Miklós
-7 °C
2 °C

Jön az olcsó Forma-1 2008-ban

2005.12.22. 12:33
Elkészült a 2008-tól érvényes szabálytervezet, amelyet a Nemzetközi Autós Szövetség állított össze. Cél a Forma-1 költségeinek visszaszorítása: egységes elektronika, három versenyes motor, tesztkorlátozás, kettős hátsó szárny alkalmazása szerepel a korlátozások között.
Nyilvánosságra hozta szerdán a 2008-tól életbe lévő Forma-1-es szabályok tervezetét a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA). A szervezet honlapján megjelent közlemény az olcsó Forma-1 előírásait tartalmazza, az alkotók célja, hogy a sorozat költségeit drasztikusan, a jelenlegi mintegy egyharmadára szorítsák vissza.

Százmillióval már lehessen nyerni

Max Mosley FIA-elnök célja, hogy újra előtérbe kerüljenek a független istállók, és már 100 millió dollárból versenyképes alakulatot lehessen létre hozni. Napjaink óriási költekezése - két autógyártó is 400 millió euró körüli költségvetéssel számol évente - hosszabb távon megölheti a Forma-1-et, állítja Mosley.

A költségcsökkentés elérésére szabvány motor- és váltóelektronikát vezetnek be, a kocsik tömegét 605-ről 550 kilogrammra csökkentik, hogy ne kelljen drága ballasztanyagot alkalmazni, és minden év végén betiltják az adott évi találmányokat: azoknak átvételére a többieknek így nem lesz lehetőségük, azaz költeniük sem kell rá.

Kettős hátsó légterelő

Szabályozzák a motorok percenkénti fordulatszámát - 19 vagy 20 ezer lesz a maximum -, csak meghatározott anyagokból lehet építeni az autókat, és egy szezonban csak kétszer tervezhetik át azokat. A technikai előírások között szerepel az F1 biztonságosabbá tétele miatt az autóból állítható guminyomás, illetve a nagyobb és szélesebb abroncsok alkalmazása.

A sport izgalmasabbá tétele miatt bevezetik a CDG nevű kettős hátsó szárnyat, amelytől az előzések számának növekedését várják, csökkentik a kocsikra ható leszorító erőt, de cél a jelenlegi, kedvező vagy még jobb légellenállás megtartása. Amennyiben nem kerül majd túl sokba, energiatáróló akkumulátorokat is alkalmazhatnak a csapatok, amelyeknek szintén az előzéseknél lehet szerepük.

Spórolnának a motoron, a váltón, a tesztelésen

A sportszabályzat legjelentősebb változásai, hogy 2008-tól a motoroknak már három, a sebességváltóknak négy nagydíjat kell kibírniuk, és ha ez nem jön össze, plusz súllyal kell indulniuk a kocsiknak.

Egyetlen gumiszállító fogja ellátni a Forma-1-et, az FIA maga rendelkezik róla, hogy mennyit lehet tesztelni, és - ami a legfontosabb - szabad lesz az alkatrészek eladása: ha valaki be akar szállni a szériába, vehet magának kasztnit, motort, váltót, és nem kell azokat terveznie és legyártania, mint napjainkban.

Tavasszal fogadhatják el

A terveket az autós szövetség a Forma-1 résztvevői és szurkolóinak véleménye, elképzelése alapján állította össze, és a kategória csapatait, gyártóit, promótereit, illetve szponzorait reprezentáló Formula One Commissionnak kell elfogadnia. Ez valószínűleg nem megy majd simán a nézetkülönbségek miatt - még az új Concorde-szerződést sem hosszabbították meg a legerősebb csapatok -, de ha meglesz a végleges változat, a Motorsport Világtanács ratifikálja, várhatóan valamikor jövő tavasszal.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.