Terminator-gép a Toyoták között

2006.01.16. 16:16
A Forma-1 egyik legnagyobb költségvetésű csapata, a Toyota ünnepséggel mutatta be legújabb modelljét, a TF106-ost, amely jelen állapotában soha nem fog futni versenyen. Franciaországi csinnadratta több tízezer Yaris között lelkes tervezőzsenivel, a laza Trullival és a vitatkozó Ralf Schumacherrel. Helyszíni riport.
#alt#
Kattintson!

Autótenger a semmi közepén - nagyjából így írható le a franciaországi Valenciennes melleti Toyota-gyár, ahol évente 350-400 ezer Yaris készül. A sokteszkónyi alapterületű létesítmény udvarán áll is vagy tízezer, odabenn félkészen néhányszáz a futószalagon. Szombat van, a gépeknek dolgozniuk kellene, de a termelés áll: itt mutatják be hivatalosan a cég 2006-os Forma-1-es autóját, a TF106-ost.

A 101-es és a 'Gyilkos robotok'

A kocsit már múlt november óta tesztelik Spanyolországban, de testközelből először látható. A bemutató helyszínére rövid gyalogtúra végén jutunk, a gyár széles folyosóin félkész Yarisok hemzsegnek. Egy-két gépet bekapcsolnak nekünk, hogy láthassuk, hogyan készül a kisautó. Terminator-feeling, a le-föl járó présgép vagy mi egy pillanat alatt formázza ki a darabnyi lemezből a kocsik ajtaját. Ha leoltanánk a villanyt, csak Sarah Connor és a 101-es modell hiányoznának.

Néhány méterrel arrébb a "Gyilkos robotok" szín következik: Európa legnagyobb hegesztőüzemében háromszáz robot sorakozik sűrűn egymás mellett. Impozáns látvány, de ha bekapcsolnák őket, már félelmetes lenne. Szerencsére nem dolgoznak, csak az egyiket élesztgeti egy húsvér munkás, hál' istennek sikertelenül.

A Yaris és a TF106-os

#alt#

A munkafolyamat végén a kész Yarisok gördülnek ki, itt áll a legutóbbi mellett egy bíborselyemmel letakart, jóval laposabb modell, a Forma-1-es TF106-os.

A cégvezetők és elnökök szokásos köszöntői és vezérbeszédei után végre a három pilóta, Jarno Trulli, Ralf Schumacher, valamint a tartalék Riccardo Zonta lépnek a nézők és a fotóshad elé.

A kisebbik Schumacher és olasz társa nem haboznak, egy mozdulattal lerántják a leplet a gépről, majd mosolyogva pózolnak mellette.

Irányított pilóták

Nincs könnyű dolguk, a fotósok irányítgatják őket, "kicsit jobbra, balra nézz, Ralf, Jarno, guggolj le, de ne így". Tíz percet ugrálnak a forgószínpadon, mikor végre befejeződik a fotózás, bárszékekre ültetik őket.

Az írott sajtót előnyben részesítő menetrend azonnal borul, a tv-stábok letámadják a versenyzőket, az újságírók tülekednek, lökdösődnek, hogy minél közelebb jussanak, és kérdezhessenek. A fejetlenséget a kocsi megalkotója, a technikai igazgató Mike Gascoyne tűri a legjobban, minden kérdésre kimerítő választ ad, sőt, azt sem hallgatja el, hogy a gép, amit látunk, csak egy átmeneti modell, az első futamon aerodinamikailag egy teljesen újat fognak indítani. A változásokat fél percen át sorolja megállás nélkül.

Ralf nem várja Michaelt

#alt#

Ralf Schumacher már kevésbé nyugodt, miután letudja a tévéseket, az írott sajtó veszi célba. A németekkel akar először beszélni, de a PR-os hölgy az angolosokat várja, kissé össze is vesznek. Ralf végül alkalmazkodik, sőt készséges nyilatkozik: dicséri az autót, mellyel idén már futamgyőzelemre számít, és nem hisz bátyja Toyotás csapatváltásában.

Szokásos lezser stílusában válaszolgat Trulli, de megkönnyebbül, amikor sajtófőnökei lefújják a beszélgetést. A laza szervezés előnye, hogy nincsenek biztonsági őrök, mindenki odamehet az autóhoz, épp csak hogy bele nem ülhet.

A pilóták hamar eltűnnek a háttérben, de a kocsi marad. Egyértelműen a tavalyi szezon végére elkészült TF105B továbbfejlesztése az új, de mióta tudjuk, hogy bő egy hónap múlva nem így fog kinézni, vagyis éles versenyen sosem vesz majd részt, már nem olyan izgalmas látvány. A Toyota az F1-történelem első csapata, amely futamgyőzelem nélkül vált élcsapattá.

A korai első teszt kulcsfontosságú lehet - nyilatkozatok

"Az autó máshogy fog kinézni az első futamon, új aero-csomagot kap, sőt, még a formája is változhat. A jelentős módosításokat az idény előtti utolsó, Barcelonai teszten mutatjuk be. A további terv, hogy a hetedik futamra, Monacóra már jön a következő modellünk, a TF106B. Élcsapat vagyunk, a saját utunkat kell járnunk, nem pedig másokhoz alkalmazkodnunk" - Mike Gascoyne, technikai igazgató.

"Ezzel a kocsival már lehet futamokat nyerni, győzelmekre számítok idén. Tavaly a szezon végére csiszolódtam össze a Toyotával, idén már a kezdetektől jobban megy majd mindkettőnknek. Nagyon pozitív, hogy már tavaly óta használhatjuk, remek húzás volt, nagy előnyt jelent a többiekkel szemben" - Ralf Schumacher.

"A Toyota már élcsapat, de még várunk az első győzelmünkre. Világbajnokságról korai lenne beszélni, ráadásul Michael Schumacher is indul még, akiben én még látok egy vb-címet" - Jarno Trulli.

"Idén Michelinről Bridgestone abroncsokra váltunk, ami rengeteg tesztelést igényel. Az autó máshogyan viselkedik az új típusú gumikkal, és hogy jobban kiismerhessük, annyit megyünk vele, amennyit csak lehet. Valójában ez az oka, hogy már tavaly ősz óta teszteljük a kocsit" - Mike Gascoyne.